Experiences from the course “Pedagogical Intervention in Preschool Education”: the vision from the faculty trainers, preschool teachers and students
Abstract
As part of the educational formation of students from II level of the Associate dregree, from the Pedagogy major with an emphasis on preschool teaching from Universidad Nacional. There is a course named “Pedagogical Intervention in Early Childhood Education” which carries out the process of the intensive practicum.
In this article you will find a review of the program’s objetives, experiences and challenges, taking the experiences from the academic team, who have guided this process over the past two years, and the point of views from students and preschool teachers.
References
y Docencia en Educación, División de Educación Básica. Manuscrito no publicado.
Benito, A., Bonsón, M. e Icarán, E. (2007). Metodologías Activas. En Benito, Agueda y Cruz, Ana. (Coords.), Nuevas claves para la Docencia Universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior (2a. ed.), pp. 21-64. Madrid, España: Narcea de Ediciones.
Biggs, J. (1999). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid, España: Narcea de Ediciones.
Intervención Pedagógica en el Aula Preescolar (Diplomado Preescolar). Intervención Pedagógica (Educación Especial Nivel de Bachillerato. Documento no publicado.
Flórez, R. (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. Santa Fe de Bogotá, Colombia: McGraw-Hill.
Universidad Nacional, División de Educación Básica, Comisión de Rediseño de la oferta Académica.(2008). Plan de Estudios de la Carrera de Pedagogía con énfasis en Educación Preescolar.Documento no publicado.
Ministerio de Educación Pública [MEP]. (1996). Programa de estudios Ciclo Transición. Ministerio de Educación Pública; San José, Costa Rica.
Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2002). Educación Preescolar en Costa Rica.
Consideraciones y Lineamientos para el Desarrollo de la Práctica Pedagógica en el Nivel
Preescolar. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.
Peralta, V. (2006). “En la Educación nos jugamos el futuro” (1): ¿Qué seres humanos estamos formando en nuestros jardines infantiles?. Revista Envío, 288. Recuperado el 3 Agosto, 2008 de http://www.envio.org.ni/articulo/3221
Rizo, L. (2008). Programa del curso Intervención Pedagógica en la Educación Preescolar (DBH-211). Carrera de Pedagogía con énfasis en Educación Preescolar, Costa Rica: Universidad Nacional.
Rizo, L. (2009). Programa del curso Intervención Pedagógica en la Educación Preescolar (DBH-211). Carrera de Pedagogía con énfasis en Educación Preescolar. Heredia, Costa Rica:Universidad Nacional.
Sanjurjo, L. (2002). La formación práctica de los docentes. Reflexión y acción en el aula. Santa Fe, Argentina: Homo Sapiens Ediciones Shocron, M. y Waisman, L. (2001). Educar Nos. Nuevas propuestas para la educación y la convivencia. Buenos Aires, Argentina: Lugar Editorial.
Universidad Nacional, División de Educación Básica. (2007). Politicas y lineamientos que
orientan el desarrollo y ejecución de la Intervención Pedagógica desde los cursos: Construcción Pedagógica Desde el Aula Escolar (I y II Ciclos y Educación Especial Nivel
de Diplomado).
Universidad Nacional, División de Educación Básica, Comisión de Rediseño de la oferta Académica.(2008). Plan de Estudios de la Carrera de Pedagogía con énfasis en Educación Preescolar.Documento no publicado.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Ana Lucía Chaves Álvarez, Currículo en el nivel preescolar costarricense: El Ciclo Materno Infantil (CMI) , Revista Electrónica Educare: Vol 13 No 2 (2009): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Magally Gutiérrez Gutiérrez, Montserrat Vindas Cordero, Proposal for Labor Market Integration of Teachers in Contexts of High Social Vulnerability , Revista Electrónica Educare: Vol 15 (2011): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)
- Ana Lucía Chaves Álvarez, Building the Path of Personal and Collective Transformation: the Beginning of an Action-Research Experience , Revista Electrónica Educare: Vol 15 No 2 (2011): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Ana Lucía Chaves Álvarez, Dora María Hernández Vargas, Jorge León Sánchez, Zulay Pereira Pérez, Marie Claire Vargas Dengo, Curriculum Integration: An Experience in the First Year of the Two-year Program Conducive to a Licenciatura in Pedagogy with a Specialization in Preschool Education , Revista Electrónica Educare: Vol 15 No 2 (2011): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Ana Lucía Chaves Álvarez, An Overview of School Recess: What Children Think and Feel , Revista Electrónica Educare: Vol 17 No 1 (2013): Revista Electrónica Educare (enero-abril)
- Isabel Badilla Zamora, Anthia Ramírez García, Laura Rizo Cuadra, Kattia Rojas Acevedo, Teaching Strategies to Promote Self-Reflection of Pedagogical Praxis in Teacher Training Processes , Revista Electrónica Educare: Vol 18, No 2 (2014): Revista Electrónica Educare (mayo-agosto)