Andragogy as a Knowledge Driving Discipline in Higher Education

  • Paula Alonso Chacón Universidad Nacional
Keywords: Andragogy, higher education, adult, cognitive competence, meta-cognitive competence, university professor

Abstract

This paper exposes the diachronic (historical overview) of Andragogy (or Adult Education) and its introduction as a discipline in the context of university education. Based on the andragogical principles of the adult thought process and the work experience, this study sets out Adult Education as an education option to be implemented in higher education, in Costa Rica, to develop cognitive and meta-cognitive competencies in the university students, in the different academic areas simultaneously, by reproducing the Socratic maieutics, which is structured within the Kolb’s experiential learning cycle.

Author Biography

Paula Alonso Chacón, Universidad Nacional
Estudiante de la Maestría en Educación con énfasis en Docencia Universitaria en la Universidad Nacional. Licenciada en Literatura y Lingüística con énfasis en Español como Segunda Lengua por la Universidad Nacional. Bachiller en Filología Española por la Universidad de Costa Rica. Ha sido profesora de Español como segunda lengua en Cuerpo de Paz, Costa Rica; así como en otras instituciones privadas y profesora de Español en el Colegio Yurusti. Se ha capacitado para evaluar la competencia comunicativa de estudiantes de Español como Segunda Lengua. Ha estudiado francés por varios años y ha obtenido el certificado internacional DELF emitido por el gobierno francés. Actualmente, se desempeña como docente en el Centro de Estudios Generales de la Universidad Nacional en el área de Filosofía y Letras.

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Published
2012-04-28
How to Cite
Alonso Chacón, P. (2012). Andragogy as a Knowledge Driving Discipline in Higher Education. Revista Electrónica Educare, 16(1), 15-26. https://doi.org/10.15359/ree.16-1.2
Section
Articles (Peer Reviewed Section)