Conversation Circles as a Teaching Strategy: An Experience to Reflect on and Implement in Higher Education

  • Mónica Arias Monge Universidad de Costa Rica
Keywords: Teaching strategy, conversation circle, experience, higher education.

Abstract

The experience approached in this paper aims at reflecting, reasoning, planning and implementing the “Conversation Circles” as a teaching strategy in the PF-4237 course “Theory of Education: Multiculturalism and Education” of the Latin American Doctoral Program in Education, University of Costa Rica. This training experience, based on the communicative action theory, intended to integrate the assistance of the teacher, the confrontation to otherness and the building of knowledge, skills and social attitudes in higher education.

References

Arbelo, R. (2009). Llegaremos a tiempo. En álbum A las buenas y a las malas. [CD]. Los Angeles:

Warner music.

Bernal, F. y Castillo, S. (2006). Justicia restaurativa en Costa Rica.: Acercamientos teóricos y prácticos.

San José, Costa Rica: CONAMAJ.

Caldwell, E. (2011). Diario de reflexión. La experiencia de ser sujeto social y vivir la intersubjetividad: El

círculo de conversación como estrategia para el aprendizaje. Universidad de Costa Rica.

Cavalini, H. (2011). Diario de reflexión. Nosotros con los otros. Universidad de Costa Rica.

De Vita, A. (2009). La creación social. Relaciones y contextos para educar. Roma: Carocci.

Elias, N. (1990). La sociedad de los individuos. Barcelona: Península.

Gadamer, H.-G. (2004). Hermenéutica de la Modernidad. Conversaciones con Silvio Vietta. (Trad. L.

Elizaincín-Arrarás). Madrid: Minima Trotta.

García, J. (2007). Leer en la cara y en el mundo. Madrid: Herder.

León, A. (2011). Diario de reflexión. Educación: Entendimiento social y trabajo de aula. Universidad

de Costa Rica.

Martínez, J. (2008). El viaje. Manuscrito inédito.

Martínez, Z. (2010). Círculos de paz. Hacia una cultura del diálogo y la reflexión en el ambiente

laboral. Manuscrito inédito.

Pranis, K., Stuart, B. y Wedge, M. (2003). Peacemaking Circles. From Crime to Community [Haciendo

círculos de paz. Del crímen a la comunidad]. New York: Living Justice Press.

Zambrano, M. (2002). L’art de les mediacions (Textos pedagògics) [El arte de las mediaciones.

Textos pedagógicos]. Barcelona: Universidad de Barcelona.

Published
2012-08-10
How to Cite
Arias Monge, M. (2012). Conversation Circles as a Teaching Strategy: An Experience to Reflect on and Implement in Higher Education. Revista Electrónica Educare, 16(2), 9-24. Retrieved from https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/3928
Section
Articles (Peer Reviewed Section)