Counseling and Diversity: Valuable Education for All

  • Cindy Artavia Aguilar Universidad Nacional
  • Manuel Arturo Fallas Vargas Universidad Nacional
Keywords: Diversity, counseling, education, everyday activities, discourse.

Abstract

In a rapidly changing and complex society full of challenges in all areas, it is vital to introduce new educational paradigms to meet the needs of diverse populations. This paper analyzes the necessity to face this challenge with responsibility, on an ethical framework and through critical thinking on the social realities, bringing attention to Counseling, as a discipline.  It discusses the capacity to create inclusive opportunities for all, where inclusive education is seen as an emerging paradigm within a culture of diversity that can applied in our everyday activities.

References

Devalle, A. y Vega, V. (1999). La huella de la escuela abierta a la diversidad (Cap. 1). En A. Devalle

y V. Vega (Auts.). Una escuela en y para la diversidad. El entramado de la diversidad (pp.

-59). Buenos Aires, Argentina: Aique.

Essomba, M. À. (2006). Liderar escuelas interculturales e inclusivas. Equipos directivos y profesora

ante la diversidad cultura y la inmigración. España: Graó.

Freire, P. (1973). ¿Extensión o comunicación? La concientización en el medio rural. España: Siglo

Veintiuno Editores. Freire, P. (2009). Cartas a quien pretende enseñar. Argentina: Siglo XXI.

García, A. y Sáez, C. (1998). Del racismo a la interculturalidad. Competencias de la educación.

Madrid: Narcea.

Gimeno, J. (2005). La educación que aún es posible. España: Morata.

López, M. (2002). Ideología, diversidad y cultura: Una nueva escuela para una nueva civilización.

En Fundación Claudina Thévenet (Ed.), Equidad y calidad para atender la diversidad (Primer

Congreso Internacional de Integración de niños con discapacidad en la escuela común).

Argentina: Espacio Editorial.

Published
2012-11-07
How to Cite
Artavia Aguilar, C., & Fallas Vargas, M. (2012). Counseling and Diversity: Valuable Education for All. Revista Electrónica Educare, 16, 47-52. Retrieved from https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/4751