Teacher’s Role in the Promotion of Two Emotional Intelligence Competencies in Fifth-Grade Children

Authors

  • Ruth Villanueva Barbarán Universidad Nacional, Costa Rica
  • Grettel Valenciano Canet Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.16-3.3

Keywords:

Emotional intelligence, awareness of self-emotions, emotional management, emotional literacy, teacher, emotional education.

Abstract

This paper presents the results of a qualitative study aimed at analyzing the teacher’s role in promoting awareness and management of emotions in fifth-graders, as competencies of emotional intelligence. This resulted in a very significant study since, from the psychopedagogic perspective, it aims at breaking with the traditional role of teachers exclusively focused on transmitting knowledge, leaving aside the much-needed emotional support. Children demonstrated a poor vocabulary, as well as difficulty to identify some emotions and differentiate between them. This means a limitation for children to be aware of their own emotions and to control them.  As a conclusion, it is important to maximize the emotional capacities of students; it should be a primary task in the education centers, where teachers play a key role as a model and as a promoter of emotional intelligence.

References

Álvarez, M. (Coord.). (2001). Diseño y evaluación de programas de educación emocional (2ª ed.).

España: Praxis.

Begoña, I. (2003). Dirigir y educar con inteligencia emocional. smProfes.net. Recuperado de

http://www.profes.net/rep_documentos/Noticias/IntelEmoc.pdf

Bisquerra, R. (2001). Educación emocional y bienestar. España: Praxis.

Bisquerra, R. (2002). La competencia emocional. En M. Álvarez y R. Bisquerra (Coords.), Manual

de orientación y tutoría (pp. 144/69-144/83). España: Praxis.

Casas, G. (2001). La inteligencia emocional. (Conferencia). Recuperado de www.binasss.sa.cr/

bibliotecas/bhp/inteligencia1.doc

Colom, R. B. (1998). Capacidades humanas. España: Pirámide.

Cortese, A. (s. f). Competencias emocionales. Recuperado dehttp://www.inteligencia-emocional.

org/articulos/competenciasemocionales.htm

Goleman, D. (1995). Inteligencia emocional. México: Javier Vergara Editor.

López, K., Traña, M. y Araya, S. (2005). Fortaleciendo mis emociones positivas y potenciando mi

desarrollo humano: Una propuesta metodológica desde el trabajo social con adolescentes

de educación secundaria (el caso de los/las estudiantes de octavo año del Colegio Gregorio

Ramírez de Alajuela). (Tesis de licenciatura). Escuela de Trabajo Social. Sede del Occidente,

Universidad de Costa Rica. San José Costa Rica.

López, M. E. y González, M. F. (2005). Inteligencia emocional. (Tomo I, 6ª reimpresión). Colombia:

Gamma.

Núñez, M. (2005). El crecimiento emocional social en psicopedagogía. Caracas: Torino.

Portugá, S. y Cruz, E. (1999). Inteligencia emocional. México: Universidad Virtual del Sistema

Tecnológico Monterrey.

Rizo, W. (1997). De regreso a casa. Colombia: Norma.

Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa (2ª ed.).

España: ALJIBE.

Taylor, S. J. y Bodgan, R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación.

Argentina: Paidós.

Zabala, A. y Arnau, L. (2007) 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó.

Published

2012-11-28

How to Cite

Teacher’s Role in the Promotion of Two Emotional Intelligence Competencies in Fifth-Grade Children (R. Villanueva Barbarán & G. Valenciano Canet , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(3), 49-75. https://doi.org/10.15359/ree.16-3.3

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Teacher’s Role in the Promotion of Two Emotional Intelligence Competencies in Fifth-Grade Children (R. Villanueva Barbarán & G. Valenciano Canet , Trans.). (2012). Revista Electrónica Educare, 16(3), 49-75. https://doi.org/10.15359/ree.16-3.3

Comentarios (ver términos de uso)