Beliefs of Physical Education Female Teachers about Obesity in School-age Children

Authors

  • Hilda Patricia Núñez-Rivas Instituto Costarricense de Investigación y Enseñanza en Nutrición y Salud, Costa Rica
  • Natalia Campos-Saborío Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica
  • Ileana Holst-Schumacher Universidad de Costa Rica, Costa Rica
  • Flory Virginia Alfaro-Mora Instituto Costarricense de Investigación y Enseñanza en Nutrición y Salud, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.17-2.1

Keywords:

Physical Education, teachers, beliefs, child obesity, theoretical-practical foundation

Abstract

The purpose of this paper is to understand how the beliefs of Physical Education (PE) teachers about obesity in school-age children may help or hinder the prevention efforts on that area. For this study, we applied the ethnographic method in an urban public school. Data was collected through the following techniques: observation of participants, in-depth interviews, focal groups, and documentary analysis. Rich and abundant data was collected and triangulated using sources that validated the research results. The findings report on physical activity limited to the classroom environment, obesity as a barrier for children to participate in PE, exclusion of children with obesity from PE practices, female teachers providing privileges to students who have fewer limitations for physical activity and neglecting those who need encouragement, and how students shape their own beliefs.

Author Biographies

Hilda Patricia Núñez-Rivas, Instituto Costarricense de Investigación y Enseñanza en Nutrición y Salud

Doctora en Educación, Instituto Costarricense de Investigación y Enseñanza en Nutrición y Salud (INCIENSA).
Nutricionista-investigadora, Unidad de Salud y Nutrición, Costa Rica.

Natalia Campos-Saborío, Universidad Estatal a Distancia

Doctora en Educación, investigadora, Vicerrectoría de Investigación, Universidad Estatal a Distancia (UNED),
Costa Rica.

Ileana Holst-Schumacher, Universidad de Costa Rica

Máster en Química Clínica, Facultad de Microbiología, Universidad de Costa Rica, catedrática-investigadora del
Centro de Investigación en Hematología y Trastornos Afines (CIHATA), Costa Rica.

Flory Virginia Alfaro-Mora, Instituto Costarricense de Investigación y Enseñanza en Nutrición y Salud

Licenciada en Trabajo Social, Instituto Costarricense de Investigación y Enseñanza en Nutrición y Salud
(INCIENSA). Trabajadora Social-investigadora, Unidad de Salud y Nutrición, Costa Rica.

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Published

2013-04-03

How to Cite

Beliefs of Physical Education Female Teachers about Obesity in School-age Children (H. P. Núñez-Rivas, N. Campos-Saborío, I. Holst-Schumacher, & F. V. Alfaro-Mora , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(2), 5-30. https://doi.org/10.15359/ree.17-2.1

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Beliefs of Physical Education Female Teachers about Obesity in School-age Children (H. P. Núñez-Rivas, N. Campos-Saborío, I. Holst-Schumacher, & F. V. Alfaro-Mora , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(2), 5-30. https://doi.org/10.15359/ree.17-2.1

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