Children’s View of Violence in the Media: Video Games, Television and Music

  • Marianella Castro Pérez Universidad Nacional
  • María Ester Morales Ramírez Universidad Nacional
Keywords: Violence, video games, TV, music, children, adolescents, rights, peace.

Abstract

The purpose of this research article is to generate awareness and self-analysis regarding the role played by adults with respect to violence in the media and the risk and protective factors associated with it, in order to propose a proactive approach that ensures children and adolescents a comprehensive development in environments that promote the right to peace. The research was descriptive and explanatory with a mixed approach (qualitative and quantitative). The study was conducted with 390 students (from 1st to 11th grades) in all provinces of Costa Rica, except Guanacaste. For data collection, two questionnaires with open and closed questions were designed and applied to the students. Based on the answers provided by the participants, the researchers prepared manuals of categories, tables, descriptions, and data analysis. This paper will contribute to find solutions and alternatives for those working directly or indirectly with children to be able to deal with violence in the media in a more assertive manner, giving children the opportunity of a good quality of life and a peaceful coexistence in the society.

Author Biographies

Marianella Castro Pérez, Universidad Nacional

Máster en Administración Educativa. Licenciada en Educación Preescolar. Académica en el Instituto de Estudios Interdisciplinarios de la Niñez y Adolescencia (INEINA) y de la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional de Costa Rica.

María Ester Morales Ramírez, Universidad Nacional

Doctora en Educación con Énfasis en Investigación Educativa. Máster en Psicología Industrial y Organizacional. Licenciada en Psicología. Académica en el Instituto de Estudios Interdisciplinarios de la Niñez y Adolescencia (INEINA) del Centro de Investigación y Docencia en Educación de la Universidad Nacional de Costa Rica.

References

Castro, M. y Morales, M. E. (2009). Violencia en diversos ámbitos: Familia, comunidad, centro educativo y medios de comunicación. Heredia, Costa Rica: Programa de Publicaciones de la Universidad Nacional. Instituto de Estudios Interdisciplinarios de la Niñez y la Adolescencia.

Connecticut Clearinghouse A Program of Wheeler Clinic. (s. f.). Los niños y la violencia en la televisión y la influencia de la música y de los videos de música 051408. American Academy of Child and Adolescente Psychiatry (AACAP). Recuperado de https://www.ctclearinghouse.org/topics/customer-files/Los-Ninos-Y-La-Violencia-En-La-Television-y--051408.pdf

Església Bíblica d’Olot. (s. f). Influencia de la música en los adolescentes. Recuperado de http://www.esglesiabiblica.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=77

Familia Nova Schola. (s. f.). La violencia en los medios de comunicación. Efectos en los niños y adolescentes. Centre Londres 94: Psiquiatría, Paidosiquiatría. Recuperado de http://www.familianova-schola.com/files/Violencia_medios_comunicacion_efectos_ninos_adolescentes.pdf

Fundación Paniamor. (1998). Manual de contenidos: Violencia y abuso contra personas menores de edad. San José, Costa Rica: Ediciones Proniño.

García, E. P. (2005). Niños, televisión y violencia: Una propuesta de educación para la recepción. Comunicar, 25, 1-14. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15825186

Huerta, F. (julio-diciembre, 2005). La violencia virtual: Una experiencia de los jóvenes en las videosalas. Estudios Sociales, 13(26), 171-206. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2056872

Lanza, G. A. (2010). Violencia y medios audiovisuales. El cine y la televisión, ¿son dañinos? Recuperado de http://gustavo-adolfo-lanza-ordonez.suite101.net/violencia-y-medios-audiovisuales-a7901

Leiva, M. (s. f.). Los niños y la violencia en la televisión. Cosas de la infancia. Recuperado de http://www.cosasdelainfancia.com/biblioteca-compor26.htm

León, A. T. (27 de octubre, 2009). Aspectos psico-sociales de la violencia. Ponencia presentada en el Seminario Violencia en Diversos Ambitos. Heredia. Universidad Nacional.

Levine, M. (1997). La violencia en los medios de comunicación. Cómo afecta al desarrollo de los niños y adolescentes. Bogotá, Colombia: Norma.

Ley general de espectáculos públicos, materiales audiovisuales e impresos Ley no. 7440. (1999). Decreto Ejecutivo N° 26937. Costa Rica.

Organización Panamericana de la Salud y la Organización Mundial de la Salud. (2003). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Washington: OPS y OMS.

Ortega R. y Mora-Merchán, J. A. (junio, 1998). Violencia escolar: El problema del maltrato entre iguales. Cuadernos de Pedagogía, 270, 46-50. Recuperado de iescanpeixauet.xeill.net/mediacio/mediacio/.../maltrato-entre-iguales.../file

Redondo, A. (s. f.a). Los medios de comunicación. Recuperado de http://www.sepeap.org/imagenes/secciones/Image/_USER_/MR_sociedad_actual_medios_comunicacion.pdf

Redondo, A. (s. f.b). Papel de la música en los jóvenes. Recuperado de http://www.scptfe.com/microsites/Congreso_AEP_2000/Ponencias-htm/Antonio_Redondo.htm

Sánchez, A. (1998). El mundo de la violencia. México: UNAM, Facultad de Filosofía y Letras.

Tisseron, S. (2006). Internet, videojuegos, televisión...: Manual para padres preocupados. Barcelona: Graó.

Tuyaret, M. L. (2009). La violencia en la televisión y su incidencia en los niños y adolescentes. Recuperado de http://www.euskosare.org/komunitateak/ikertzaileak/ehmg/3/txostenak/Tuyaret

Published
2013-08-13
How to Cite
Castro Pérez, M., & Morales Ramírez, M. (2013). Children’s View of Violence in the Media: Video Games, Television and Music. Revista Electrónica Educare, 17(3), 229-258. https://doi.org/10.15359/ree.17-3.11

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)