Model of Organizational Structure for University Institutes Binding with the Venezuelan Socioeconomic Reality

  • Rafael Pertuz Belloso Colegio Universitario Monseñor de Talavera
Keywords: Model, organizational structure, socioeconomic reality, university institutes.

Abstract

The present study is aimed at proposing a model of organizational structure for university institutes binding with the Venezuelan socioeconomic reality. This is a descriptive non-experimental cross-sectional research study. The study population included 746 professors and administration from the Cabimas and Maracaibo Technological Universities. Data was collected using a questionnaire consisting of 54 items and analyzed using the percentage frequency distribution. Results obtained indicate the sub-systems not integrated in the studied institutions, coexisting bureaucratic structural typologies, and a clear decontextualized implementation of the nation’s plans, which shows low relevance and relationship to the Venezuelan socioeconomic reality. To remedy this situation, a mixed departmental/matrix organizational structure model was designed that integrates the department into a matrix network linking teaching, research, and social action projects. The implementation of this model was proposed in three stages or phases in order to achieve the operational characteristics of the departmental model.

Author Biography

Rafael Pertuz Belloso, Colegio Universitario Monseñor de Talavera
Doctor en Ciencias de la Educación, egresado de Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín (URBE). Docente e investigador de las instituciones: Colegio Universitario Monseñor de Talavera e Instituto Universitario de Tecnología Pedro Emilio Coll.

References

Anzaldo, B. (enero-marzo, 1989). Estructura y organización académico-administrativa de las instituciones de educación superior. Revista de la Educación Superior, 18(69), 1-11. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/revista/69/2/3/es/estructura-y-organizacion-academico-administrativa-de-las

Brull, E. y Gil, M. (2005). Mintzberg: La estructuración de las organizaciones. Cuadernos de Gestión, 3, 1-20. Recuperado de http://www.google.co.cr/search?source=ig&rlz=&q=Mintzberg%3A+La+estructuración+de+las+organizaciones

Cardoso, E. O. (2006). Evaluación de la organización académico-administrativa de tres programas de maestría en el campo de la educación con relación a parámetros del CONACYT (Tesis doctoral). Instituto Politécnico Nacional. Escuela superior de comercio y administración, México.

Castellano, M. E. (noviembre, 2002). Institutos universitarios tecnológicos y colegios universitarios en Venezuela. Trabajo presentado en el 3er encuentro Europa-América Latina sobre formación tecnológica y profesional. La Habana, Cuba. Recuperado de http://www.univ-paris-diderot.fr/comm/infodoc/cdrom1/Conferencias/I%20U%20T%20VENEZUELA.pdf

Daft, R. L. (2000). Teoría y diseño organizacional (6ª ed.). México: Editorial Thomson Internacional.

Díaz, B. (diciembre, 2003). La universidad y el plan de la Nación 2001-2007. Academia, 2(3), 1-6. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/16890/1/benito_diaz.pdf

Espinoza, R. (enero-abril, 2009). El discurso ideológico-político en la concepción del desarrollo económico-social en lo regional en Venezuela. Multiciencias 9(1), 13-23. Recuperado http://www.redalyc.org/pdf/904/90411683003.pdf

Pertuz, R. A. (2013). Integración de los subsistemas de la estructura organizacional de los institutos universitarios venezolanos. REICE, 11(1). Recuperado de http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol11num1/art1_htm.html

Toribio, D. (1999). La evaluación de la estructura académica. Buenos Aires: CONEAU. Recuperado de http://www.coneau.gob.ar/archivos/publicaciones/estudios/toribio.pdf

Universidad del Caribe. (2003). Propuesta para el establecimiento de una organización académica departamental en la Universidad del Caribe. Recuperado de http://www.fesapauv-estatal.org/files/Estudios departamentalizacion.pdf

Published
2014-01-01
How to Cite
Pertuz Belloso, R. (2014). Model of Organizational Structure for University Institutes Binding with the Venezuelan Socioeconomic Reality. Revista Electrónica Educare, 18(1), 97-117. Retrieved from https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/5565
Section
Articles (Peer Reviewed Section)