Teaching Strategies for the course EIF-203 Discrete Structures for Computer Sciences through the use of the Facebook and Twitter social networks

  • Enrique Vílchez Quesada Universidad Nacional
Keywords: Social networking, teaching, learning, discrete mathematics.

Abstract

This paper is the result of the teaching research project ascribed to the School of Computer Sciences from Universidad Nacional de Costa Rica (UNA), entitled “Facebook as a Teaching and Learning Tool for the Course EIF-203 Discrete Structures for Computer Sciences through the Use of Interactive Books”. The overall objective of the project was to analyze the Facebook social network as a teaching and learning environment from a technical and pedagogical point of view. A number of teaching strategies are presented in this paper, which were created to complement the teaching of the EIF -203 course, using the Facebook and Twitter social networks as an educational platform. Shared strategies constitute an intensive search for new methodologies to enhance the teaching and ideally the learning processes in the EIF -203 course, which is part of the curriculum of the Computer Engineering Program at UNA. These strategies were implemented in a group of 31 students from the Alajuela Campus during the first semester of 2013. This permitted the evaluation of the teaching strategies developed using a quantitative methodology. The instrument used (a questionnaire) was validated by a “Cronbach’s Alpha” reliability test using a sample of 65 participants. The results are part of the analysis presented in this paper.

Author Biography

Enrique Vílchez Quesada, Universidad Nacional

Docente e investigador de la Escuela de Informática de la Universidad Nacional de Costa Rica, con amplia experiencia en campos diversos, tales como: la matemática y sus aplicaciones, tecnologías de información y comunicación (TIC), aprendizaje virtual y fundamentos de programación. Cuenta con una licenciatura en educación matemática y una maestría en tecnología e informática educativa. Sus más recientes publicaciones se han enfocado en divulgar experiencias y metodologías innovadoras apoyadas en el uso de TIC.

References

Bajde, D. (2010). User-Generated Content in Business Education [Contenido generado por el usuario en la educación de negocios]. En C. Wankel, M. Marovich y J. Stanaityte (Eds.), Cutting-Edge Social Media Approaches to Business Education. Teaching With Linkedln, Facebook, Twitter, Second Life, and Blogs [Vanguardismo de los Medios Sociales Enfoques para la Educación de Negocios. Enseñando con Linkedln, Facebook, Twitter, Second Life y Blogs] (pp. 151-174). USA: IAP.

Benson, V., Filippaios, F. y Morgan, S. (2010). Applications of Social Networking in Students’ Life Cycle [Aplicaciones de las redes sociales en el ciclo de vida de los estudiantes]. En C. Wankel, M. Marovich y J. Stanaityte (Comps.), Cutting-Edge Social Media Approaches to Business Education. Teaching With Linkedln, Facebook, Twitter, Second Life, and Blogs [Vanguardismo de los Medios Sociales Enfoques para la Educación de Negocios. Enseñando con Linkedln, Facebook, Twitter, Second Life y Blogs] (pp. 130-150). United States of America: IAP.

Ciuffoli, C. y López, G. (2010). Facebook como paradigma de la alfabetización digital en tiempos de barbarie cultural. En A. Piscitelli, I. Adaime e I. Binder (Comps.), El proyecto facebook y la posuniversidad. Sistemas operativos sociales y entornos abiertos de aprendizaje (pp. 111-128). Barcelona: Ariel.

Córica, J. L. y Dinerstein, P. (2009). Diseño curricular y nuevas generaciones. Incorporando a la generación.net. Mendoza: Editorial Virtual Argentina. Recuperado el 14 de febrero de 2013, de http://www.editorialeva.net/libros/DCyNG_Corica_Dinerstein.pdf

Fogg, L., Baird, D. y Fogg, BJ. (s. f.). Facebook para educadores. Recuperado de http://www.totemguard.com/aulatotem/ebook/Facebook_para_educadores.pdf

Gardner, H. (2001). La inteligencia reformulada. Las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Barcelona: Espasa Libros.

Goode, W. y Caicedo, G. (2010). Social Media Overload: What Works Best? [Sobrecarga de los medios de comunicación social]. En C. Wankel, M. Marovich y J. Stanaityte (Eds.), Cutting-Edge Social Media Approaches to Business Education. Teaching With Linkedln, Facebook, Twitter, Second Life, and Blogs [Vanguardismo de los medios sociales enfoques para la educación de negocios. Enseñando con linkedln, facebook, ttwitter, second life y blogs] (pp. 320-346). USA: IAP.

Gruffat, C. y Schimkus, R. (2010). La arquitectura es la política de la red. Facebook y sus rivales. En A. Piscitelli, I. Adaime e I. Binder (Comps.), El proyecto Facebook y la posuniversidad. Sistemas operativos sociales y entornos abiertos de aprendizaje (pp. 71-84). Barcelona: Ariel.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana.

Islas, O y Arribas, A. (2010). Comprender las redes sociales como ambientes mediáticos. En A. Piscitelli, I. Adaime e I. Binder (Comps.), El proyecto facebook y la posuniversidad. Sistemas operativos sociles y entornos abiertos de aprendizaje (pp. 147-161). Barcelona: Ariel.

Kirkpatrick, D. (2010). The Facebook effect. The Inside Story of the Company That Is Conneting the Wordld [El efecto Facebook. La historia interna de la empresa que está conectando el mundo]. New York: Simon & Schuster.

Kupetz, A. (2010). Social media for the MBA professor: A Strategy for Increasing Teacher-Student Communication and the Tactics for Implementation [Medios de comunicación social para el profesor de MBA]. En C. Wankel, M. Marovich y J. Stanaityte (Comps.), Cutting-Edge Social Media Approaches to Business Education. Teaching With Linkedln, Facebook, Twitter, Second Life, and Blogs [Vanguardismo de los medios sociales enfoques para la educación de negocios. Enseñando con linkedln, facebook, twitter, second life y blogs] (pp. 90-120). USA: IAP.

Larequi, E. (2012). Entornos y redes de aprendizaje personalizados (PLE-PLN). Recuperado de http://propuestastic.elarequi.com/propuestas-didacticas/el-trabajo-en-red-y-las-redes-sociales/entornos-y-redes-de-aprendizaje-personalizados-ple-pln

López, J. (2011). Usos de Twitter en educación. Recuperado de http://www.eduteka.org/TwitterEducacion.php

Mergel, B. (1998). Diseño instruccional y teoría del aprendizaje. Recuperado el 8 de agosto de 2011, de http://www.usask.ca/education/coursework/802papers/mergel/espanol.pdf

Mora, S., Coto, M. y Sandoval, M. (2005). Plan de estudios de la carrera Ingeniería en Sistemas de Información. Heredia, Costa Rica: Escuela de Informática, Universidad Nacional.

Net-Learning. (2012a). 11 maneras creativas de usar Facebook en clase. Argentina: Autor.

Net-Learning. (2012b). Redes sociales y educación. Argentina: Autor.

Ossiansson, E. (2010). Facebook “Friendship” as educational practice [Facebook “amistad” como práctica educativa]. En C. Wankel, M. Marovich y J. Stanaityte (Comps.), Cutting-Edge Social Media Approaches to Business Education. Teaching With Linkedln, Facebook, Twitter, Second Life, and Blogs [Vanguardismo de los medios sociales enfoques para la educación de negocios. Enseñando con Linkedln, Facebook, Twitter, Second Life y Blogs] (pp. 175-201). USA: IAP.

Plataforma de servicios PSUV. (s. f.). Manual de usuario Twitter. Recuperado de http://desarrollo.psuv.org.ve/files/2010/07/Manual-de-Usuario-Twitter.pdf

Piscitelli, A. (2010). Edupunk, maestros ignorantes, educación invisible y el proyecto Facebook. En A. Piscitelli, I. Adaime e I. Binder (Comps.), El proyecto Facebook y la posuniversidad (pp. 3-20). España: Editorial Ariel.

Piscitelli, A. y Adaime, I. (2010). Introducción. Desestabilizando la universidad a través de una cátedra devenida en laboratorio/taller multimedial. En A. Piscitelli, I. Adaime e I. Binder (Comps.), El proyecto Facebook y la posuniversidad (pp. XV-XX). España: Editorial Ariel.

Rodríguez, S. E. (2009). Monográfico: Informática ubicua y aprendizaje ubicuo. Recuperado de http://recursostic.educacion.es/observatorio/web/ca/cajon-de-sastre/38-cajon-de-sastre/910-monografico-informatica-ubicua-y-aprendizaje-ubicuo?start=4

Sued, G. (2010). Pensando a facebook, una aproximación colectiva por dimensiones. En A. Piscitelli, I. Adaime e I. Binder (Comps.), El proyecto Facebook y la posuniversidad . Sistemas operativos sociales y entornos abiertos de aprendizaje (pp. 59-69). Barcelona: Ariel.

Vílchez, E. (2011). Mis vivencias hacia el camino del maestro. Revista Ensayos Pedagógicos, 6(1), 161-175. Recuperado el 15 de junio de 2013, de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/4488

Zhang, S., Flammer, C. y Yang, X. (2010). Uses, challenges, and potential of social media in higher education. Evidence from a case study [Usos, desafíos y potencial de los medios sociales en la educación superior. Evidencia de un estudio de caso]. En C. Wankel, M. Marovich y J. Stanaityte (Comps.), Cutting-Edge Social Media Approaches to Business Education. Teaching With Linkedln, Facebook, Twitter, Second Life, and Blogs [Vanguardismo de los medios sociales enfoques para la educación de negocios. Enseñando con linkedln, facebook, twitter, second life y blogs] (pp. 255-279). United States of America: IAP.

Published
2014-04-02
How to Cite
Vílchez Quesada, E. (2014). Teaching Strategies for the course EIF-203 Discrete Structures for Computer Sciences through the use of the Facebook and Twitter social networks. Revista Electrónica Educare, 18(2), 39-70. https://doi.org/10.15359/ree.18-2.3
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)