Teaching Strategies to Promote Self-Reflection of Pedagogical Praxis in Teacher Training Processes
Abstract
As part of a reflection process by the academic staff of the Basic Education Division (DEB) on the conceptualization and implementation of the praxis processes in the DEB student community, the research project entitled “Professional Praxis of Practice Teachers and Senior Teachers” was created in 2013. The main objective of this project is to provide spaces to reflect and/or take action on the practice teaching of the participants involved in the DEB academic programs through action-research processes aimed at strengthening pedagogical praxis. In addition, results obtained are shared by the academic team in order to know the reflections made by the students of the four DEB academic programs during their supervised practice teaching, and to identify the most significant aspects experienced during such practice teaching. A teaching unit was designed to collect and reflect on aspects regarding their practicum experiences in elementary schools. Finally, thanks to the project there was consistency between the theory students receive in classes and the practical-pedagogical axis in the curricula of the DEB academic programs, based on the practice teaching conducted by the student community.
References
Badilla, I., Ramírez A., Rizo, L. y Rojas, K. (2013). La praxis profesional del docente en formación y del formador de formadores (Informe final No. 050918). Universidad Nacional de Costa Rica. Heredia, Costa Rica.
Cabo, C. C. (2006). Pensar y pensarse: Un deber para mejorar la práctica. Revista Iberoamericana de Educación, 39(2), 1-8. Recuperado de http://www.academia.edu/4170740/Pensar_y_pensarse_un_deber
Carrasco, J. B. (2004). Una didáctica para hoy. Cómo enseñar mejor. Madrid: Ediciones Rialp.
Díaz, D. (1999). La didáctica universitaria: Referencia imprescindible para una enseñanza de calidad. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado 2(1), 107-116. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1224326868.pdf
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Editores.
Grupo de Tecnologías Educativas. (enero-marzo, 2004). Círculos de acción docente: Fortaleciendo un espacio destinado al desarrollo pedagógico dentro de la escuela. Circunstancias que favorecen la revalorización de este espacio de reflexión. Educere, 8(24), 41-45. Recuperado de https://docs.google.com/a/una.cr/viewer?url=http://www.redalyc.org/pdf/356/35602407.pdf&chrome=true
Latorre, A. (2003). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.
Porlán, R. y Martín, J. (1991). El diario del profesor. Un recurso para la investigación en el aula. Sevilla, España: Dada Editorial.
Míguez, M. (julio-diciembre, 2005). El núcleo de una estrategia didáctica universitaria: Motivación y comprensión. ieRed: Revista Electrónica e la Red de Investigación Educativa, 1(3), 1-11. Recuperado de http://revista.iered.org/v1n3/pdf/mmiguez.pdf
Mondragón, H. (s. f). Prácticas pedagógicas en la universidad para la construcción de ambientes de aprendizaje significativo. Colombia: Universidad Javeriana.
Nail, O., Gajardo, J. y Muñoz, M. (2012). La técnica de análisis de incidentes críticos: Una herramienta para la reflexión sobre prácticas docentes en convivencia escolar. Psicoperspectivas, individuo y sociedad, 11(2), 57-76. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-69242012000200004&script=sci_abstract
Navarro, R., López, A. y Barroso, P. (1998). El análisis de incidentes críticos en la formación inicial de maestros. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 1(1), 1-14. Recuperado de http://aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1224541140.pdf
Rondón, E., Padrón, E., Salas M. y Chirinos, N. (enero-junio, 2009). Investigación-acción para la deconstrucción de la práctica docente. Impacto Científico, 4(1), 56-71.
Sanjurjo, L. O. (2002). La formación práctica de los docentes. Reflexión y acción en el aula. Rosario, Argentina: Homo Sapiens.
Torre, J. C. (2002). Aprender a pensar y pensar para aprender. Estrategias de aprendizaje. Madrid: Narcea.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Ana Lucía Chaves Álvarez, Laura Rizo Cuadra, Montserrat Vindas Cordero, Experiences from the course “Pedagogical Intervention in Preschool Education”: the vision from the faculty trainers, preschool teachers and students , Revista Electrónica Educare: Vol 14 (2010): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)
- Maureen Camacho Oviedo, Kattia Rojas Acevedo, Coordinators’ Perspective on the Pedagogical Intervention in the Study Program “Pedagogy with a specialization in the 1st to 6th grades of the Basic General Education” , Revista Electrónica Educare: Vol 17 No 3 (2013): Revista Electrónica Educare (setiembre-diciembre)
- Isabel Badilla Zamora, Rafael Esteban Jiménez Corrales, Heidy León Arce, Silvia Segura Esquivel, Gabriela Solís Sánchez, Social Pedagogy: A National University of Costa Rica Project About Constructing for Learning the Organization of Social-Educational Community Networks. A Cross-Study Between the Communities of Santa Rita and Los Chiles in the Province of Alajuela, Costa R , Universidad en Diálogo: Revista de Extensión: Vol 8 No 2 (2018): Universidad en Diálogo (julio-diciembre)
- Isabel Badilla Zamora, Rafael Esteban Jiménez Corrales, Heidy León Arce, Anthia Ramírez García, Sylvia Segura Esquivel, Gabriela Solís Sánchez, Theoretical-Methodological Reflections for the Approach to Older Adults in Vulnerable Situations: From Social Education to Social Pedagogy, a Study in the Province of Alajuela, Costa Rica , Universidad en Diálogo: Revista de Extensión: Vol 11 No 2 (2021): Universidad en Diálogo Revista de Extensión (julio-diciembre)
- Isabel Badilla Zamora, Ana María Hernández Segura, Sylvia Segura Esquivel, Gabriela Solís Sánchez, Margarita Urdaneta Benavides, Interweaving Voices: An Interdisciplinary View. A Methodological Proposal Based on Literacy , Universidad en Diálogo: Revista de Extensión: Vol 12 No 2 (2022): Universidad en Diálogo Revista de Extensión (July-December)