Students’ Perception about Learning Assessment in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-3.18

Keywords:

Assessment procedure, student satisfaction, university assessment,

Abstract

This research aimed to know university students’ perception about learning assessment carried out by their teachers, their level of objectivity and skill, among other aspects. The study was conducted in Medellin, Colombia, between January and July 2015. A final sample size of 400 university students from public and private institutions, randomly selected, was used. The data analysis was carried out by using multivariate analysis of variance (MANOVA) with orthogonal-type canonical contrast, factor analysis, and one-dimensional type frequency analysis. It was found that university students have a good perception about the assessment practices of their teachers. Likewise, highly significant differences between men and women in their perception of learning assessment were identified. Students consider that learning assessment practices have contributed to improve their learning and are in accordance with the learning objectives. Nevertheless, most students have felt that their teachers are not objective in evaluation and they often use questions that confuse students, and very theoretical questions without application to practice. A lack of non-traditional assessment practices, such as peer assessment, self-assessment as well as virtual platforms use for assessments, was found. These findings imply the need to improve teacher training on assessment skills to allow them to plan evaluation as a strategy to improve learning, involving students in an active way.

Author Biographies

Holmes Rodríguez-Espinosa, Universidad de Antioquia

Ingeniero agrícola, MSc en Ciencas Agrícolas, PhD en Ciencias Agrícolas, profesor asistente de la Facultad de Ciencias Agrarias de la Universidad de Antioquia. Docente en el área de desarrollo rural y extensión agropecuaria, perteneciente al grupo de investigación GISER, que cuenta con 3 líneas de investigación: innovación educativa, innovación rural e innovación social. En la línea de innovación educativa el grupo trabaja en la innovación evaluativa para el mejoramiento de la calidad de la evaluación en la educación superior, al igual que en la integración de tecnologías a la docencia. 

Luis Fernando Restrepo-Betancur, Universidad de Antioquia

Especialista en Estadística, Especialista en Biomatemática, profesor titular de la Facultad de Ciencias Agrarias de la Universidad de Antioquia. Docente en el área de estadística y diseño experimental, perteneciente al grupo de investigación GISER, que cuenta con 3 líneas de investigación: innovación educativa, innovación rural e innovación social. En la línea de innovación educativa el grupo trabaja en la innovación evaluativa para el mejoramiento de la calidad de la evaluación en la educación superior al igual que en la integración de tecnologías a la docencia.

Gloria Cristina Luna-Cabrera, Universidad de Nariño

Ingeniera Agrónoma, MSc en Educación Ambiental, profesora asociada de la Facultad de Ciencias Agrícolas de la Universidad de Nariño. Docente en el área de extensión y desarrollo rural, directora del grupo de investigación PIFIL, que cuenta con tres líneas de investigación: especies promisorias, seguridad alimentaria y gestión ambiental, líneas que se fortalecen con estudios interdisciplinarios e interinstitucionales para la apropiación social del conocimiento. 

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Published

2016-09-01

How to Cite

Students’ Perception about Learning Assessment in Higher Education (H. Rodríguez-Espinosa, L. F. Restrepo-Betancur, & G. C. Luna-Cabrera , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.18

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Students’ Perception about Learning Assessment in Higher Education (H. Rodríguez-Espinosa, L. F. Restrepo-Betancur, & G. C. Luna-Cabrera , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-17. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.18

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