Diversity: A view from the conceptions of counseling professional collective. Challenges and dares

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-3.22

Keywords:

Diversity, professional intervention, Guidance discipline

Abstract

Social changes and new world paradigms require reflection on professional interventions in an increasingly diverse context. The analysis of the theory and practice of professional work in Guidance becomes a priority constant. This research aims to collect conceptions built on the diversity concept by a group of counselors during their professional excersice and from their experiences in the Costa Rican Education System and the research also tries to define the interventions and professional conditions necessary to meet diversity, as a concept, from the discipline. The research has a qualitative approach; it was performed with 10 professionals in Guidance of the Costa Rican Education System. They were selected by convenience and were interviewed using an open question questionnaire. The information obtained was systematized and presented in three categories related to analysis matrices: diversity concept, diversity in Counseling professional intervention and proposals and conditions to approach diversity from the discipline. The main findings focus on the reflection of professional work in developing the concept diversity as a socio-personal construct, the interventions rooted in daily practice and professional features to address diversity that are related to knowledge, sensitivity, innovation , flexibility, professional ethics and vocation.

Author Biographies

Cindy Vanessa Artavia-Aguilar, Universidad Nacional

Máster en Pedagogía con énfasis en la Diversidad de los procesos educativos. Universidad Nacional de Costa Rica. Licenciada en Orientación. Universidad Nacional de Costa Rica. Académica, extensionista e investigadora de la División de Educación para el Trabajo de la Universidad Nacional. Su interés en el campo de la investigación destaca las áreas de diversidad, interculturalidad, orientación y pedagogía.

Luis Roberto Campos-Hernandez, Universidad Nacional

Máster en Administración Educativa. UAM Costa Rica. Licenciado en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación Educativa. Universidad Nacional de Costa Rica. Académico de la Universidad Nacional. Funcionario del Departamento de Inspección e Inscripción de Títulos del CONESUP. Costa Rica. 

References

Aguado, T. (2003). Pedagogía intercultural. España: McGraw-Hill.

Arnaiz, P. (2009). Atención a la diversidad. Programación curricular. Costa Rica: Euned.

Artavia, C. y Fallas, M. A. (2012). Orientación y diversidad: Por una educación valiosa para todos y todas. Revista Electrónica Educare, 16 (Especial), 47-52. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/issue/view/418

Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (1957). Ley fundamental de educación. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://www.oei.es/quipu/costarica/Ley_2160.pdf

Bayot, A., Del Rincón, B. y Hernández, F. (2002). Orientación y atención a la diversidad: Descripción de programas y acciones en algunos grupos emergentes. RELIEVE, 8(1), 66-87. Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v8n1/RELIEVEv8n1_2.pdf

Bisquerra, R. y Álvarez, M. (1998). Concepto de orientación e intervención psicopedagógica. En R. Bisquerra (Coord.), Modelos de orientación e intervención pedagógica (pp. 9-22). Barcelona: Editorial Praxis.

Cárdenas, K. (24 de setiembre de 2014). Orientadores analizarán desafíos de su profesión. Semanario Universidad. Recuperado de http://semanariouniversidad.ucr.cr/universitarias/orientadores-analizarn-desafos-de-su-profesin/

Colegio de Profesionales en Orientación de Costa Rica. (2012). Código de ética. San José, Costa Ria: Autor.

Dietz, G. (2012). Multiculturalismo, interculturalidad y diversidad en educación. Una aproximación antropológica. México: Fondo de Cultura Económica.

Essomba, M. Á. (2006). Liderar escuelas interculturales e inclusivas. Equipos directivos y profesorado ante la diversidad cultural y la inmigración. Barcelona: Graó.

González, J. R. (2007). La orientación en la diversidad: Una mirada desde América Latina. Orientación y sociedad, 7, 57-65. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/13787/Documento_completo__.pdf?sequence=1

Najmanovich, D. (2008). Mirar con nuevos ojos. Nuevos paradigmas en la ciencia y pensamiento complejo. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Pereira, M. T. (1999). Orientación educativa. San José, Costa Rica: Euned.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

Published

2016-09-01

How to Cite

Diversity: A view from the conceptions of counseling professional collective. Challenges and dares (C. V. Artavia-Aguilar & L. R. Campos-Hernandez , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.22

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Diversity: A view from the conceptions of counseling professional collective. Challenges and dares (C. V. Artavia-Aguilar & L. R. Campos-Hernandez , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.22

Comentarios (ver términos de uso)