Towards an Inclusive Pedagogical Culture: Experiences from University Practice
Abstract
In this paper, we deal with conceptual and methodological elements to develop the pedagogical inclusive competence of the professors of higher education in Ecuador. We analyze the current conceptions and the main drawbacks related to the inclusion process in the university environment nowadays. We support a theoretical procedural model, and from the practical standpoint, we implemented the methodological procedures structured in a map of processes to reach an inclusive formative process. The main results are given in the development of the pedagogical inclusive competence and the increase of the inclusion culture at the university, and revealed in the improvement of university curriculum from an inclusive approach, the betterment of the physical and technological infrastructure, the permanent upgrading of professors and putting into practice policies of affirmative action.
References
Alegre, O. M. (2010). Capacidades docentes para atender la diversidad. Una propuesta vinculada a las competencias básicas. Sevilla: MAD-Eduforma.
Asamblea Nacional Constituyente (2008). Constitución Política de la República de Ecuador. Loja: Impresos Talleres Gráficos Universidad Técnica Particular de Loja.
Berenguer-Silega, H. y Díaz-Hernández, M. C. (Abril-junio, 2013). La competencia pedagógica del docente para la promoción de comportamientos saludables. Ciencias. Holguín, 19, 1-13. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181527530015
Colás, M. (1994). La investigación-acción. En M. Colás y L. Buendía (Auts.), Investigación educativa (pp. 391-315). Sevilla: Alfar.
Fernández, J. M. (2013). Competencias docentes y educación inclusiva. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(2), 82-99. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v15n2/v15n2a6.pdf
Filmus, D. (Enero-julio, 2010). La educación y el trabajo para la inclusión social de los jóvenes. Revista de Trabajo, 6(8), 177-198. Recuperado de http://www.trabajo.gov.ar/left/estadisticas/descargas/revistaDeTrabajo/2010n08_revistaDeTrabajo/20010n08_a10_dFilmus.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Censos (INEC). (2010). Censo de población y vivienda 2010. Quito: Autor.
Ministerio de Salud Pública. Consejo Nacional para la Igualdad de Discapacidades. (2016). Personas con discapacidad por provincia. Recuperado de http://www.consejodiscapacidades.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/02/estadisticas_discapacidad.pdf
Moreira, L., Fernández, I. M. y Fernández, J. (Julio-diciembre, 2013). Modelo de tutoría académica con énfasis en la comunicación pedagógica, en el proceso formativo universitario. Odiseo. Revista electrónica de pedagogía, 10(19). Recuperado de http://odiseo.com.mx/bitacora-educativa/2013/04/modelo-tutoria-academica-con-enfasis-en-comunicacion-pedagogica-en
Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2011). Ley orgánica de educación superior. Quito, Ecuador: Autor. Recuperado de http://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2012/08/Ley-Org%C3%A1nica-de-Educaci%C3%B3n-Superior.pdf
Secretaría Nacional de Planificación y Desarrollo. (2013). Buen vivir plan nacional 2013-2017. Todo el mundo mejor. Quito, Ecuador: Autor. Recuperado de http://documentos.senplades.gob.ec/Plan%20Nacional%20Buen%20Vivir%202013-2017.pdf
Solórzano, M. J. (Enero-abril, 2013). Espacios accesibles en la escuela inclusiva. Revista Electrónica Educare, 17(1), 89-103. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/4974/4768
Tedesco, J. C. (Diciembre, 2003). Los pilares de la educación del futuro. Debates de educación. Recuperado de http://www.uoc.edu/dt/20367/index.html
Unesco. (2009). Policy guidelines on inclusion in education [Directrices sobre políticas de inclusión en la educación]. Paris: Autor. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849e.pdf
Universidad Técnica de Manabí (UTM). (2010). Universidad Técnica de Manabí. Manabí: Autor. Recuperado de http://www.utm.edu.ec/index.asp
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: