How Much Welfare Benefits Affect Academic Performance?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-3.16

Keywords:

Higher education, student benefits, academic performance

Abstract

This study analyzed the effects of providing welfare benefits (such as subsidy, housing, and food), granted by the Universidad Técnica Federico Santa María and by governmental organisms in Chili, on the academic performance of the students at the same institution. To reach such purpose, we implemented a quantitative investigation to examine institutional databases where 3,204 students, with or without welfare benefits, were registered. The analysis was carried out in an incremental way, from the descriptive aspects to the explanatory methods of the academic performance (understood as the average grading in a specific semester), based on the possession or not of the welfare benefits. The investigation concludes that the students with welfare benefits present an academic performance similar to the students without them, and although this conclusion explains part of the academic performance, the magnitude is unsubstantial (in the time and space analyzed). These results compel to adjust the institutional discourses that justify the existence of these benefits and compel them to investigate their relationship with other factors of importance (beyond the academic performance).

Author Biographies

Juan Aspeé, Universidad Técnica Federico Santa María

Trabajador social, Licenciado en Trabajo Social, Magíster en Trabajo Social, y Doctorando en Políticas y Gestión Educativa, Universidad de Playa Ancha. Se desempeña como profesional en la Dirección de Relaciones Estudiantiles de la Universidad Técnica Federico Santa María y como docente agregado en la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile.

José González, Universidad de Playa Ancha

Profesor de matemática y computación, Licenciado en Educación, Magister en Estadística, Doctor en Estadística. Coordinador del laboratorio investigación e experimentación de saberes matemáticos e integrante del claustro académico del Doctorado en Política y Gestión Educativa de la Universidad de Playa Ancha, Chile.

References

Anand, P., Mizala, A. y Repetto, A. (2009). Using school scholarships to estimate the effect of private education on the academic achievement of low-income students in Chile [Uso de las becas escolares para estimar el efecto de la educación privada en el logro académico de los estudiantes de bajos ingresos en Chile]. Economics of Education Review, 28(3), 370-381. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.econedurev.2008.03.005

Catalán, X. y Santelices, M. V. (Julio, 2014). Rendimiento académico de estudiantes de distinto nivel socioeconómico en universidades: El caso de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Calidad en la educación, 40, 21-52. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652014000100002

De Andraca, A. (2006). Programa de becas estudiantiles: Experiencias latinoamericanas. Cuadernos de investigación del IIPE. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001502/150249s.pdf

Destinobles, A. G. (2006). El capital humano en las teorías del crecimiento económico. Chihuahua, México: Eumed. Recuperado de http://www.eumed.net/libros-gratis/2006a/agd/

Dirección de Relaciones Estudiantiles de la Universidad Técnica Federico Santa María (RREE). (s. f.). Beneficios internos UTFSM. Valparaíso: RREE. Recuperado de http://rree.usm.cl/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=104

Donoso, S. y Schiefelbein, E. (2007). Análisis de los modelos explicativos de retención de estudiantes en la universidad: Una visión desde la desigualdad social. Estudios Pedagógicos, 33(1), 7-27. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052007000100001

Encuesta de Caracterización Socioeconómica Nacional (CASEN). (2013). Educación. Síntesis de resultados. Chile: Ministerio de Desarrollo Social, Gobierno de Chile. Recuperado de http://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/documentos/Casen2013_Educacion.pdf

Garbanzo, G. M. (Enero-junio, 2007a). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. doi: http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v31i1.1252

Garbanzo, G. M. (Julio-diciembre, 2007b). Calidad y equidad de la educación superior pública: Aspectos por considerar en su interpretación. Revista Educación, 31(2), 11-27. doi: http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v31i2.1241

Gómez, F. J. (Agosto, 2014). El impacto de las becas escolares en el rendimiento académico de los alumnos de licenciatura de la UANL. Daena: International Journal of Good Conscience, 9(2), 1-11. Recuperado de http://www.spentamexico.org/v9-n2/A1.9(2)1-11.pdf

Junta Nacional de Auxilio Escolar y Becas del Ministerio de Educación del Gobierno de Chile. (JUNAEB). (2015a). Beca de alimentación para la educación superior. Chile: Autor. Recuperado de http://www.junaeb.cl/beca-baes

Junta Nacional de Auxilio Escolar y Becas del Ministerio de Educación del Gobierno de Chile. (JUNAEB). (2015b). Beca de mantención para la educación superior. Chile: Autor. Recuperado de http://www.junaeb.cl/beca-de-mantencion-para-la-educacion-superior

Leyton, D., Vásquez, A. y Fuenzalida, V. (Diciembre, 2012). La experiencia de estudiantes de contextos vulnerables en diferentes instituciones de educación superior universitaria (IESU): Resultados de una investigación. Calidad en la Educación, 37, 62-97. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652012000200003

López, D. A., Rojas, M. J., López, B. A. y López, D. C. (2015). Chilean universities and institutional quality assurance processes [Universidades chilenas y los procesos de aseguramiento de la calidad institucional]. Quality Assurance in Education, 23(2), 166-183. doi: http://dx.doi.org/10.1108/QAE-05-2013-0024

McLaren, P. (Enero-diciembre, 2013). La educación como una cuestión de clase. Entrevista al especialista/autor Peter McLaren. Praxis educativa, 17(1 y 2), 102-113. Recuperado de http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/praxis/v17n2a07mclaren.pdf

Muñoz, S. (2013). La responsabilidad social universitaria. Synergies Chili, 9, 35-49. Recuperado de http://gerflint.fr/Base/Chili9/Siegfried_Munoz.pdf

Navarro, J. C. y Favila, A. (2013). La desigualdad de la educación en México, 1990-2010: El caso de las entidades federativas. Revista electrónica de investigación educativa, 15(2), 21-33. Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol15no2/contenido-navarro-favila.html

Oloriz, M. G., Fernández, J. M. y Amado, M. V. (2013). Impacto del programa de becas de la Universidad Nacional de Luján en la disminución del abandono. En III Conferencia Latinoamericana sobre el Abandono en la Educación Superior (CLABES). Argentina: Universidad Nacional de Luján. Recuperado de http://www.alfaguia.org/www-alfa/images/ponencias/clabesIII/LT_3/ponencia_completa_25.pdf

Pressacco C. F. y Carbone R. (Julio-diciembre, 2010). Educación superior en Chile: Tensiones y actores relevantes en torno al eje calidad-equidad. Papel Político, 15(2), 537-570. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/papel/v15n2/v15n2a06.pdf

Rojas, M. J. y López, D. A. (2016). La acreditación de la gestión institucional en universidades chilenas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), 180-190. Recuperado de http://redie.uabc.mx/redie/article/view/856

San Segundo, M. J. (2001). El impacto nacional y regional del programa de becas. En J. Gómez (Coord.), X Jornadas de la Asociación de la Economía de la Educación (pp. 37-52). Murcia: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones. Recuperado de http://www.economicsofeducation.com/wp-content/uploads/murcia2001/FE3.pdf

Servicio de Información de Educación Superior (SIES). (2014). Panorama de la educación superior en Chile 2014. Chile: División de Educación Superior, Ministerio de Educación de Chile. Recuperado de http://www.mifuturo.cl/images/Estudios/Estudios_SIES_DIVESUP/panorama_de_la_educacion_superior_2014_sies.pdf

Servicio de Información de Educación Superior (SIES). (s. f.). Compendio histórico de educación superior: Matrícula de educación superior. Chile: Ministerio de Educación, Gobierno de Chile. Recuperado de http://www.mifuturo.cl/index.php/estudios/estructura-compendio

Shank, M. D., Walker, M. y Hayes, T. (1996). Understanding professional service expectations: Do we know what our students expect in a quality education? [Comprensión de las expectativas de los servicios: ¿Sabemos lo que esperan nuestros estudiantes de una educación de calidad?] Journal of Professional Services Marketing, 13(1), 71-89. doi: http://dx.doi.org/10.1300/J090v13n01_08

Solari, A. (1994). La desigualdad educativa: Problemas y políticas (Serie de políticas sociales 4), Santiago, Chile: CEPAL. Recuperado de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/6209/S9400005_es.pdf?sequence=1

Stewart, A. J. y Dottolo, A. L. (2005). Socialization to the academy: Coping with competing social identities [La socialización a la academia: Haciéndole frente a las identidades sociales competitivas]. En G. Downey, J. S. Eccles y C. M. Chatman (Eds.), Navigating the future: Social identity, coping, and life tasks [Agregar traducción] (pp. 167-187). New York: Russell Sage Foundation.

Subirats, J. (Dir.), Gomà, R., y Brugué, J. (Coords.). (2005). Análisis de los factores de exclusión social (Documentos de trabajo 4), España: Fundación BBVA e Institut d’Estudis Autonòmics, Generalitat de Catalunya. Recuperado de http://www.fbbva.es/TLFU/dat/exclusion_social.pdf

Tedesco, J. C. (2000). Educar en la sociedad del conocimiento. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina. Recuperado de https://socioeducacion.files.wordpress.com/2011/05/tedesco-carlos-educar-en-la-sociedad-del-conocimiento.pdf

Tedesco, J. C. (Septiembre-diciembre, 2004). Igualdad de oportunidades y política educativa. Cadernos de Pesquisa, 34(123), 555-572. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/%0D/cp/v34n123/a03v34123.pdf

Universidad Técnica Federico Santa María (USM). (s. f.). Nuestra historia: La materialización de un legado. Valparaíso: USM. Recuperado de www.usm.cl/universidad/historia/

Published

2016-09-01

How to Cite

How Much Welfare Benefits Affect Academic Performance? (J. Aspeé & J. González , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.16

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

How Much Welfare Benefits Affect Academic Performance? (J. Aspeé & J. González , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(3), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.20-3.16

Comentarios (ver términos de uso)