Achievement Goals and Levels of Satisfaction towards the Degree in Pre-School and Primary Education Teaching

Authors

  • Virginia Viciana-Garófano Universidad de Granada, Spain
  • Félix Zurita-Ortega Universidad de Granada, Spain
  • Manuel Castro-Sánchez Universidad de Granada, Spain
  • Asunción Martínez-Martínez Universidad de Granada, Spain
  • Ramón Chacón-Cuberos Universidad de Granada, Spain
  • Tamara Espejo-Garcés Universidad de Granada, Spain

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-3.18

Keywords:

Satisfaction, achievement, motivation, goals.

Abstract

This research aims to know the level of satisfaction and achievement goals of students enrolled in seventh semester of the Degree in Pre-School and Primary Education Teaching. This empirical study analyses the relation between gender, specialization, student satisfaction, and achievement goals in a sample of 293 respondents in their last year of university; they study in two universities located in Granada (Spain), which are the Faculty of Educational Sciences-FCCE (public institution), and the University School-La Inmaculada (private university). A quantitative, descriptive, and cross-sectional design was used to develop a relational study to analyze the degree of dependence between achievement goals, student satisfaction, gender, and attainment of degrees. The results showed that the students enrolled in the Degree in Pre-School and Primary Education Teaching are satisfied with their degree; they highlighted the performance of teamwork and the quality of the teachers. In addition, students emphasized the attention teachers paid to them, their punctuality, and the low absenteeism. Furthermore, men are frequently associated with competitiveness, high performance achievement, and results. In the opposite, women are related with task-orientation, carrying it out with a greater competence.

Author Biographies

Virginia Viciana-Garófano, Universidad de Granada

Profesora Doctora del Área de Corporal de la Universidad de Granada (España).

Félix Zurita-Ortega, Universidad de Granada

Profesor Doctor del Área de Corporal de la Universidad de Granada (España).

Manuel Castro-Sánchez, Universidad de Granada

Investigador del Grupo de Investigación HUM-238 de la Universidad de Granada (España).

Asunción Martínez-Martínez, Universidad de Granada

Profesora Doctora del Departamento de Métodos de Investigación de la Universidad de Granada (España).

Ramón Chacón-Cuberos, Universidad de Granada

Investigador del Grupo de Investigación HUM-238 de la Universidad de Granada

Tamara Espejo-Garcés, Universidad de Granada

Investigador del Grupo de Investigación HUM-238 de la Universidad de Granada

References

Allen, J. B. (2003). Social motivation in youth sport. Journal of Sport & Exercise Psychology, 25(4), 551-567. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.463.8940&rep=rep1&type=pdf

Barca-Lozano, Almeida, L. S., Porto-Rioboo, A. M., Peralbo-Uzquiano, M. y Brenlla-Blanco, J. C. (2012). Motivación escolar y rendimiento: Impacto de metas académicas, de estrategias de aprendizaje y autoeficacia. Anales de Psicología, 28(3), 848-859. doi: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.28.3.156221

Bores, N., Martínez, L. y García, A. (Octubre, 2010). Estudio comparativo de la identidad deportiva de futuros maestros. En Congreso de la Asociación Internacional de Escuelas Superiores de Educación Física. A Coruña, España. Recuperado de http://altorendimiento.com/estudio-comparativo-de-la-identidad-deportiva-de-futuros-maestros/

Boza, Á. y Toscano, M. (2012). Motivos, actitudes y estrategias de aprendizaje: Aprendizaje motivado en alumnos universitarios. Profesorado Revista de Currículum y Formación del profesorado, 16(1), 125-142. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev161ART8.pdf

Bozu, Z. y Manolescu, M. (2010). El espacio europeo de educación superior y el profesorado universitario novel: Un estudio cualitativo. Revista Bordón, 62(4), 51-63. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/29318/15612

Castro-Sánchez, M., Zurita-Ortega, F., Chacón-Cuberos, R., Martínez-Martínez, A., Espejo-Garcés, T. y Álvaro-González, J. I. (2015). Sustancias nocivas y clima motivacional en relación a la práctica de actividad física. Salud y drogas, 15(2), 115-126. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/839/83941419003/

Chen, A. (2001). A theoretical conceptualization for motivation research in physical education: An integrated perspective. Quest, 53, 35-38. Recuperado de https://libres.uncg.edu/ir/uncg/f/A_Chen_Theoretical_2001.pdf

Elliot, A. J. y McGregor, H. A. (2001). A 2x2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501-519.

Fernández-Molina, M., González, V. y Del Molino, G. (2011). Perfil del alumnado universitario de educación infantil. Un estudio descriptivo desde los inicios del espacio europeo de educación superior hasta los estudios de grado (2006-2010). Revista de Investigación Educativa, 29(1), 187-203. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/viewFile/101381/127032

Folgueiras, P., Luna, E. y Puig, G. (2013). Aprendizaje y servicio: Estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación, 362, 159-185. doi: 10.4438/1988-592X-RE-2011-362-157

Garbanzo, G. M. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación, 31(1), 43-63. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/viewFile/1252/1315

Gaviri, E. (2007). El portafolios: Un instrumento para la evaluación del alumno en la sociedad del conocimiento. En E. Gaviri (Coord.), Estrategias para la intervención educativa (pp. 121-137). Prácticum. Madrid: Ramón Areces.

Guan, J., Xiang, P., McBride, R. y Bruene, A. (2006). Achievement goals, social goals and students` reported persistence and effort in high school physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 25(1), 58-74. doi: https://doi.org/10.1123/jtpe.25.1.58

Martín, P. y Bobb, L. (2011). La implantación de los nuevos grados: Propuestas de mejora. Revista de Educación, 356, 703-715. doi: 10-4438/1988-592X-RE-2010-356-120

Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J. y Cechini-Estrada, J.-A. (2012). Análisis de un modelo multiteórico de metas de logro, metas de amistad y autodeterminación en educación física. Revista Estudios de Psicología, 33(3), 325-326. doi: http://dx.doi.org/10.1174/021093912803758110

Mérida, R. y González, E. (2009). La adquisición de competencias en magisterio de educación infantil: Tendiendo puentes entre el contexto académico y los escenarios laborales. Bordón, 61(2), 93-107. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3004464

Mérida, R. (2006). La convergencia europea y la formación universitaria en competencias para la docencia en educación infantil. Revista de Educación, 341, 663-686. Recuperado de http://www.revistaeducacion.mec.es/re341/re341_27.pdf

Moreno, J. A., González-Cutre, D. y Sicilia, A. (2008). Metas de logro 2 x 2 en estudiantes españoles de educación física. Revista de Educación, 347, 299-317. Recuperado de http://www.um.es/univefd/met2x2.pdf

Moreno, M. (2009). ¿Por qué aprenden los estudiantes? Los objetivos de logro y su relación con el éxito o fracaso escolar. Zona Próxima, 11, 184-195. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85313003013

Navas, L., Soriano, J. A., Holgado, F. P. y López, M. (2009). Las orientaciones de meta de los estudiantes y los deportistas: Perfiles motivacionales. Acción Psicológica. 6(2), 17-29. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/accionpsicologica/article/view/218/171

Revuelta, L., Esnaola, I., y Goñi, A. (2013). El autoconcepto físico como determinante de la actividad físico-deportiva durante la adolescencia. Psicología Conductual, 21(3), 581-601.

Rodríguez, S., Cabanach, R. G., Piñero, I., Valle, A., Núñez, J. C. y González-Pienda, J. A. (2001). Metas de aproximación, metas de evitación y múltiples metas académicas. Picothema, 13(4), 546-550. Recuperado de http://www.psicothema.com/pdf/477.pdf

Rodríguez, S., Fita, S. y Torrado, M. (2004). El rendimiento académico en la transición secundaria - universidad. Revista de Educación, 334, 391-414. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re334/re334_22.pdf

Ryan, R. M. y Deci, E. L. (2002). Overview of sef-determination theory: An Organismic dialectical perspective. En E. L. Deci y R. M. Ryan (Eds.), Handbook of self-determination research (pp. 3-36). Rochester, NY: University of Rochester Press.

Salicetti, A. y Romero, C. (2010). La plataforma de apoyo a la docencia como opción metodológica para el aprendizaje de competencias. Revista Educación, 34(1), 83-100. doi: http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v34i1.499

Silva, R. B., Matías, T. S. Viana, M. S. y Andrade, A. (2012). Relação da prática de exercícios físicos e fatores asociados às regulações motivacionais de adolescentes brasileiros. Motricidade, 8(2), 8-21. doi: 10.6063/motricidade.8(2).708

Tesouro M., Gras, M. E. y Tejeda, J. L. (2012). Grado de satisfacción de los alumnos del grado de maestro de la Universidad de Girona. CIDUI, Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació, 1, 1-27. Recuperado de http://www.cidui.org/revistacidui/index.php/cidui/article/view/268/259

Valencia, M., Duarte, J. y Caicedo, A. M. (2013). Aprendizaje autorregulado, metas académicas y rendimiento en evaluaciones de estudiantes universitarios. Pensamiento Psicológico, 11(2), 53-70. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/pepsi/v11n2/v11n2a04.pdf

Valle, A., Cabanach, R. G., Núñez, J. C., González-Pienda, J. Rodríguez, S. y Piñeiro, I. (2003). Multiple goals, motivation an academic learning. British Journal of Educational Psychology, 73(1), 71-87. doi: 10.1348/000709903762869923

Wang, C. K. J., Biddle, S. J. H., & Elliot, A. J. (2007). The 2x2 achievement goal framework in a physical education context. Psychology of sport and exercise, 8(2), 147-168. doi: 10.1016/j.psychsport.2005.08.012

Zurita, F., Padial, R., Viciano, V., Martínez, A., Hinojo, M. A. y Cepero, M. (2016). Perfil del estudiante de educación física en primaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(2), 156-169. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v18n2/1607-4041-redie-18-02-00156.pdf

Published

2017-08-24

How to Cite

Achievement Goals and Levels of Satisfaction towards the Degree in Pre-School and Primary Education Teaching (V. Viciana-Garófano, F. Zurita-Ortega, M. Castro-Sánchez, A. Martínez-Martínez, R. Chacón-Cuberos, & T. Espejo-Garcés , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.18

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Achievement Goals and Levels of Satisfaction towards the Degree in Pre-School and Primary Education Teaching (V. Viciana-Garófano, F. Zurita-Ortega, M. Castro-Sánchez, A. Martínez-Martínez, R. Chacón-Cuberos, & T. Espejo-Garcés , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.18

Comentarios (ver términos de uso)