Faunal knowledge of students in rural schools: a guide for their recognition in science class
Abstract
This text aims to describe a methodological proposal to identify, classify, and organize the faunistic knowledge of students of rural schools. The research was conducted with twenty sixth graders from a rural school in the Department of Cundinamarca, Colombia. Through five types of activities, they expressed, in different ways, their knowledge about the animals of the region. The information collected was organized, categorized, and systematized in tables; these tables resulted from the analysis of the information the students provided. It is a possibility of school work that favors the recognition and valuation of the traditional and ancestral knowledge, and its incorporation to the dynamics of the teaching and learning of the Natural Sciences as a way to create “bridges” between that knowledge and the scholarly scientific knowledge. It is a proposal that, among other things, favors the development of more positive attitudes toward science itself, motivates students to ask questions, to recognize the importance of the cultural context, and to recognize themselves as part of a biocultural system.
References
Aikenhead G. y Ogawa M. (2007). Indigenous knowledge and science revisited. Culture Studies of Science Education, 2(3), 539-620. doi: https://doi.org/10.1007/s11422-007-9067-8
Baptista, G. C. S. (2004). Etnozoología y la enseñanza de las ciencias biológicas. En E. M. C., Neto, M. Vargas (Coords.), Manual de etnozoología. Una guía teórico-práctica para investigar la interconexión del ser humano con los animales (pp. 148-162). Valencia: Tundra Ediciones. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Erendira_Cano-Contreras/publication/310507403_Cap_4_Cosmovision_y_Etnozoologia_Cap_final_Etnobiologia_para_que_para_quien/links/5830b36608aef19cb817f904/Cap-4-Cosmovision-y-Etnozoologia-Cap-final-Etnobiologia-para-que-para-quien.pdf
Baptista, G. C. S. (2007). A contribuição da etnobiología para o ensino e à aprendizagem da ciências: Estudo de caso em uma escola pública no estado da Bahia (Master Thesis). Universidade Federal da Bahía, Salvador, Bahia. Recuperado de https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/15805/1/Geilsa%20Costa%20Santos%20Baptista.pdf
Baptista, G. C. S. y El-Hani, C. N. (2009). The contribution of ethnobiology to the construction of a dialogue between ways of knowing: A case study in a Brazilian public high school. Science and Education, 18(3), 503-520. doi: https://doi.org/10.1007/s11191-008-9173-3
Bolívar, A. (2004). Ciudadanía y escuela pública en el contexto de diversidad cultural. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9(20), 15-38. Recuperado de http://www.bantaba.ehu.es/lab/files/view/Ciudadan%c3%ada%5fy%5fescuela%5fp%c3%bablica%2epdf?revision%5fid=67422&package%5fid=67398
Clavijo, M. (2009). Patrimonio zoocultural: El mundo animal en las expresiones tradicionales de los pueblos. En E., Neto, D. Fita y M. Clavijo (Coords.), Manual de etnozoología. Una guía teórico-práctica para investigar la interconexión del ser humano con los animales (pp. 118-144). Valencia: Tundra Ediciones. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Erendira_Cano-Contreras/publication/310507403_Cap_4_Cosmovision_y_Etnozoologia_Cap_final_Etnobiologia_para_que_para_quien/links/5830b36608aef19cb817f904/Cap-4-Cosmovision-y-Etnozoologia-Cap-final-Etnobiologia-para-que-para-quien.pdf
Cobern, W. W. (1996). Constructivism and non-western science education research. International Journal Education, 18(3), 295-310. doi: https://doi.org/10.1080/0950069960180303
Cobern, W. W. (2004). Apples and oranges: A rejoinder to Smith and Siegel. Science & Education, 13(6), 583-589. doi: https://doi.org/10.1023/B:SCED.0000042856.33782.7b
Cobern, W. & Loving, C. C. (2001). Defining “science” in a multicultural world: Implications for science education. Science Education, 85(1), 50-67. doi: https://doi.org/10.1002/1098-237X(200101)85:1<50::AID-SCE5>3.0.CO;2-G
Costa, E. M., Santos, D. y Vargas, M. (Coord.). (2009). Manual de etnozoología. Una guía teórico-práctica para investigar la interconexión del ser humano con los animales. Valencia: Tundra Ediciones. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Erendira_Cano-Contreras/publication/310507403_Cap_4_Cosmovision_y_Etnozoologia_Cap_final_Etnobiologia_para_que_para_quien/links/5830b36608aef19cb817f904/Cap-4-Cosmovision-y-Etnozoologia-Cap-final-Etnobiologia-para-que-para-quien.pdf
Cuéllar, Z. (2009). Las concepciones alternativas de los estudiantes sobre la naturaleza de la materia. Revista Iberoamericana de Educación, 50(2), 1-10. Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/2834Cuellar.pdf
Delors, J. (Presidente). (1996). Los cuatro pilares de la educación. En J. Delors (Presidente), Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. La educación encierra un tesoro (pp. 91-103). Madrid: UNESCO. Recuperado de https://www.uv.mx/dgdaie/files/2012/11/CPP-DC-Delors-Los-cuatro-pilares.pdf
Enciso, S. y Molina, A. (2009). La resolución de problemas y sus interrelaciones con el contexto cultural: Determinación de referenciales para la formulación de una propuesta de formación inicial de licenciados en química. Enseñanza de las Ciencias, Extra, 3416-3419. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/294698/383232
George, J. (2001). Culture and Science Education. A look from the developing world. Recuperado de http://www.actionbioscience.org/education/george.html
Gobierno de Colombia, Asamblea Nacional Constituyente. (1991). Constitución política de Colombia. Recuperado de http://es.presidencia.gov.co/normativa/normativa/Constitucion-Politica-Colombia-1991.pdf
Hernández, R. (2014). Contexto cultural y currículum en la enseñanza de las ciencias (Capítulo 7). Enseñanza de las ciencias y cultura: múltiples aproximaciones), 145-163. Recuperado de http://die.udistrital.edu.co/sites/default/files/doctorado_ud/publicaciones/contexto_cultural_y_curriculum_en_ensenanza_ciencias.pdf
Hernández, R. (2017). El contexto cultural en las prácticas educativas de profesores de ciencias del sector rural: Perspectivas para el modelo de formación por cambio didáctico (Tesis doctoral). Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/6455/1/HernandezBarbosaRubinsten2017.pdf
Hills, G. L. C. (1989). Students’ “untutored” beliefs about natural phenomena: Primitive science or commonsense? Science Education, 73(2),155-186. doi: https://doi.org/10.1002/sce.3730730204
Jegede, O. J. (1995). Collateral learning and the eco-cultural paradigm in science and mathematics education in Africa. Studies in Science Education, 25(1), 97-137. doi: https://doi.org/10.1080/03057269508560051
Lopes, A. R. C. (1999). 4 Pluralismo cultural em políticas de currículo nacional. En A. F., Moreira (Org.), Currículo: Políticas e prácticas (10ª ed., pp. 59-80). Campinas: Papirus.
Margalef, R. (1998). Ecología (9ª ed.). Barcelona: Omega.
Molina, A. (2010). Una relación urgente: Enseñanza de las ciencias y contexto cultural. EDUCyT, 1(1), 1-12.
Molina, A., Martínez, C. A., Mosquera, C. J. y Mojica, L. (2009). Diversidad cultural e implicaciones en la enseñanza de las ciencias: Reflexiones y avances. Revista Colombiana de Educación, 56, 106-130. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/4136/413635250006.pdf
Molina, A., Mojica, L. y López, D. (2005). Ideas de los niños y niñas sobre la naturaleza: Estudio comparado. Revista Científica 7, 41-62. Recuperado de http://die.udistrital.edu.co/sites/default/files/doctorado_ud/publicaciones/articulos_en_revistas_nacionales_indexadas_ideas_de_los_ninos_y_ninas_sobre_la_naturaleza_estudio.pdf
Sepúlveda, S. (2003). A relação entre ciência e religião na alumnos protestantes de alumnos de formação em ciências biológicas (Master Thesis). Universidade Estadual de Feira Santana. Brasil, Salvador.
Wilson, B. (1981). The cultural contexts of science and mathematics education: Preparation of a bibliografic guide. Studies in Science Education, 8, 27-44. doi: https://doi.org/10.1080/03057268108559885
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: