Beliefs, Teaching Practice and Proposals for the Attention of Cultural Diversity: the Case of a Costa Rican Teaching and Three Nicaraguans Infants

Authors

  • Lilian Susana Ruiz Guevara Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.14-2.11

Keywords:

beliefs, teaching practice, attention to diversity, interculturalism, methodology, discipline, planning

Abstract

This article presents data from a research that studied a teacher belief regarding three Nicaraguan students. Specifically, presents findings related to teaching practice and its relation to diverse education proposals. It includes an analysis of four subcategories: daily dynamic of a teacher who works with infants of another culture, students’ assessment in the classroom, discipline strategies to children, and diverse beliefs and proposals.

The data shows that, in the classroom, the teacher does not demonstrate different treatment to Nicaraguan and Costa Rican children, suggesting that equal treatment is the strategy per se used by the teacher to solve the issue of cultural diversity in the classroom. On the other hand, discipline is assumed by the teacher with scolding criteria, using a loud tone of voice and aggressive vocabulary.

Author Biography

Lilian Susana Ruiz Guevara, Universidad Nacional

Licenciada en Educación Preescolar de la Universidad Nacional de Costa Rica, Máster en Administración Educativa de la Universidad de La Salle y Doctora en Educación de la Universidad Estatal a Distancia, Costa Rica. Académica de la División de Educación Básica de la Universidad Nacional de Costa Rica. Investigadora de temáticas relacionadas con la transición de la primaria a la secundaria, acreditación de carreras de Educación, creencias en la práctica docente. Dirección postal: Heredia, Costa Rica, Los Ángeles de San Rafael, 400 norte Super Los Ángeles, casa mano izquierda. Número de teléfono o celular: (506) 22676495, (506) 88447841.

References

Aguado, T., Gil, I. y Mata, P. (2008). El enfoque intercultural en la formación del profesorado.

Dilemas y propuestas. Revista Complutense de Educación, 19(2), 275-292. Reuperado de

http://revistas.ucm.es/edu/11302496/articulos/RCED0808220275A.PDF

Ander-Egg, E. (2001). Los desafíos de la educación en el siglo XXI. Algunas reflexiones sobre los

retos del futuro inmediato. San Fe, Argentina: Homo Sapiens Ediciones.

Besalú, X. (2002). Diversidad Cultural y Educación. Madrid: Editorial Síntesis, S.A.

Bueno, J. (1997). Controversias en torno a la educación multicultural. Recuperado de www.lie.upn.

mx/docs/Diplomados/LineaInter/Bloque2/.../Lec2.pdf

Devalle, A., y Vega, V. (1999). Una escuela en y para la diversidad. El entramado de la diversidad.

Sao Pablo, Brasil: Editorial AIQUE.

Essomba, M. [Coord.], Barandica, E., Sabariego, M., Sandin, M. P., del Campo, J., Viñas, J. et al.

(1999). Construir la escuela intercultural. Madrid: Editorial Graó.

Jordán, J. A. (1994). La escuela multicultural. Un reto para el profesorado. Barcelona: Paidós.

Luft, J. (1999, Febrero). Teachers’ salient beliefs about a problem-solving demonstration classroom

in-service program [Creencias que sobresalen en los docentes con respecto a la demostración

en el aula de resolución de problemas en programas de servicio]. Journal of Research

in Science Teaching, 36(2), 141-158. doi: 10.1002/(SICI)1098-2736(199902)36:2<141::AIDTEA3>3.0.CO;2-P

Lumpe, A., Haney, J., y Czerniak, C. (2000, Marzo). Assesing Teachers’ Beliefs about Their Science

Teaching Context [Evaluación de las creencias de los docentes en relación con su contexto

de enseñanza de las ciencias]. Journal of Research in Science Teaching, 37(3), 275-292. doi:

1002/(SICI)1098-2736(200003)37:3<275::AID-TEA4>3.0.CO;2-2

Maxwell, J. (1996). Qualitative Research Desing an Interactive Approach. United Estates of

America: SAGE Publications.

Pajares, F. (1992, Fall). Teachers’ Beliefs and Educational Research: Cleaning Up a Messy Construct

[Creencias del docente e investigación Educativa: corrigiendo un concepto mal construido].

Review of Educational Research, 62(3), 307-332. doi: 10.3102/00346543062003307

Spanneberg, R. (2001). Teachers’ Beliefs and Practices related to a Professional Development

Programme in South African Rural Schools. En línea: http://www.aare.edu.au/01pap/

spa01178.htm

Schuck, S. (1997, Julio). Using a research simulation to challege prospective teachers’ beliefs about

mathematics [Utilización de una simulación de investigación para retar las creencias propuestas

de maestros acerca de las matemáticas]. Teaching and Teacher Education, 13(5), 529-539.

doi:10.1016/S0742-051X(97)85541-2

Published

2010-12-15

How to Cite

Beliefs, Teaching Practice and Proposals for the Attention of Cultural Diversity: the Case of a Costa Rican Teaching and Three Nicaraguans Infants (L. S. Ruiz Guevara , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14(2), 155-172. https://doi.org/10.15359/ree.14-2.11

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Beliefs, Teaching Practice and Proposals for the Attention of Cultural Diversity: the Case of a Costa Rican Teaching and Three Nicaraguans Infants (L. S. Ruiz Guevara , Trans.). (2010). Revista Electrónica Educare, 14(2), 155-172. https://doi.org/10.15359/ree.14-2.11

Comentarios (ver términos de uso)