Cohort Analysis: Dropout, Lag and Terminal Efficiency in the Bachelor of Medicina and Surgery of the University of Medical Sciences
Abstract
This study aims to analyze the institutional completion rates, the dropout rates, the student lag, and the average number of years to successfully complete the degree in Medicine and Surgery. The population consists of four cohorts: from I-2008(n=252), II-2008 (n= 142), I 2009 (n= 214) and II- 2009 (n= 144). The data come from the institutional database “AVATAR”, fed by the Registration Department, with socio-demographic variables and grades by subject and academic period, which are automatically uploaded to the system and corroborated with the reports delivered by each teacher. To analyze the data we used the Stata v-14 package, the survival models (duration models) and a Cox regression model was adjusted. The completion rate is 29,9%, with a duration of 11-13 semesters (5½ 6½ years), 12,8% prolong their studies up to one more semester. The average dropout rate of the cohorts was 55,2%, occurring during the first six semesters of the career. An important cause of dropout is the multiple repetition of Basic Science courses that gives a lag of 14,9%. We recommended to carry out studies that clarify the causes of these results and allow the renovation of didactic methods, curricular redesign, and study methods to overcome these problems.
References
Abarca, A. y Sánchez, M. A. (2005). La deserción estudiantil en la educación superior: el caso de la Universidad de Costa Rica. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 5, 1-22. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/9186/17625
Aguilera, M. y Jiménez, V. (2012). Factores de deserción universitaria en el primer curso de las carreras de Trabajo Social y Lengua Inglesa en las Facultades de Humanidades y Ciencias de la Educación y de Lenguas Vivas de la Universidad Evangélica del Paraguay. Rev. Int. Investig. Cienc. Soc. 8(2), 197-205.
ANUIES. (2001). Deserción, Rezago y Eficiencia Terminal en las IES Propuesta metodológica para su estudio. Serie Investigaciones. Recuperado de https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjYyda_sqbPAhUpKsAKHQnfAfwQFggdMAA&url=ftp%3A%2F%2Fece.buap.mx%2Fpub%2FSecretaria_Academica%2FLibros%2C%2520Art%25EDc%2C%2520Monograf%2520de%2520Pedagog%2C%2520Planeac%2520y%2520Gesti%25F3n%2FLIBROS%2520ANUIES%2FDeserci%25F3nRezagoYEficienciaTermianlEnLasIES.doc&usg=AFQjCNE6lX5iSo-P7LNAV5puhFkPUKSR8A&cad=rja
Bethencourt, T., Cabrera, L., Hernández, J., Álvarez, P y González, M. (2008). Variables psicológicas y educativas en el abandono universitario. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 6(16), 603-622. Recuperado de http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/articulos/16/espannol/Art_16_223.pdf
Brenes, M. (2005). Costa Rica Rezago y deserción en la educación superior universitaria. CONARE. San José: Costa Rica.
Cleves, M., Gould, W., Gutiérrez. R, & Marchenko, Y. (2010). An Introduction to Survival Analysis Using Stata. Third Edition. A Stata Press Publication, pp 219-222.
Comisión de autoevaluación-UCIMED. (2002). Informe de autoevaluación de la carrera de Licenciatura en Medicina y Cirugía. San José: Costa Rica.
Coromina, E. (2001). La transición a los estudios universitarios. Abandono o cambio en el primer año de universidad. Revista de Investigación Educativa, 19(1), 127-151.
Elías, M. (2004). Abandons de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociología de la Universitat Autònoma de Barcelona. Cursos 2000/01 i 2001/02. Recuperado de http://158.109.193.2:8102/resultats/documents-propis/ABANDONS%20DE%20LA%20FACULTAT%20DE%20CIENCIES%20POLITIQUES%20I%20SOCIOLOGIA% 20DE%20LA%20UAB.pdf
García, N., Asensio, I., Carballo, R., García, M. y Guardia, S. (2005). La tutoría universitaria ante el proceso de armonización europea. Revista de Educación, 337, 189-210.
Gatica, F., Méndez, I., Sánchez, M. y Martínez, A. (2010). Variables asociadas al éxito académico en estudiantes de la licenciatura en Medicina de la UNAM. Rev. Fac. Med UNAM. 53(5), 9-18.
González, M., Álvarez, P., Cabrera, L. y Bethencourt, J. (2004). Los problemas de transición y el abandono de los estudios universitarios. Conferencia Internacional de Orientación, Inclusión Social y Desarrollo de la Carrera. Universidad A Coruña.
González, M., Álvarez, P., Cabrera, L. y Bethencourt, J. (2007). El abandono de los estudios universitarios: factores determinantes y medidas preventivas. Revista Española de Pedagogía. LXV(236), 71-86.
González, L y Espinoza, O. (2015). Deserción en educación superior en américa latina y el caribe. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/275275484_Desercion_en_educacion_superior_en_America_Latina_y_el_Caribe_2008-16
Huesca, G y Castaño, M. (2007). Causas de Deserción de Alumnos de Primeros Semestres de una Universidad Privada. REMO. 5(12), 34-39.
IESALC – UNESCO. (2005). Estudio sobre la repitencia y deserción en la educación superior chilena. Recuperado de http://www.alfaguia.org/alfaguia/files/1318975876Estudio%20sobre%20la%20repitencia%20y%20desercion%20en%20la%20educacion%20superior%20chilena.pdf
Íñiguez, T., Elboj, C. y Valero, D. (2016). La Universidad del Espacio Europeo de Educación Superior ante el abandono de los estudios de grado. Causas y propuestas estratégicas de prevención. Revista Educar 2016, 52(2), 285-313.
Ladrón de Guevara, C., Marchesi, A. y Hernández, C, (2000) Condiciones sociales y familiares y fracaso escolar. El fracaso escolar, 99-110.
Macri, E y Noboa, L. (2005). El desempeño estudiantil en números Trayectoria y rendimiento de las cohortes de estudiantes de Medicina 1987 a 2004. Recuperado de http://www.alfaguia.org/alfaguia/files/1318510885Trayectoria%20y%20rendimiento%20en%20Fac%20Medicina%201987-2004%20(23).pdf
Mori, M. (2012). Deserción un universitaria en estudiantes de una universidad privada de Iquitos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 6(1), 60-83.
Osorio, A., Bolancé, C. y Castillo, M. (2012) Deserción y graduación estudiantil universitaria: una aplicación de los modelos de supervivencia. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 3(6), pp. 36.
PEN. (2015). La evolución de la educación superior. En el V Informe Estado de la Educación en Costa Rica. (pp. 183-248). San José: PEN. Recuperado http://www.estadonacion.or.cr/educacion2015/assets/cap-4-ee-2015.pdf
Prentice, R. y Gloeckler, L. (1978). Regression Analysis of Grouped Survival Data with Application to Breast Cancer Data. Biometrics, 34, pp 57-67.
Rodríguez, M. y Zamora; J. (2014). Permanencia Estudiantil en las carreras de pregrado y grado de la Universidad Nacional. III Congreso internacional de educación superior, Heredia: Costa Rica.
Sancho, H. y Vanegas, J. (2015). Perfil socio demográfico y académico-cultural de los estudiantes de nuevo ingreso a la Universidad de Ciencias Médicas, periodo 2010-2014. Revista Calidad en la Educación Superior. 6 (1), 1 - 18.
Sancho, H. y Vanegas, J. (2016). Influencia de las variables de admisión sobre el éxito académico en el primer año de la carrera de licenciatura en medicina y cirugía de UCIMED. Revista Calidad en la Educación Superior. 7(1), 301 - 320.
Singer, J. y Willey, J. (1993). Modelling the Days of Our Lives: Using Survival Analysis When Designing and Analyzing Longitudinal Studies of Duration and the Timing of Events. Psychological Bulletin, 110, 268 - 290.
Tinto, V. (1989). Definir la deserción: una cuestión de perspectivas. Revista de Educación Superior, 18(71).
Tünnermann, C. (2010). Las conferencias regionales y mundiales sobre educación superior de la UNESCO y su impacto en la educación superior de América Latina. Universidades. LX (47), 31-46.
Universidad de Panamá. Dirección General de Planificación y Evaluación Universitaria. Observatorio Ocupacional. (2011). Análisis de Cohorte para el Área de Salud: Deserción, Rezago y Eficiencia Terminal al Primer Semestre del año 2000 al 2009, pp. 10. Recuperado de http://www.up.ac.pa/ftp/2010/d_planificacion/documentos/Estudio_de_Cohorte.pdf
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Juan Carlos Vanegas-Pissa, Hilda Sancho-Ugalde, Identifying Demographic and Academic Issues that Influence the Passing or Failing of the Physiology Course in the Medicine Study Program of UCIMED (University of Medical Sciences) , Revista Electrónica Educare: Vol 19 No 2 (2015): Revista Electrónica Educare (mayo-agosto)