La observación: un medio para mejorar la práctica docente

  • Wilfredo Gonzaga Martínez Universidad de Costa Rica

Abstract

In the field of education, particularly in educational evaluation, educators resort to tests and other instruments that are very valuable, but do not accomplish the objective of capturing a series of aspects of the individual at a specific moment and the educational process in the classroom. Among these aspects one may mention attitudes, behavoir and development which are important elements to be considered when expressing a value judgement in relation to the student's learning and teacher's performance.

To contribute to a better valuing, observation fulfills a major important role. It allows to complement the information gathered by measuring instruments such as written tests, grading scales, matching lists, and anecdotal records, among others.

However, this kind of observation requires systematization because it does not refer to a contemplative attitude; on the contrary, it needs the acting of the individuals upon their environment, a planning and a corroboration of the impact of their actions.

Author Biography

Wilfredo Gonzaga Martínez, Universidad de Costa Rica

Bachiller en Ciencias de la Educación Primaria. Licenciado en Educación Primaria con énfasis en Matemática y Magister en Evaluación Educativa. Profesor en la Universidad doe Csta Rica, Facultad de Educación, Escuela de Formación Docente.

References

Al varado de Varilly, J. ( 1995). El proceso de evaluación de los prendizajes:

guía teórica y práctica para maestros. (1ª ed.) San José: EUNED.

De La Torre, S. y otros. ( 1998). Cómo innovar en los centros educativos:

estudio de casos. Madrid: Editorial Escuela Española, S.A.

Galindo Cáceres, J. (1998). Técnicas de investigación en sociedad, cultura

y comunicación. México D. F.: ADDISON WESLEY LONGMAN.

Gallego Badillo, R. (1992). Saber pedagógico: Una Visión alternativa.

(2ª ed.) Santa Fe Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Gotees, J. P. y Le Compte, M D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo

en investigación educativa. Madrid: Ediciones Morata, S.A.

Gronlund, Norman E. (1973). Medición y Evaluación de la Enseñanza.

México D. F.: Editorial PAX-MÉXICO.

Guba, E., y Lincoln. ( 1989). Criterios de credibilidad en la investigación naturalista.

Hernández Sampieri, R. y Otros. (1995). Metodología de la investigación. México D. F.: McGraw-Hill Interamericana.

Kerlinger (1975). Investigación del comportamiento. (2ª ed.). México D. F.: McGraw-Hill Interamericana.

Martínez Miguelez, M. (1994). La investigación cualitativa etnográfica

en educación: manual teórico-práctico. México D. F.: Trillas.

Woods, P. (1987). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Barcelona: Paidós/MEC.

Published
2002-07-30
How to Cite
Gonzaga Martínez, W. (2002). La observación: un medio para mejorar la práctica docente. Revista Electrónica Educare, (2), 115-126. https://doi.org/10.15359/ree.2002-2.9
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)