Razonamiento lógico-matemático en las escuelas

  • Rocío Berrocal Mora Universidad Nacional
  • Oscar Gómez Berrocal Universidad Nacional

Abstract

Based on the results of their licenciatura thesis "Methodological strategy for the development of logical-mathematical reasoning”, presented to the Division of Rural Education, CIDE the authors explain the six phases developed by the German mathematician, Zotan Pier Dienes. They propose an alternative strategy to deepen and accomplish a better achievement in the development of factual thinking.

The reader will find, in the section "EDUCARE in the classroom" that appears in this edition, a methodological proposal, founded in the theoretical postulates presented and discussed in this article.

Author Biographies

Rocío Berrocal Mora, Universidad Nacional

Licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en I y II Ciclo por la División de Educación Rural del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional, Costa Rica. Profesora en la Escuela Once de Abril ubicada en La Guácima, Alajuela, Costa Rica.

Oscar Gómez Berrocal, Universidad Nacional

Licenciado en Ciencias de la Educación con énfasis en I y II Ciclo por la División de Educación Rural del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica. Profesor en la Escuela Rincón Herrera ubicada en la La Guácima , Alajuela, Costa Rica.

References

Abarca, S. (1990). Psicología de la educación. Alajuela: MEP-CIPET.

Artavia, E. (2000). Seminario integrativo de matemática. II Festival.

Heredia: UNA-CIENTEC.

Dienes. Z. P. (1986). Las seis etapas del aprendizaje en matemática.

Barcelona: Teide.

Ulate, M. (199, Julio 23). Causas del bajo rendimiento académico en

matemática. La Nación p. 20 A.

Published
2002-07-30
How to Cite
Berrocal Mora, R., & Gómez Berrocal, O. (2002). Razonamiento lógico-matemático en las escuelas. Revista Electrónica Educare, (2), 129-132. https://doi.org/10.15359/ree.2002-2.10
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)