Moral Dilemmas for Rural Contexts: Construction and Validation in a Colombian Secondary School

Authors

  • Fabio Enrique Barragán Santos Fundación Universitaria de San Gil, Colombia
  • Agustín David Arias Rey Fundación Universitaria de San Gil, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-2.5

Keywords:

Dilemma, morale, judgment, rural contexts, secondary school.

Abstract

This paper is the result of a research project aimed at constructing and validating moral dilemmas for students of rural contexts. In the first phase the teacher compiled moral situations of interest to her students. During the second phase, the researchers designed dilemmas responding to predetermined criteria, and in the third phase the teacher presented 9 dilemmas to her class.  The group analyzed the information in videos, students’ posters and worksheets, the teacher’s daily activity report, and the researchers’ observation log. Fifteen moral dilemmas resulted at the end, from which nine were put into practice, and of those six were validated. The remaining three dilemmas that were not validated could be polished thanks to the learning experience gained by the research team in relation to creating dilemmas, the students’ performance at facing dilemmas and the teacher´s role in the development of dilemmas in class. This opens a new panorama full of different research problems related to moral dilemmas.

Author Biographies

Fabio Enrique Barragán Santos, Fundación Universitaria de San Gil

Especialista en Pedagogía e Investigación en el aula de la Universidad de la Sabana. Docente de Lenguaje y Didáctica en Educación Básica y Superior. Líder del grupo de investigación “Taller de Reflexión Pedagógica –Tarepe–“, de Unisangil. Coordinador del Nodo Guanentá de la Red Colombiana para la Transformación de la Formación Docente en Lenguaje y de la Red Santandereana de Docentes Transformadores -Red Hormiga-. Con experiencia en investigación en Pedagogía de la producción escrita y Educación para la ciudadanía. Sus publicaciones académicas incluyen variados libros, artículos y ponencias. Además, ha publicado obras literarias, especialmente para público juvenil.

Agustín David Arias Rey, Fundación Universitaria de San Gil

Psicólogo Pontifica Universidad Javeriana. Experiencia como consultor en procesos referentes al desarrollo de jóvenes y sus familias. Integrante del grupo de investigación Tarepe, de Unisangil. Fue docente del programa de Psicología de la Universidad Autónoma de Bucaramanga –UNAB–, en el área de psicología cognitiva. Ha publicado dos libros, editados por Unisangil: La construcción de la ciudadanía: un trabajo de la escuela, la sociedad y la familia; La resiliencia en los procesos de cuidado de la salud.

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Published

2014-04-02

How to Cite

Moral Dilemmas for Rural Contexts: Construction and Validation in a Colombian Secondary School (F. E. Barragán Santos & A. D. Arias Rey , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(2), 95-116. https://doi.org/10.15359/ree.18-2.5

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Moral Dilemmas for Rural Contexts: Construction and Validation in a Colombian Secondary School (F. E. Barragán Santos & A. D. Arias Rey , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(2), 95-116. https://doi.org/10.15359/ree.18-2.5

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