The Reality of the Application of Social Networks in the Educational Environment. The Case of a Ceuta Teaching Cooperative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-1.17

Keywords:

Social networks (online), open educational resources, educational technology, teacher training, cooperatives

Abstract

The current world is going through a digitalization process. Considering this paradigm allows saying that social networks are becoming a sophisticated and necessary tool in relations among people. This type of means provides the user with a wide range of functionalities based on interaction and communication with other individuals in society. If it is applied in the educational environment, social networks encourage new forms of learning with a high motivating component on the part of the students. The research is carried out in a teaching cooperative of the Autonomous City of Ceuta, Spain. This kind of education center pursues the quality and innovation in the services they offer. This study seeks to understand the use of social networks for educational purposes in a cooperative educational center. In order to carry out this process, a sample of 40 teachers and 80 students was taken, using a mixed method from a quantitative approach, through questionnaires and a qualitative one, through semi-guided personal interviews. The most significant results reveal that 85% of teachers present unfavorable opinions about the use of social networks in the school environment, and, on the other hand, 96% of students are in favor of including these new tools in the learning process. It is concluded that, although the teaching cooperative seeks innovation among its principles, the teaching groups are not willing to include these methodologies in their didactic repertoire.

Author Biographies

Jesús López-Belmonte, Universidad Internacional de Valencia

Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada y miembro investigador del grupo de investigación AREA (HUM-672).

Santiago Pozo-Sánchez, Universidad de Granada

Licenciado en Historia y Ciencias de la Música por la Universidad de La Rioja y Diplomado en Magisterio por la Universidad de Granada. Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria. Profesor en activo de Música y Lengua Castellana y Literatura en el Centro Concertado Beatriz de Silva

Arturo Fuentes-Cabrera, Universidad de Granada

Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de Granada y miembro investigador del grupo de investigación AREA (HUM-672). Profesor del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la citada Universidad y de la Universidad Nacional de Educación a Distancia, España

References

Arab, L. E. y Díaz, G. A. (2015). Impacto de las redes sociales e internet en la adolescencia: Aspectos positivos y negativos. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1), 7-13. doi: https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2014.12.001

Area, M. (2008). Las redes sociales en internet como espacios para la formación del profesorado. Razón y palabra, 13(63), 1-12. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199520798005

Aznar, I., Cáceres, M. P. e Hinojo, F. J. (2005). El impacto de las TIC en la sociedad del milenio: Nuevas exigencias de los sistemas educativos ante la “alfabetización tecnológica”. Etic@ net, 2(4), 177-190. Recuperado de https://www.ugr.es/~sevimeco/revistaeticanet/Numero4/Articulos/Formateados/ELIMPACTO.pdf

Banas, J. R. (2010). Teachers’ attitudes toward technology: Considerations for designing preservice and practicing teacher instruction. Community & Junior College Libraries, 16(2), 114-127. doi: https://doi.org/10.1080/02763911003707552

Borromeo, C. A. (2016). Redes sociales para la enseñanza de idiomas: el caso de los profesores. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 48, 41-50. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61692/37702

Buxarrais, M. R. (2016). Redes sociales y educación. Teoría de la educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 17(2), 15-20. doi: http://dx.doi.org/10.14201/eks20161721520

Cabero, J. (2014). Formación del profesorado universitario en TIC. Aplicación del método Delphi para la selección de los contenidos formativos. Educación XX1, 17(1), 111-132. doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10707

Cabero, J., Barroso, J., Llorente, M. del C. y Yanes, C. (2016). Redes sociales y tecnologías de la información y la comunicación en educación: Aprendizaje colaborativo, diferencias de género, edad y preferencias. RED. Revista de Educación a Distancia, 51, 1-23. doi: http://dx.doi.org/10.6018/red/51/1

Cabero, J. y Marín, V. (2014). Posibilidades educativas de las redes sociales y el trabajo en grupo. Percepciones de los alumnos universitarios. Comunicar, 21(42), 165-172. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-16

Caldevilla, D. (2010). Las redes sociales. Tipología, uso y consumo de las redes 2.0 en la sociedad digital actual. Documentación de las Ciencias de la Información, 33, 45-68.

Cozar, R. y Roblizo, M. J. (2014). La competencia digital en la formación de los futuros maestros: Percepciones de los alumnos de los grados de maestro de la Facultad de Educación de Albacete. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13(2), 119-133. doi: https://doi.org/10.17398/1695-288X.13.2.119

Espuny, C., González, J., Lleixà, M. y Gisbert, M. (2011). Actitudes y expectativas del uso educativo de las redes sociales en los alumnos universitarios. RUSC. Universities & Knowledge Society Journal, 8(1), 171-185. doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v8i1.839

Fernández, F. D., Hinojo, F. J. y Aznar, I. (2002). Las actitudes de los docentes hacia la formación en tecnologías de la información y comunicación (TIC) aplicadas a la educación. Contextos educativos: Revista de educación, 5, 253-270. doi: https://doi.org/10.18172/con.516

Fuentes, A. M. (2004). Las cooperativas de enseñanza: Un estudio de las cooperativas de trabajo asociad). Ceuta: Universidad Nacional de Educación a Distancia, Centro Asociado de Ceuta.

García, M. J. (2010). Redes sociales aplicadas a la educación. Innovación y Experiencias educativas, 28, 1-13. Recuperado de https://www.csif.es/contenido/andalucia/educacion/244658

Hinojo-Lucena, F.-J., Aznar-Díaz, I., Cáceres-Reche, M.-P. y Romero-Rodríguez, J.-M. (En prensa). Use of social networks for international collaboration among medical students. Educación Médica. doi: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.08.009

Jimoyiannis, A. y Komis, V. (2007). Examining teachers’ beliefs about ICT in education: Implications of a teacher preparation programme. Teacher development, 11(2), 149-173. doi: https://doi.org/10.1080/13664530701414779

Llorente, M. del C. (2008). Aspectos fundamentales de la formación del profesorado en TIC. Pixel-Bit. Revista de medios y educación, 31, 121-130. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36803109

López, J. (2017). El fenómeno del liderazgo en los centros de enseñanza de naturaleza cooperativa. En J. M. Alcántara, M. Bermúdez, F. J. Blanco y J. M. Heredia (Eds.), Investigación e innovación en el ámbito universitario. Tendencias ante los retos actuales de la sociedad (pp. 37-46). Madrid, España: EOS.

López, J. y Fuentes, A. (2018). El liderazgo aplicado a los modelos diferenciados en educación: El caso de las cooperativas de enseñanza. En J. Gairín y C. Mercader (Eds.), Liderazgo y gestión del talento en las organizaciones (pp. 169-175). Madrid: Wolters Kluwer.

López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Fuentes-Cabrera, A. y Gómez-García, G. (2019). Análisis del efecto de la formación b-learning en el profesorado. Estudio de caso de una cooperativa de enseñanza. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 12(2), 98-115. doi: 10.17851/1983-3652.12.2.98-115

López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Fuentes-Cabrera, A. y Fuentes-Cabrera, P. Á. (2019). Liderazgo de un grupo de trabajo saludable en una cooperativa educativa. Magis, 12(24), 129-144. doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-24.lgts

Marín-Díaz, V. y Cabero-Almenara, J. (2019). Las redes sociales en educación: Desde la innovación a la investigación educativa. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 25-33. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.2.24248

Orihuela, J. L. (2009). Redes sociales y educación [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://www.ecuaderno.com/2009/03/10/redes-sociales-y-educacion

Ortega, S. y Gacitúa, J. C. (2008). Espacios interactivos de comunicación y aprendizaje. La construcción de identidades. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 5(2), 17-25. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78011201007

Ponce, I. (2012). Redes sociales. Internet web 2.0. Observatorio Tecnológico. Ministerio de Educación Cultura y Deporte. Recuperado de http://recursostic.educacion.es/observatorio/web/es/internet/web-20/1043-redes-sociales

Prieto, J. P. (2013). Una aproximación metodológica al uso de redes sociales en ambientes virtuales de aprendizaje para el fortalecimiento de las competencias transversales de la Universidad EAN. Virtu@lmente, 1(1), 1-16. Recuperado de https://journal.universidadean.edu.co/index.php/vir/article/view/1397/1350

Rodríguez, M. R., López, A., y Martín, I. (2017). Percepciones de los estudiantes de ciencias de la educación sobre las redes sociales como metodología didáctica. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 50, 77-93. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/51840

Teo, T. (2014). Modelling facebook usage among university students in Thailand: The role of emotional attachment in an extended technology acceptance model. Interactive Learning Environments, 24(4), 745-757. doi: https://doi.org/10.1080/10494820.2014.917110

Trujillo, J. M. (2014). Redes sociales y educación. España: Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga. Recuperado de https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/7380/Redes%20Sociales%20y%20Educaci%C3%B3n%20%28juan%20manuel%20trujillo%29.pdf?sequence=7&isAllowed=y

Trujillo, J. M., Aznar, I. y Cáceres, M. P. (2015). Análisis del uso e integración de redes sociales colaborativas en comunidades de aprendizaje de la Universidad de Granada (España) y John Moores de Liverpool (Reino Unido). Revista Complutense de Educación, 26 (Especial), 289-331. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46380

Valenzuela, R. (2013). Las redes sociales y su aplicación en la educación. Revista Digital Universitaria, 14(4), 1-14. Recuperado de www.revista.unam.mx/vol.14/num4/art36/art36.pdf

Vidal, M., Rivera, N., Nolla, N., Morales, I. y Vialart, M. N. (2016). Aula invertida, nueva estrategia didáctica. Educación Médica Superior, 30(3), 678-688. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000300020

Published

2020-01-01

How to Cite

The Reality of the Application of Social Networks in the Educational Environment. The Case of a Ceuta Teaching Cooperative (J. López-Belmonte, S. Pozo-Sánchez, & A. Fuentes-Cabrera , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.17

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

The Reality of the Application of Social Networks in the Educational Environment. The Case of a Ceuta Teaching Cooperative (J. López-Belmonte, S. Pozo-Sánchez, & A. Fuentes-Cabrera , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.17

Comentarios (ver términos de uso)