Estrés y su afrontamiento en directores y directoras de colegios y escuelas en el circuito 03 de la provincia de Heredia

Authors

  • Pedro Ureña Bonilla Universidad Nacional, Costa Rica
  • Carmen Castro Sancho Profesional Independiente, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.2004-6.6

Abstract

The purpose of this study was to analyze how school principals working in the third circuit of the province of Heredia experienced and faced stress. 17 educational managers (11 women and 6 men) participated in the survey. The instruments used allowed us to assess stressing situations, the emotional correlation of each one of the situations, mood profiles and strategies to face them. In general, the findings allowed important factors to be identified as triggers of stress and its accompanying emotions. Some of these factors are: irresponsibility, lack of commitment and of a sense of belonging to the institution, lack of control and lack of respect. The psychological profile basically revealed a group of professionals with good vitality in spite of the burden derived from their positions. Finally, the strategies to cope with stress are mainly rational and denote a group of principals that prefer to plan their actions, to respond according to the problem and to reflect upon the situation.

Author Biographies

Pedro Ureña Bonilla, Universidad Nacional

Doctor en Ciencias del Deporte con especialidad en Psicología Deportiva, por la Universidad de Deportes, Colonia, Alemania. Ha sido decano y vicedecano de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Nacional, Costa Rica; así como también director interino de la Escuela Ciencias del Deporte de la Universidad Nacional, Costa Rica y del Programa de Maestría en Salud Integral y Movimiento Humano de la Universidad Nacional, Costa Rica.

Carmen Castro Sancho, Profesional Independiente

Máster en Administración Educativa. Directora del Colegio Técnico Profesional de Flores, Heredia, Costa Rica. Ha impartido cursos en el nivel universitario en áreas propias de la Administración y la Planificación educativa en el Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa Rica y Ciencias del Deporte de la Universidad Nacional, Costa Rica. Además coordinó el Programa “Maestría en Liderazgo” impartida por el Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE).

References

Beck, A. (1979). Cog11i1ive rherapy ofbehavior modiftcation. New

York: Guilford Press.

Ellis, A. y Elliot, A. ( 1980). Terapia racional emotiva. México: Pax.

Meichenbaum, D. (1977). A cognilive behavior modificatio)i. Ncw

York: Plenun.

Mill , J. ( 1987). Cómo superar el estrés. Bilbao: Deusto.

Moss, R.H. (1988). Life stressors and coping resource influence·

health and wellbeing. Psycho/ogical assessme11t, 4, pp. 133 - 158.

Mostofsky, D.L. & Zaichkowsky L.D. (2002). Medica/ a11d

psycho/ogical aspecrs ofsporr cmd exercise. Morgentown. FIT.

Sánchez, F. ( 1996). La acrividadf,sica oriemada hacia la salud.

Barcelona: Nueva Década.

Published

2004-09-15

How to Cite

Estrés y su afrontamiento en directores y directoras de colegios y escuelas en el circuito 03 de la provincia de Heredia (P. Ureña Bonilla & C. Castro Sancho , Trans.). (2004). Revista Electrónica Educare, 6, 95-112. https://doi.org/10.15359/ree.2004-6.6

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Estrés y su afrontamiento en directores y directoras de colegios y escuelas en el circuito 03 de la provincia de Heredia (P. Ureña Bonilla & C. Castro Sancho , Trans.). (2004). Revista Electrónica Educare, 6, 95-112. https://doi.org/10.15359/ree.2004-6.6

Comentarios (ver términos de uso)