From the Crisis of Questioning: Considerations About Practices and Reflections on Graduation Projects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-2.24

Keywords:

Capacity for astonishment, graduation project, the research question, teaching training, research

Abstract

This article is based on the experience of some male and female academics from the Basic Education Division, Center for Research and Teaching in Education of Universidad Nacional (the Graduation Project Faculty Committee). It offers a conversational approach aimed at promoting personal growth for both researchers and faculty members. It does so based on a retrospective view of university training of educators, with support from research in that field, in a critical, reflexive way, and involving their capacity for astonishment. Besides, it considers the challenges posed by pedagogical tasks based on the research question as a way to make discoveries about their teaching practices. This research focus on university formation with meaning and purpose (Mora Alvarado and Gómez Torres, 2017) starts from a reflection on questions as a basis for a dialogical relationship in the pedagogical practice and is the theoretical support for this essay. Research is seen as a process, leaving behind the traditional view that a research proposal starts from a “blueprint.” Instead, it unites students and tutors, working together to bring about knowledge to grow both personally and professionally. In other words, it is not about thinking of graduation projects as ends in and of themselves, but rather as a way to provide students with tools to expand research skills as a means to recover their capacity for astonishment, and especially to acknowledge their ability to create new knowledge.

Author Biographies

Cecilia Dobles-Trejos, Universidad Nacional

Antropóloga social. Actualmente es profesora e investigadora del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional en Costa Rica, sus funciones como académica se concentran en las áreas de investigación en educación inclusiva y acción social.  Además ha sido profesora de la Escuela de Antropología y Sociología de la Universidad de Costa Rica, espacio en lo que ha trabajado en las áreas de gestión de la investigación y acción social.  Ha realizado investigación en poblaciones específicas en temáticas como trabajo infantil, derechos indígenas y participación ciudadana;  así como trabajos investigación y gestión sobre patrimonio cultural inmaterial

Patricia Ramírez-Abrahams, Universidad Nacional

Master  en Pedagogía con énfasis en Primera infancia, Universidad Nacional, Costa Rica. y Licenciada en Educación Preescolar de la Universidad Nacional, Costa Rica.  Académica de la División de Educación Básica (DEB) del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE)  de la Universidad Nacional (UNA) en Costa Rica. Investigadora de temáticas relacionadas con atención oportuna .Forma parte del proyecto XXXX así como de la Comisión de Trabajos Finales de Graduación de la de la DEB-CIDE, UNA.

Ana Isabel Herrera-Castro, Universidad Nacional

Máster en Integración de personas con discapacidad. Universidad de Salamanca, España. Académica investigadora de la División de Educación Básica (DEB) del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional, Costa  Rica.  Ha realizado investigación en prácticas pedagógicas, educación inclusiva, diversidad, Actualmente forma parte de  la Comisión de Trabajos Finales de Graduación de la DEB-CIDE, UNA.

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Published

2020-04-06

How to Cite

From the Crisis of Questioning: Considerations About Practices and Reflections on Graduation Projects (C. Dobles-Trejos, P. Ramírez-Abrahams, & A. I. Herrera-Castro , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.24

Issue

Section

Essays (Peer Reviewed Section)

How to Cite

From the Crisis of Questioning: Considerations About Practices and Reflections on Graduation Projects (C. Dobles-Trejos, P. Ramírez-Abrahams, & A. I. Herrera-Castro , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.24

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