Experiencia pedagógica creativa: expresión corporal, educación musical y currículo escolar y preescolar

Authors

  • Consuelo Arguedas Quesada Universidad de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.2004-7.14

Abstract

Creativity is an crucial tool in the development of a man's and a woman's personality. It frees themselves from fear of making mistakes and promotes the acceptance for new goals or experiences, invites them to explore and be respectful and tolerant, encourages individual and group work, arousing originality in their responses to the different conflicts they may have to face. In addition, it indicates the creating potential within each person, which should be respected but also stimulated, without limiting the individual's spontaneity. Such ideas are present in the “Workshop of Body Expression and Music for the Teachers of the First Cycle of Basic General Education”, which was given in different educational centers of the provinces of Cartago and San José. When encouraging creativity through strategies of body expression and musical education integrated to the school curriculum, a “motivation chain” towards their students is created, so they can also develop their creative capacity to enable significant learning.

Author Biography

Consuelo Arguedas Quesada, Universidad de Costa Rica

Licenciada en Música con énfasis en Educación Musical de la Universidad Nacional, Costa Rica. Profesora Especializada del Programa Superior de Perfeccionamiento en Educación Musical del Instituto Interamericano de Educación Musical, Universidad de Chile. Profesora de la Escuela de Formación Docente de la Facultad de Educación de la Universidad de Costa Rica, Departamento de Primaria y Preescolar, y Departamento de Educación Secundaria; Investigadora del Instituto de Investigación en Educación (INIE) de la Universidad de Costa Rica.

References

Arguedas, C. Cordero O. Molinari O. (1987). La improvisación musical

hacia una educación creativa. Ponencia. Costa Rica: Escuela de Música. Universidad

Nacional.

Arguedas, C. (2004). La expresión musical y el currículo escolar. Revista Educación Universidad de Costa Rica, Volumen 28, N

º 1, 111-122.

Arguedas, C. (2004 ).La expresión corporal y la transversalidad como un eje construido a partir de la expresión artística. Revista Educación Universidad de Costa Rica, Volumen 28, Nº 1, 115-116.

Creatividad/ Improvisación. (1997). Eufonía 8. Didáctica de la Música.

Número 8. Año III. Julio.

Cuerpo y creatividad. (2001). Tándem 3. Didáctica de la Educación Física. España: Número 3. GRAÓ. Año II, abril.

Guilford, J.P. et al.(1983). Creatividad y educación. Barcelona: Paidós.

Marín, R. (1974). La creatividad en la educación. Cuadernos pedagógicos 29. Buenos Aires: Kapelusz.

Pascual, P. (2002). Didáctica de la música. Madrid: Pearson Educación.

Ruiz, N. C.(2002). Expresión y creatividad. Colombia: Biblioteca del educador PROLIBROS.

Stokoe, P. (1990). Expresión corporal. Arte, salud y educación. Buenos

Aires: Humanitas.

Vargas A. I.(1986). Técnicas para el desarrollo de la expresión y el movimiento en la Escuela Primaria o Básica. Guía de estudio del Módulo. La creatividad en los Talleres Integrales de Expresión Creadora . Unidad 7 .1 Oficina subregional de Educación de la UNESCO para Centroamérica y Panamá.

Downloads

Published

2004-12-15

How to Cite

Experiencia pedagógica creativa: expresión corporal, educación musical y currículo escolar y preescolar (C. Arguedas Quesada , Trans.). (2004). Revista Electrónica Educare, 7, 243-255. https://doi.org/10.15359/ree.2004-7.14

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Experiencia pedagógica creativa: expresión corporal, educación musical y currículo escolar y preescolar (C. Arguedas Quesada , Trans.). (2004). Revista Electrónica Educare, 7, 243-255. https://doi.org/10.15359/ree.2004-7.14

Comentarios (ver términos de uso)