Self-Concept, Expectations, and Meaning of Life: Sinergy That Determines Learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-1.12

Keywords:

self-concept, student´s performance, high school education, expectations

Abstract

The study sought to identify the personal factors that constitute barriers to student learning in public high schools located in Yucatan. It was conducted under a quantitative paradigm, with a correlational scope. Participants were freshmen of the 2017-2018 school year (2599) and their teachers (163). The information was collected through a questionnaire applied to the students, who inquired about their self-concept, expectations, meaning of life, and school background. A script for the teacher’s focus groups was also used; it identified the barriers they face to persuade the students to learn. The analysis of the relationships was obtained using Pearson’s correlation coefficient, the study of indicators of each factor, and the analysis of the teachers’ discourse. The results show that, among the limitations of learning, there are the blockades that the students form when they fail to recognize their capacities, or when they devalue them (negative self-concept), as well as their lack of goals to direct their actions, causing a low commitment as they don’t find sense to the lessons (sense of life). This shows flaws in the implementation of the educational model by underestimating the training for life in favor of knowledge acquisition, highlighting the need to train the teaching staff in means of giving feedback, recognition of the student´s potential, and application of strategies that prepare for life, so they can be able to enrich the formative process from these elements.

Author Biographies

Dora Esperanza Sevilla-Santo, Universidad Autónoma de Yucatán

Doctora en Investigación en Discapacidad. Profesor investigador de la Facultad de Educación de la Universidad Autónoma de Yucatán. Nivel 1 en el Sistema Nacional de Investigadores en México. Líneas de investigación: educación inclusiva, necesidades educativas, barreras para el aprendizaje, psicología educativa, orientación y tutoría.

Mario José Martín-Pavón, Universidad Autónoma de Yucatán

Doctor en Investigación Educativa. Profesor de la Facultad de Educación de la Universidad Autónoma de Yucatán. Candidato en el Sistema Nacional de Investigadores en México. Líneas de investigación: factores que influyen en el rendimiento académico, atención a la diversidad, barreras para el aprendizaje.

Sandra Paola Sunza-Chan, Universidad Autónoma de Yucatán

Maestra en Orientación y Consejo Educativos. Profesora de tiempo completo en la Facultad de Educación de la Universidad Autónoma de Yucatán. Responsable del Programa de Tutorías de la Facultad de Educación de la UADY. Líneas de investigación: Orientación educativa, Tutoría en Educación Superior, Educación familiar. 

Nora Verónica Druet-Domínguez, Universidad Autónoma de Yucatán

Doctora en Educación Humanista. Profesora de la Facultad de Educación de la Universidad Autónoma de Yucatán. Líder del cuerpo académico de Educación y orientación. Candidato en el Sistema Nacional de Investigadores en México. Líneas de investigación: educación y sentido de vida.

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Published

2021-01-01

How to Cite

Self-Concept, Expectations, and Meaning of Life: Sinergy That Determines Learning (D. E. Sevilla-Santo, M. J. Martín-Pavón, S. P. Sunza-Chan, & N. V. Druet-Domínguez , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.12

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Self-Concept, Expectations, and Meaning of Life: Sinergy That Determines Learning (D. E. Sevilla-Santo, M. J. Martín-Pavón, S. P. Sunza-Chan, & N. V. Druet-Domínguez , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.12

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