Chilean EFL Teacher Trainees’ Beliefs Regarding the EFL Teacher Competences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-2.11

Keywords:

Teachers’ beliefs, EFL teacher training, EFL teacher training programs in Chile, English as a foreign language

Abstract

There is abundant literature regarding second language (L2) or foreign language (FL) teachers’ beliefs. However, there exists very little literature on this matter that involves L2/FL teacher trainees. This study aims to find out Chilean EFL teacher trainees’ beliefs regarding the competences EFL teachers should have for their professional performance.  Three competence domains are under scrutiny: (1) English linguistic competence and English culture, (2) English teaching didactics, and (3) professional attitude. A Likert scale questionnaire was used to collect data from 208 EFL teacher trainees of four Chilean universities. These trainees are in their first (N=129) and fourth year (N=79) of an EFL teacher training program. General results show that the most important competence domain for the participants is the professional stance, especially for fourth year students.

Author Biographies

Eladio Donoso, Universidad Católica del Norte

Ha enseñado inglés como lengua extranjera (ILE) y como segunda lengua (ISL), además de español como lengua extranjera por más de veinticinco años, tanto en Chile como en los Estados Unidos de América. Durante los últimos quince años, ha estado formando a futuros maestros de ILE en la Universidad Católica del Norte, Chile. El Dr. Donoso es profesor de ILE / ISL, tiene una maestría en lingüística inglesa, una Diploma de Estudios Avanzados en Lengua Española y un doctorado en lingüística.

Romina Gómez, Universidad Católica del Norte

Se ha desempeñado en como coordinadora y jefa de unidad de gestión curricular e innovación en la Universidad de Antofagasta y en la Universidad católica del Norte. Asimismo, se ha desempeñado como coordinadora de programas de apoyo a estudiantes, como académica en diversas Universidades, como guía de tesis y de práctica profesional. Romina Gómez es psicóloga y magister en educación.

References

Abrahams, M. J. y Farias, M. (2010). Struggling for change in chilean EFL teacher education. Colombian Applied Linguistics Journal, 12(2), 110-118. https://doi.org/10.14483/22487085.87

Barahona, M. (2014). Pre-service teachers’ beliefs in the activity of learning to teach English in the chilean context. Cultural-Historical Psychology, 10(2), 116-12. https://psyjournals.ru/files/70042/kip_2014_2_barahona.pdf

Barahona, M. (2016). English language teacher education in Chile. A cultural historical activity theory perspective. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315689937

Borg, S. (2003). Teacher cognition in language teaching: A review of research on what language teachers think, know, believe and do. Language Teaching, 36(2), 81-109. https://doi.org/10.1017/S0261444803001903

Borg, S. (2012). Current approaches to language teacher cognition research: A methodological analysis. En R. Barnard y A. Burns (Eds.), Researching language teacher cognition and practice. International case studies (pp. 11-29). Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781847697912-003

Díaz Larenas, C., Alarcón Hernández, P., Vergara, J., Ortiz, M. y Tagle, T. (2014). Creencias de estudiantes de pedagogía en inglés sobre los modelos didácticos utilizados para la enseñanza del idioma. Núcleo, 26(31), 41-74. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97842014000100002

Díaz Larenas, C., Alarcón Hernández, P. y Ortiz Navarrete, M. (2014). A case study on EFL teachers’ beliefs about the teaching and learning of English in public education. Porta Linguarum, 23, 171-186. http://hdl.handle.net/10481/53765

Díaz Larenas, C. y Solar Rodríguez, M. I. (2011). La revelación de las creencias lingüístico-pedagógicas a partir del discurso del profesor de inglés universitario. RIA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 49(2), 57-86. https://doi.org/10.4067/S0718-48832011000200004

Ferreira Barcelos, A. M. (2007). Researching beliefs about SLA: A critical review. En P. Kalaja y A. M. Ferreira Barcelos (Eds.), Beliefs about SLA: New research approaches (pp. 7-33). Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/978-1-4020-4751-0_1

Gabillon, Z. (2012a). Discrepancies between L2 Teacher and L2 Learner Beliefs. English Language Teaching, 5(12), 94-99. https://doi.org/10.5539/elt.v5n12p94

Gabillon, Z. (2012b). Revisiting foreign language teacher beliefs. Frontiers of Language and Teaching, 3, 190-203. https://www.researchgate.net/publication/259803382_Revisiting_Foreign_Language_Teacher_Beliefs

Gilakjani, A. P. (2012). EFL teachers’ beliefs toward using computer technology in English language teaching. Journal of Studies in Education, 2(2), 62-80. https://doi.org/10.5296/jse.v2i2.1174

Gilakjani, A. P. y Sabouri, N. B. (2017). Teachers’ beliefs in English language teaching and learning: A review of the literature. English Language Teaching, 10(4), 78-86. https://doi.org/10.5539/elt.v10n4p78

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill.

Levi Altstaedter, L y Falasca, M. (2015). Exploring foreign language pre-service teacher beliefs: An international exchange experience. Global Partners in Education Journal, 5(1), 38-50. http://www.gpejournal.org/index.php/GPEJ/article/view/91

Martínez Agudo, J. de D. (2011). Perfil profesional idóneo del profesor de lengua extranjera: Creencias del profesorado en formación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 41(1-2) 103-124. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27021144004

Ministerio de Educación, Gobierno de Chile. (2013). Estándares orientadores para carreras de pedagogía en inglés. Autor. https://bibliotecadigital.mineduc.cl/handle/20.500.12365/2237

Moscovici, S. (1998). The history and actuality of social representations. En S. Moscovici y G. Duveen (Eds.), Social representations: Explorations in social psychology (pp. 120-155). Polity Press.

Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332. https://doi.org/10.3102/00346543062003307

Ramos Méndez, C. (2007). El pensamiento de los aprendientes en torno a cómo se aprende una lengua: Dimensiones individuales y culturales. Secretaría General Técnica.

Solís, C. A. (2015). Creencias sobre enseñanza y aprendizaje en docentes universitarios: Revisión de algunos estudios. Propósitos y Representaciones, 3(2), 227-260. https://doi.org/10.20511/pyr2015.v3n2.83

Tatto, M. T. y Coupland, D. B. (2003). Teacher education and teachers’ beliefs. Theoretical and measurement concerns. En J. Raths y A. C. McAninch (Eds.), Teacher beliefs and classroom performance: The impact of teacher education (pp. 123-182). Information Age Publishing.

Xu, L. (2012). The role of teachers’ beliefs in the language teaching-learning process. Theory and Practice in Language Studies, 2(7), 1397-1402. https://doi.org/10.4304/tpls.2.7.1397-1402

Published

2021-03-24

How to Cite

Chilean EFL Teacher Trainees’ Beliefs Regarding the EFL Teacher Competences (E. Donoso & R. Gómez , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.11

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Chilean EFL Teacher Trainees’ Beliefs Regarding the EFL Teacher Competences (E. Donoso & R. Gómez , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.11

Comentarios (ver términos de uso)