Listening to Children: Child Consultation as a Mechanism for Participation for Girls and Boys in the School Context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-1.7

Keywords:

Participation, child consultation, school context

Abstract

Background. The participation of girls and boys is the means through which they can exercise their citizenship; however, as various studies have shown, in the school context there are opportunities for students to have their opinion heard and taken into account, that is, for their authentic participation. Objective. To identify the concerns of girls and boys within the school context and their community and, at the same time, to analyze the possibilities of implementing child consultation in the school context. Method. A descriptive exploratory study was designed. As a means of childhood participation, 226 primary and 267 high school students participated, all from public schools located in the municipality of Querétaro. The instruments to collect the information were a consultation questionnaire and focus groups differentiated by grades. Results. The results found that students have concerns about the interpersonal relationships that occur within their school and their community; they also refer to structural and institutional aspects. Discussion. The analysis of these aspects must take into account the opinions of children to propose projects that allow the construction of environments conducive to learning, as well as to position girls, boys, and teenagers as social actors.

Author Biography

Azucena Ochoa-Cervantes, Universidad Autónoma de Querétaro

Doctora en Psicología y Educación, por la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Querétaro.  Es docente investigadora de la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Querétaro. Es fundadora y coordinadora del Observatorio de la Convivencia Escolar (OCE) de la UAQ, presidenta del comité directivo de la Red Latinoamericana de Convivencia Escolar y miembro de la Cátedra UNESCO de la Juventud, Educación y Sociedad. Cuenta con el reconocimiento de Investigadora Nacional nivel 1 por el CONACYT.

References

Acosta, A. y Pineda, N. (2007). Ciudad y participación infantil. CINDE.

Alderson, P. y Goodey, P. (1996). Research with disabled children: How useful is child-centred ethics? Children & Society, 10(2), 106-116. https://onlinelibrary.wiley.com/toc/10990860/1996/10/2

Botero Gómez, P., Torres Hincapié, J. y Alvarado, S. V. (2008). Perspectivas teóricas para comprender la categoría participación ciudadana-política juvenil en Colombia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 6(2), 565-611. http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/238

Chang Espino, S. y Henríquez Ojeda, K. (2013). Adultocentrismo y ciudadanía infantil: Dos discursos en conflicto para la convivencia. CLACSO.

Comisión Nacional Contra las Adicciones. (2017). Encuesta nacional de consumo de drogas, alcohol y tabaco ENCODAT 2016-2017. Secretaría de Salud.

Cuevas Correas, M. (2012). Ellos también tienen voz [Tesis de maestría]. Universidad de Cantabria, Santander. https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/1604/Cuevas+Correa,+Marta.pdf;jsessionid=AACCCB6E6C80F626FAD2CBFA8A772D54?sequence=1

de la Concepción, A. (2015). Concepciones sobre participación de niñas, niños y adolescentes: Su importancia en la construcción de la convivencia escolar. Cultura, Educación y Sociedad, 6(2), 9-28 https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/840/pdf_105

Gómez Plata, M. y Zanabria Salcedo, M. (2009). Infancia y participación infantil. La situación de los niños que viven en internamiento en una Casa Hogar de la Ciudad de México. En O. Roldan Vargas (Coord.), Niñez y juventud latinoamericanas. Experiencias de relacionamiento y acción colectiva (pp. 105-136). Fundación CINDE.

Instituto Federal Electoral. (2007). Experiencias nacionales de participación infantil y juvenil 1997-2006. Autor.

Instituto Nacional Electoral. (2018). Consulta infantil & juvenil 2018. Reporte de resultados. Instituto Nacional Electoral. Autor.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. (2018). La educación obligatoria en México. Informe 2018. Autor. https://local.inee.edu.mx/publicaciones/la-educacion-obligatoria-en-mexico-informe-2018/

Lay Lisboa, S. L. y Montañés Serrano, M. (2013). Las representaciones sociales del mundo adulto sobre la infancia y la participación infantil. Salud y Sociedad, 4(3), 304-316. https://doi.org/10.22199/S07187475.2013.0003.00006

Novella Cámara, A. (2008). Los consejos infantiles: Oportunidades y retos de la participación infantil en la ciudad. En E. Soriano (Coord.), Educar para la ciudadanía intercultural y democrática (pp. 227-255). Editorial La Muralla.

Ochoa Cervantes, A. (2016). El derecho a la participación: Su importancia en la formación ciudadana de niñas, niños y adolescentes. En T. Yurén, L. M. Ibarra Uribe y A. E. Escalante Ferrer (Coords.), Investigación en educación y valores: Ética, ciudadanía y derechos humanos (pp. 187-197). UAEM. https://www.researchgate.net/publication/342013900_Investigacion_en_educacion_y_valores_etica_ciudadania_y_derechos_humanos

Ochoa Cervantes, A. (2019). El tipo de participación que promueve la escuela, una limitante para la inclusión. Alteridad. Revista de Educación, 14(2), 184-194. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.03

Ochoa Cervantes, A. y Pérez Galván, L. (2019). El aprendizaje servicio, una estrategia para impulsar la participación y mejorar la convivencia escolar. Psicoperspectivas, 18(1), 1-13. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue1-fulltext-1478

ONU. (1989). Convención de los derechos del niño. UNICEF. https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf

Pando, M. y Villaseñor, M. (1996). Modalidades de entrevista grupal en la investigación social. En I. Szasz y S. Lerner (Eds.), Para comprender la subjetividad. Investigación cualitativa en salud reproductiva y sexualidad (pp. 225-242). El Colegio de México.

Pérez Galván, L. M. y Ochoa Cervantes, A. de la C. (2018). La participación de los estudiantes en una escuela secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(72), 179-207. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v22n72/1405-6666-rmie-22-72-00179.pdf

Quintero,J. P. y Gallego Henao, A. M. (2016). La participación infantil y juvenil en el aula. Una reflexión desde las narrativas docentes de una institución pública. Revista Katharsis, 21, 311-329. https://doi.org/10.25057/25005731.770

Ramírez Pavelic, M. y Contreras Salinas, S. (2015). Concepciones juveniles sobre participación infantil y derecho del niño. Liberabit, 21(2), 261-268. http://ojs3.revistaliberabit.com/index.php/Liberabit/article/view/271

Save the Children. (2003). ¿Así que quiere consultar con los niños y las niñas? Paquete de herramientas para la buena práctica. Alianza Internacional Save the Children.

Secretaría de Educación Pública. (2017). Modelo educativo para la educación obligatoria. Educar para la libertad y la creatividad. Autor.

Secretaría de Desarrollo Social. (2013). Catálogo de localidades. Sistema de apoyo para la planeación del (PDZP). Autor. http://www.microrregiones.gob.mx/catloc/contenido.aspx?refnac=220140237

Trilla, J. y Novella, A. (2001). Educación y participación social de la infancia. Revista Iberoamericana de Educación, 26, 137-164. https://rieoei.org/historico/documentos/rie26f.htm

Published

2021-01-01

How to Cite

Listening to Children: Child Consultation as a Mechanism for Participation for Girls and Boys in the School Context (A. Ochoa-Cervantes , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.7

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Listening to Children: Child Consultation as a Mechanism for Participation for Girls and Boys in the School Context (A. Ochoa-Cervantes , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.7

Comentarios (ver términos de uso)