Crisis en la educación secundaria: ¿reproducir o transformar?

Authors

  • Maurizia D’Antoni Universidad Nacional, Costa Rica
  • Gina Induni Universidad Nacional, Costa Rica
  • Xenia Pacheco Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.2005-8.4

Abstract

Abstract. The authors depart from the query that Costa Rican High School Education is in the middle of a crisis. In this article they affirm the need to relate this situation with the social context surrounding it. The conclusion is that there is indeed a crisis in high school education and it is expressed by means of rejection, social violence and its imitation inside the classroom, teachers’ indisposition, and the curriculum’s technocratic and fragmentary nature; all of which brings about a lack of sense in education for both students and teachers.

There is also reference to several articles that address this crisis, such as those published by the media, the Ministry of Public Education and other educational institutions. We propose the development of a theoretical framework that will allow for the establishment of a political and pedagogical understanding of the situation now experienced in high school education. Such framework will also prompt all of us who daily work for the education of the youth to give serious thought to the issue and develop an active awareness.

Author Biographies

Maurizia D’Antoni, Universidad Nacional

Educadora, Psicóloga e Investigadora. Labora en la División de Educología del Centro de Investitacióny Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional (UNA), Costa Rica.

Gina Induni, Universidad Nacional

Máster en Estudios Latinoamericanos del Instituto de Estudios Latinoamericanos de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Psicóloga, educadora e investigadora de la División de Educología del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional (UNA), Costa Rica.

Xenia Pacheco, Universidad Nacional

Geógrafa y educadora. Labora en la División de Educología del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional (UNA), Costa Rica y Escuela de Ciencias Geográficas, Universidad Nacional, Costa Rica.

References

Apple, M. ( 1997). Teoría crítica y educación. Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila Editores.

Bemstein, B. (1996). Pedagogía, control simbólico e identidad. Madrid,

España: Morata.

Freire, P. (1997). "Educación y participación comunitaria". En: Nuevas perspectivas críticas en Educación. Buenos Aires, Argentina: Piados Educador. Pp. 83-96.

Giroux, H. (2001). Cultura, Política y Práctica Educativa. Barcelona, España: GRAO.

McLaren, P. (1995). La escuela como un performance ritual. Hacia una economía política de los símbolos y gestos educativos. Madrid, España: Siglo XXI editores.

Merani, A. (1980). Educación y relaciones de poder. México, D.F.: Ediciones Sol.

Pacheco, X. ( 1997). "El trabajo organizado para desarticular esperanzas". En: Revista Casa de la Mujer. Año 6, Nº 9, octubre de 1997. 42-47.

Pérez, A. (2000). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid, España: Morata.

Pérez, R. (1996). "Subjetividad y estructura social: un acercamiento a la actual situación sociopolítica costarricense". En: Dominación social y subjetividad. Contribuciones de la Psicología Social. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica. 23-29.

Proyecto Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. Informes: Séptimo (2000), Octavo (2001) y Noveno (2002). San José, Costa Rica. Proyecto Estado de la Nación. San José, Costa Rica: Editorama.

Published

2005-06-30

How to Cite

Crisis en la educación secundaria: ¿reproducir o transformar? (M. D’Antoni, G. Induni, & X. Pacheco , Trans.). (2005). Revista Electrónica Educare, 8, 91-103. https://doi.org/10.15359/ree.2005-8.4

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Crisis en la educación secundaria: ¿reproducir o transformar? (M. D’Antoni, G. Induni, & X. Pacheco , Trans.). (2005). Revista Electrónica Educare, 8, 91-103. https://doi.org/10.15359/ree.2005-8.4

Comentarios (ver términos de uso)