Educación formal: ¿rompiendo o perpetuando mitos?

Authors

  • Vivian Carvajal Jiménez Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.9-2.4

Abstract

Explanation of the historical and social conditions that have led formal education to far from dispelling the myths and stereotypes on the treatment of gender issues and female position perpetuate these situations and legitimate certain practices through the use of biased textbooks, teaching materials and curriculum practices.

Author Biography

Vivian Carvajal Jiménez, Universidad Nacional

Académica en la División de Educación Rural del Centro de Investigación y Docencia (CIDE), Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Coordinadora de la Maestría en Educación Rural Centroamericana en la División de Educación Rural, del Centro de Investigación y Docencia (CIDE), Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Profesora de Español en Enseñanza Media en el Liceo Hernán Zamora (Costa Rica). Filóloga Hispánica, Licenciada en Docencia y Magíster en Psicopedagogía.

References

Alvarado, Rosalinette y otros (2003) Mundo Ciencia. San José: Eduvisión. "Balance sobre la equidad de género en la Universidad de Costa Rica". Disponible en www.ucr.ac.cr. 2005

Barrios, Rosa y Gutiérrez, Ivannia (1990) Modelos de Género y Sexismo en los Libros Escolares de Primaria. Managua: UNIFEM.

Beauvoir, de Simone ( 1987) El Segundo Sexo. Buenos Aires: Ediciones Siglo XX.

Bemardini, A. (1985) La Educación Actual en sus Fuentes Filosóficas. San José: EUNED.

Bemstein, B. (1975) La Estructrura del Discurso Pedagógico. Madrid: Morata.

Calvo, Yadira (1984) Literatura, Mujer y Sexismo. San José: Editorial Costa Rica.

Calvo, Yadira (1990) La Mujer por la Palabra. Heredia: Editorial Universidad Nacional.

Ciencias 8 Serie Hacia el Siglo XXI (1998) San José: Editorial Costa Rica.

Durán, J. (1983) La Perspectiva Conservadora. Año l. Volumen l. Pp. 30-48. Argentina: Feminaria Editora.

Flores Ochoa, Raquel ( 1994) Hacia una Pedagogía del Conocimiento. Bogotá: McGraw Hill Interamericana, S.A.

Freire, Paulo (1996) Pedagogía de la Autonomía. Madrid: Siglo Veintiuno Editores, S.A.

Freud, S. (1967) Obras Completas. España: Espasa-Calpe.

Gallon, Fabienne (2002) Extra 1. Madrid: Ediciones SM.

González, Mirta (2000) El Sexismo en la Educación. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Hemández, Gloria (2001) Tobogán J. San José: Grupo Editorial Norma.

Lozano, Irene (1998) Lenguaje Femenino, Lenguaje Masculino. Madrid: Editorial Minerva.

Marx, K. (1970) Contribución a la Crítica de Economía Política. Madrid: Corazón Editor.

Monge, Raquel y otros (2002) Leer y Pensar 8. San José: Editorial Santillana.

Mora, Laura y otras. (2001) "La imagen corporal en adolescentes: expresión de los aprendizajes socioculturales adquiridos sobre el ser mujer". Educación. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Moreno, M. (2003) "Lenguaje y sexismo". Cómo se enseña a ser niña: el sexismo en la escuela. Alicante: Feminario.

Ortega, Félix y otros (1989) "Objeto y perspectivas teóricas". Manual de Sociología de la Educación. Madrid: VISOR.

Palomar, Cristina (2003) "Los estudios de género y la educación". La Ventana. México: Universidad de Guadalajara.

Tannen, Deborah (1993) Tú no me Entiendes. Buenos Aires: Javier Vergara Ediciones.

Textos de Lectura y Comentarios 8 (2002) San José: Editorial Femández Arce.

Traducción del Nuevo Mundo de las Santas Escrituras (1987) Brooklyn: Watchtower Bible and Tract Society.

Published

2006-06-30

How to Cite

Educación formal: ¿rompiendo o perpetuando mitos? (V. Carvajal Jiménez , Trans.). (2006). Revista Electrónica Educare, 9(2), 93-110. https://doi.org/10.15359/ree.9-2.4

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Educación formal: ¿rompiendo o perpetuando mitos? (V. Carvajal Jiménez , Trans.). (2006). Revista Electrónica Educare, 9(2), 93-110. https://doi.org/10.15359/ree.9-2.4

Comentarios (ver términos de uso)