Initial Training of Primary School Teachers in the Field of Human Rights in Spain

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-1.16

Keywords:

Human Rights, preservice teacher education, Spain, primary education, documentary analysis

Abstract

Objective. This research has, as a general objective, to know how Spanish universities train future teachers of Primary Education in the field of human rights. Method. For this and based on the documentary analysis approach and the software IBM SPSS Statistics 26, we have analyzed 54 teaching guides of 46 Spanish universities that offered the Primary Education Teaching Degree programs during 2018-2019 in Spanish or in another co-official language. Results. The results show that (i) about 65% of Spanish universities have some human rights content in the curricula, (ii) the majority taught in general subjects, (iii) and that the most present competence in the curricula is designing and regulating spaces to promote human rights. Conclusions. From these results, we can infer that these contents have a low presence and relevance in Primary Education Teaching Degree programs in Spain. In addition, the vision conveyed from them is mainly positivist and ignores essential issues such as the best interests of the child and human dignity. In short, it is necessary to rethink the initial training of teachers to enable them to face the great humanitarian challenges of the present and the future.

Author Biography

Adrián Neubauer, Universidad Autónoma de Madrid

Graduado en magisterio de Educación Infantil (UCJC) y Educación Primaria (UAM). Máster en Calidad y Mejora de la Educación (UAM). Actualmente contratado predoctoral FPI en Educación en la Universidad Autónoma de Madrid. Miembro del Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales. Líneas de investigación: derechos de la infancia, derecho a la educación y política educativa.

References

Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Refugiados. ACNUR. (2020). Países en guerra actualmente en 2020. Autor. https://eacnur.org/blog/paises-en-guerra-actualmente-tc_alt45664n_o_pstn_o_pst/

Ballesteros, B., Pérez de Viñaspre, S., Díaz, D. y Toledano, E. (2018). III estudio sobre acoso escolar y ciberbullying según los afectados. Fundación Mutua Madrileña; Fundación ANAR. https://www.anar.org/wp-content/uploads/2018/09/III-Estudio-sobre-acoso-escolar-y-ciberbullying-según-los-afectados.pdf

Banco Mundial. (2017). Datos de libre acceso del Banco Mundial [Base de datos]. https://datos.bancomundial.org

Casanova, M. A. (2012). El diseño curricular como factor de calidad educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10(4), 6-20. https://www.redalyc.org/pdf/551/55124841002.pdf

Cobos, M. (2014,). La formación docente es clave para la calidad educativa. Revista Crítica, (994), 8-11. http://www.revista-critica.com/archivo/49-las-migraciones-en-un-mundo-globalizado

Delegación del Gobierno para la Violencia de Género. (2019). Portal estadístico. http://estadisticasviolenciagenero.igualdad.mpr.gob.es

Escudero Muñoz, J. M., Cutanda López, M. T., y Trillo Alonso, J. F. (2017). Aprendizaje docente y desarrollo profesional del profesorado. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(3), 83-102. https://www.redalyc.org/pdf/567/56752489005.pdf

Escudero Muñoz, J. M., González González, M. T. y Rodríguez Entrena, M. J. (2018). Los contenidos de la formación continuada del profesorado: ¿Qué docentes se están formando? Educación XX1, 21(1), 157-180. https://doi.org/10.5944/educXX1.20183

Eurostat Statistics Explained. (2021). Asylum statistics. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Asylum_statistics

García Gómez, L. y Arroyo González, M. J. (2014). La formación del profesorado en Educación Intercultural: Un repaso sobre su formación inicial y permanente. Revista de Educación Inclusiva, 7(2), 127-142. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/153/147

Gónzalez-Gil, F., Martín-Pastor, E., Poy, R. y Jenaro, C. (2016). Percepciones del profesorado sobre la inclusión: Estudio preliminar. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 11-24. https://doi.org/10.6018/reifop.19.3.219321

Grau Company, S., Gómez Lucas, C. y Perandones González, T. M. (2009). 1. La formación del profesorado como factor decisivo de la excelencia educativa. En C. Gómez Lucas y S. Grau Company (Coords.), Propuestas de diseño, desarrollo e innovaciones curriculares y metodología en el EEES (pp. 7-26). Universidad de Alicante. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/13199/1/PROPUESTAS%20CAP.%201.pdf

Hernández-Ayala, H., y Tobón-Tobón, S. (2016). Análisis documental del proceso de inclusión en la educación. Ra Ximhai, 12(6), 399-420. https://doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.27.hh

Jefatura del Estado (10 de diciembre de 2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, núm. 295, pp. 97858-97921. https://www.boe.es/eli/es/lo/2013/12/09/8

Jiménez, F., Aguilera Valdivia, M., Valdés Morales, R. y Hernández Yáñez, M. (2017). Migración y escuela: Análisis documental en torno a la incorporación de inmigrantes al sistema educativo chileno. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 16(1), 105-116. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol16-issue1-fulltext-940

Jiménez, F. y Fardella, C. (2015). Diversidad y rol de la escuela: Discursos del profesorado en contextos educativos multiculturales en clave migratoria. Revista mexicana de investigación educativa, 20(65), 419-441. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662015000200005&script=sci_abstract&tlng=en

Machado Pérez, E. M. (2015). La formación del profesorado. Revista Arista Digital, (54), 8-12. https://fundacionarista.es/project/numero-54-marzo-2015/

Marina, J. A., Pellicer, C. y Manso, J. (2015). Libro Blanco de la profesión docente y su entorno escolar. https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/669976/Libro_Marina_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mediavilla, M. (12 de enero, 2018). Más de 30 conflictos armados dejan un reguero de muerte [Mensaje en un blog]. Aministía Internacional. https://www.es.amnesty.org/en-que-estamos/blog/historia/articulo/mas-de-30-conflictos-armados-dejan-un-reguero-de-muerte/

Novoa Palacios, A., Pirela Morillo, J., e Inciarte González, A. (2019). Educación en y para la democracia. Utopía Y Praxis Latinoamericana, 24(3), 60-74. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/29686

ONU Mujeres. (2018). Hechos y cifras: Acabar con la violencia contra mujeres y niñas. http://www.oacnudh.org/hechos-y-cifras-acabar-con-la-violencia-contra-mujeres-y-ninas/

Organización Internacional para las Migraciones (OIM). (20 de abril de 2018). Se contabilizan 18.575 y 559 muertes en el Mediterráneo en 2018. https://www.iom.int/es/news/se-contabilizan-18575-y-559-muertes-en-el-mediterraneo-en-2018

Ramos Sánchez, J. L. (2008). Reformas, investigación, innovación y calidad educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 46(2), 1-12. https://doi.org/10.35362/rie4622002

Ros-Garrido, A., y García-Rubio, J. (2016). La calidad en la formación del profesorado del sistema educativo y de los certificados de profesionalidad. Edetania. Estudios y propuestas socioeducativas, (50), 101-119. https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/21/21

Save the Children. (2017). Bullying o acoso escolar. https://www.savethechildren.es/donde/espana/violencia-contra-la-infancia/acoso-escolar-bullying

Save the Children. (21 de junio de 2018). La pobreza infantil sigue por encima de los niveles previos a la crisis. https://www.savethechildren.es/actualidad/la-pobreza-infantil-sigue-por-encima-de-los-niveles-previos-la-crisis

United Nations International Children’s Emergency Fund. (2019). Niños soldado. Cada 12 de febrero se conmemora el Día Internacional contra el Uso de Niños Soldado. https://www.unicef.es/ninos-soldado

Published

2022-01-01

How to Cite

Initial Training of Primary School Teachers in the Field of Human Rights in Spain (A. Neubauer , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.16

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Initial Training of Primary School Teachers in the Field of Human Rights in Spain (A. Neubauer , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.16

Comentarios (ver términos de uso)