Towards an Evaluation in an Indigenous context: The Case of a Mapuche School in Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-3.6

Keywords:

indigenous, territory, culture, intercultural education, Evaluation

Abstract

Introduction. This study presents the case of a Mapuche school, which, based on the construction and recent validation of its Study Programs before the Ministry of Education of Chile, seeks the development of an educational evaluation in line with its study plans. The objectives were the following: 1. Identify the purpose of evaluation in an indigenous context based on the voices of its protagonists, and 2. Describe the conceptual elements that evaluation in an indigenous Mapuche context should have for its development. Method. It was participatory with the dialogic-kishu kimkelay ta che approach, together with Mapuche teachers, undergraduate students, school boys and girls, and scholars. The procedures of dialogic conversation and collective dialogue were used. The information collected was validated through a communicative analysis of the constructed knowledge. Results. The concept of kvmecegeam is highlighted as the purpose of the evaluation in terms of a formative assessment of learning, and the territorial and socio-cultural components as elements that allow directing and redirecting the evaluation process based on pertinent socio-historical and geographical characteristics. Discussion. An evaluation pertinent to the indigenous context is promoted, unlike the standardization imprint of learning and evaluation in Chile, where the cultural origin of each one is unknown. In this sense, guidelines or general orientations are offered to begin to develop a field of knowledge that is still little explored and not much progress has been made.

Author Biographies

Miguel Del Pino-Sepúlveda, Universidad Católica del Maule

Labora en el Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social, Ciejus, y del Centro de Investigación en Estudios Avanzados del Maule, CIEAM, de la Universidad Católica del Maule. Investigador responsable de proyectos nacionales como Fondecyt; docente en posgrado de programas de Doctorado y Magíster.

Froilán Cubillos, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Geógrafo, Universidad de Chile; Doctor en Didáctica de las Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de Barcelona. Docente del área de Geografía en el Departamento de Historia y Geografía, Facultad de Historia, Geografía y Letras, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Se especializa en Geografía Crítica, Interculturalidad y Territorio, Movimientos Sociales y Resistencias Territoriales y Didáctica de la Geografía. Investigaciones: Sistematización del curriculum crítico emergente de la escuela Kom Pu Lof Ñi Kimeltuwe para la elaboración de una propuesta de innovación didáctica y evaluativa PMI UMC1501 2017-2018.

Diego Pinto, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación

Geógrafo, Magister en Educación, Universidad de Chile; Académico Departamento de Historia y Geografía,  Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE); Investigador Centro de Investigación en Educación para la Justicia Social (CIEJUS); líneas de investigación: territorialidades indígenas, territorialidades urbano populares, conflictos territoriales, geografía y educación. 

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Published

2022-07-03

How to Cite

Towards an Evaluation in an Indigenous context: The Case of a Mapuche School in Chile (M. Del Pino-Sepúlveda, F. Cubillos, & D. Pinto , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.6

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Towards an Evaluation in an Indigenous context: The Case of a Mapuche School in Chile (M. Del Pino-Sepúlveda, F. Cubillos, & D. Pinto , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.6

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