Analysis of the Spanish State and Andalusian Regional Regulations Regarding the LGTBI Collective in the Educational Framework

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-3.29

Keywords:

Andalusian education, Spanish education, documentary research, educational policy, LGTBI

Abstract

Purpose. Studying regulations can make visible the measures included in them about specific topics to discuss contributions of these measures and offer proposals to improve or enrich other regulatory measures. From this, this study aims to analyze the presence of Lesbian, Gay, Trans, Bisexual, and Intersexual (LGTBI) identities and corporalities in the Spanish state and Andalusian regional educational regulations, as well as the possibilities these regulations offer to work with this community in schools. Method. An analysis of the different regulatory measures approved for the LGTBI collective is conducted through a qualitative documentary study of the policies of the Spanish State and the Autonomous Community of Andalusia. Results. The results reveal the different approved political measures related to the object of study, describing in detail the contributions and repercussions regarding the LGTBI group in education. Conclusions. We conclude that, although the state regulations give a superficial treatment to the LGTBI group in the educational field, the Andalusian autonomous community does establish inclusive measures that enable the advancement of rights and attention to affective-sex-generic diversity within the educational dimension. Given this, the inclusion of the LGTBI collective in future state regulatory proposals is recommended. These proposals must advocate for a broad presence of this group in all the dimensions of the educational process. Likewise, they must consolidate the normative foundations that contribute to reducing their discrimination to achieve a more democratic and egalitarian educational practice.

Author Biographies

Alejandro Granero-Andújar, Universidad de Almería

Doctor en Educación y profesor del Departamento de Pedagogía de la Universidad de Huelva (España). Autor de diferentes trabajos de difusión científica relacionados con sus líneas de investigación, las cuales versan sobre la coeducación, el colectivo LGTBIQ en educación, la educación afectivo-sexual y el Aprendizaje-Servicio.

José Ramón Márquez-Díaz, Universidad de Huelva

Doctorando en el Programa Oficial de Doctorado en Ciencias Sociales y de la Educación de la Universidad de Huelva (España), y profesor del Departamento de Pedagogía de la misma institución de educación superior. Autor de diferentes trabajos de difusión científica relacionados con sus líneas de investigación, las cuales versan sobre la diversidad afectivo-sexual, la convivencia escolar, la educación inclusiva y la formación del profesorado.

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Published

2022-08-22

How to Cite

Analysis of the Spanish State and Andalusian Regional Regulations Regarding the LGTBI Collective in the Educational Framework (A. Granero-Andújar & J. R. Márquez-Díaz , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.29

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Analysis of the Spanish State and Andalusian Regional Regulations Regarding the LGTBI Collective in the Educational Framework (A. Granero-Andújar & J. R. Márquez-Díaz , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-24. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.29

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