Monocultural Education in the Teaching of Visual Arts in Contexts of Cultural Diversity in Chile: A Critical Vision from the Araucanía Region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-3.12

Keywords:

Visual arts, interculturality, Mapuche, education, teacher, curriculum

Abstract

Introduction. The central topic of the study is the influence of the application of a monocultural curriculum on the conceptions of the teaching of visual arts and its impact on learning, the construction of cultural identity, and recognition between Mapuche and non-Mapuche students. Objective. To reveal teachers’ conceptions concerning the teaching of visual arts, the curriculum for the subject, and the context of cultural diversity in the Pehuenche area. Methodology. The methodological approach is qualitative and exploratory. The participants are seven secondary school visual arts teachers in an area populated by the Pehuenche ethnic group in the Araucanía Region of Chile. The data were collected by semi-structured interview and analyzed by axial, selective open coding, with triangulation between the investigators and the teachers to support the validity of the findings. Results. The main results show a lack of knowledge among the teachers of the multicultural context, deficiencies in initial teacher training, and the general problem of the relation between a monocultural curriculum and its effect on teachers’ beliefs about teaching visual arts in the context of cultural diversity. Conclusions. Visual arts teachers’ beliefs are affected by a monocultural curriculum, which is related to standardization and the negative values that it imposes. Furthermore, the curriculum conditions initial teacher training, standardizing teaching without consideration for contextual variables.

Author Biographies

Fernando Paz-Mardones, Universidad Católica de Temuco

Candidato a Magíster en Gestión Escolar,  Licenciado en Artes Visuales y Licenciado en Educación en la Universidad Católica de Temuco. Se desempeña como docente de Educación Artística Visual y coordinador pedagógico en Complejo Educacional Pablo Sexto, Pucón.

Francisco Kotthoff-Cristensen, Universidad Católica de Temuco

Licenciado en artes visuales, licenciado en educación y profesor de artes visuales en enseñanza media, de la Universidad Católica de Temuco. Actualmente trabaja como profesor de artes visuales, en el Colegio Altas Cumbres de la comuna de Villarrica.

Freddy Fuentes-Jara, Universidad Católica de Temuco

Licenciado en Artes Visuales, Licenciado en Educación y Profesor de Artes Visuales por la Universidad Católica de Temuco. Magíster en Educación por la Universidad Mayor. Candidato a Magíster en Ciencias de la Comunicación por la Universidad de La Frontera. Es profesor de Artes Visuales y escritor de narrativa, con dos novelas publicadas.

Christian Collipal-Velásquez, Universidad Católica de Temuco

Licenciado en Artes Visuales, Licenciado en Educación y Profesor de Artes Visuales por la Universidad Católica de Temuco. Artista visual y Cultor tradicional Mapuche. Actualmente se desempeña como docente de educación tradicional bilingüe.

Enrique Riquelme-Mella, Universidad Católica de Temuco

Académico de la Facultad de Educación, Universidad Católica de Temuco. El campo de investigación se focaliza en la regulación de la emoción y creencias sobre la emoción  en contextos de diversidad social y cultural. Investigador Principal del Fondecyt 1191956 "Educación familiar y escolar: socialización emocional en contextos de diversidad social y cultural".

Amy Halberstadt, North Carolina State University

Profesora de Psicología en North Carolina State University. Su investigación se enfoca en la experiencia emocional, expresión y comprensión de la emoción y sus manifestaciones dentro y entre familias, culturas y la opresión sistematizada.

References

Aguado Odina, T., Gil Jaurena, I. y Mata Benito, P. (2005). Educación intercultural: Una propuesta para la transformación de la escuela. Los libros de la Catarata.

Abad, J. (2009). Usos y funciones de las artes en la educación y el desarrollo humano. En L. Jiménez, I. Aguirre y L. G. Pimentel (Coords.), Educación artística, cultura y ciudadanía, (pp. 17-23). OEI; Fundación Santillana. https://www.academia.edu/79069992/Educaci%C3%B3n_art%C3%ADstica_cultura_y_ciudadan%C3%ADa

Arias-Ortega, K., Quintriqueo, S. y Valdebenito, V. (2018). Monoculturalidad en las prácticas pedagógicas en la formación inicial docente en La Araucanía, Chile. Educação e Pesquisa, 44, 1-19. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201711164545

Bolaños Motta, J. I., Tumiñá, J. F. y Ullune Almendra, C. (2020). Hacia una didáctica artística decolonial. Una propuesta de aula intercultural desde el pueblo Misak. Revista Historia de La Educación Latinoamericana, 22(34), 135-159. https://doi.org/10.19053/01227238.10903

Cram, F. y Mertens, D. M. (2016). Negotiating solidarity between indigenous and transformative paradigms in evaluation. Evaluation Matters—He Take Tō Te Aromatawai, (2), 161-189. http://dx.doi.org/10.18296/em.0015

De Sousa Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Trilce.

Díaz Barriga, Á. (2003). Currículum: Tensiones conceptuales y prácticas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5(2), 1-13. http://redie.uabc.mx/vol5no2/contenido-diazbarriga.html

Efland, A. (2004). Arte y cognición. La integración de las artes visuales en el currículum. Octaedro.

Elbaz, F. (1990). Teachers’ participation in curriculum development. En A. Lewy (Ed.), The international encyclopedia of curriculum (pp. 365-367). Pergamon.

Ferrada, D. y Flecha, R. (2008). El modelo dialógico de la pedagogía: Un aporte desde las experiencias de comunidades de aprendizaje. Estudios pedagógicos, 34(1), 41-61. https://doi.org/10.4067/S0718-07052008000100003

Fernández Cruz, M. (2004). El desarrollo docente en los escenarios del currículum y la organización. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 8(1), 1-20. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/19376/18867

Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.

Fontal Merillas, O. (2016). Educación patrimonial: Retrospectiva y prospectivas para la próxima década. Estudios pedagógicos, 42(2), 415-436. https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v42n2/art24.pdf

Gutiérrez-Saldivia, X. (2018). Desproporcionalidad de estudiantes de grupos minoritarios en la educación especial. Revista Espacios, 39(43), 1-14. http://www.revistaespacios.com/a18v39n43/a18v39n43p33.pdf

Hernández Carrera, R. M. (2014). La investigación cualitativa a través de entrevistas: Su análisis mediante la teoría fundamentada. Cuestiones Pedagógicas, (23), 187-210. https://revistascientificas.us.es/index.php/Cuestiones-Pedagogicas/article/view/9815/8588

Hernández, F. (2010). Educación y cultura visual. Octaedro.

Instituto Nacional de Estadísticas. (2018). Síntesis de resultados censo 2017. https://www.censo2017.cl/descargas/home/sintesis-de-resultados-censo2017.pdf

López, M. e Hinojosa, E. (2012). El estudio de las creencias sobre la diversidad cultural como referente para la mejora de la formación docente. Educación21, 15(1), 195-218. https://doi.org/10.5944/educxx1.15.1.156

Ministerio de Educación de Chile. (1999). Educación Media 2. Artes visuales. Educación artística. Programa de Estudio de segundo año medio. Autor. https://educrea.cl/wp-content/uploads/2015/11/programa-de-estudio-2-medio-artes-visuales-191115.pdf

Mora Olate, M. L. (2018). Política educativa para migrantes en Chile: Un silencio elocuente. Polis, 17(49), 231-257. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682018000100231

Ortiz Ocaña, A. L. (2017). Decolonizar la investigación en educación. Praxis, 13(1), 93-104. https://doi.org/10.21676/23897856.2112

Ortiz Ocaña, A., Arias López, M. I. y Pedrozo Conedo, Z. E. (2018). Hacia una pedagogía decolonial en/desde el sur global. Revista Nuestramérica, 6(12),195-222. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6511175

Perrenoud, P. (2011). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica. Graó.

Pimentel, L. G., Coutinho, R. G. y Guimarães, L. (2009). La formación de profesores de arte: Prácticas docentes. En L. Jiménez, I. Aguirre y L. G. Pimentel (Coords.), Educación artística, cultura y ciudadanía (pp. 115-121). OEI. https://www.academia.edu/79069992/Educaci%C3%B3n_art%C3%ADstica_cultura_y_ciudadan%C3%ADa

Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander (Comp.), La colonialidad del saber: Eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas (pp. 201-246). CLACSO.

Quilaqueo Rapimán, D. (2005). Educación intercultural desde la teoría del control cultural en contexto de diversidad sociocultural mapuche. Cuadernos Interculturales, 3(4), 37-50. https://www.redalyc.org/toc.oa?id=552&numero=2348

Quilaqueo, D. y Torres H. (2013). Multiculturalidad e interculturalidad: Desafíos epistemológicos de la escolarización desarrollada en contextos indígenas. Alpha (Osorno), (37), 285-300. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012013000200020

Quintriqueo, S. (2010). Implicancias de un modelo curricular monocultural en contexto mapuche. Universidad Católica de Temuco.

Quintriqueo Millán, S. y McGinity Travers, M. (2009). Implicancias de un modelo curricular monocultural en la construcción de la identidad sociocultural de alumnos/as Mapuches de la IX región de la Araucanía, Chile. Estudios pedagógicos, 35(2), 173-188. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052009000200010

Quintriqueo Millán, S. y Torres Cuevas, H. (2012). Distancia entre el conocimiento mapuche y el conocimiento escolar en contexto mapuche. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14(1), 16-33. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/292/455

Riquelme Mella, E., Quilaqueo Rapimán, D., Quintriqueo Millán, S. y Loncón Antileo, E. (2016). Predominancia de la educación emocional occidental en contexto indígena: Necesidad de una educación culturalmente pertinente. Psicología Escolar e Educacional, 20(3), 523-532. https://doi.org/10.1590/2175-3539201502031038

Silva, A., Raquimán, P. y Zamorano, M. (2020). Experiencia inerte de las artes visuales: Revisión crítica al currículum chileno. (pensamiento), (palabra)... Y Obra, (24), 6-25. https://doi.org/10.17227/ppo.num24-12140

Tubino, F. (2008). No una sino muchas ciudadanías: Una reflexión desde el Perú y América Latina. Cuadernos Interculturales, 6(10), 170-180. https://www.redalyc.org/pdf/552/55261010.pdf

Published

2022-08-21

How to Cite

Monocultural Education in the Teaching of Visual Arts in Contexts of Cultural Diversity in Chile: A Critical Vision from the Araucanía Region (F. Paz-Mardones, F. Kotthoff-Cristensen, F. Fuentes-Jara, C. Collipal-Velásquez, E. Riquelme-Mella, & A. Halberstadt , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.12

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Monocultural Education in the Teaching of Visual Arts in Contexts of Cultural Diversity in Chile: A Critical Vision from the Araucanía Region (F. Paz-Mardones, F. Kotthoff-Cristensen, F. Fuentes-Jara, C. Collipal-Velásquez, E. Riquelme-Mella, & A. Halberstadt , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.26-3.12

Comentarios (ver términos de uso)