Theoretical References for an Accreditation Model From Evaluation and Quality Management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.26-1.15

Keywords:

Quality of education, theory of evaluation, higher education, accreditation

Abstract

Introduction. This article focuses on constructing a theoretical framework for a model to evaluate the careers or programs associated with the National Accreditation System for Higher Education in Costa Rica (SINAES) to receive accreditation. SINAES is the official body to which the Costa Rican State, through law number 8256, granted the power to dictate quality policies in higher education institutions (IES) and accredit them, giving public faith to their quality. Objective. The research from which this proposal derives had the general objective of proposing epistemological theoretical foundations that would establish the evaluation model’s starting point for accreditation purposes that guides the agency’s actions. Method. The study was conducted from a qualitative approach that includes realities built around global and local epistemologies. In other words, the study was conducted based on complexity, taking the interpretation of texts as analysis units through content analysis. The texts were analyzed considering the different periods in which accreditation appears in the higher education scenario: 114 years of its emergence as a national phenomenon and the different discourses that impact Latin America and developments in Latin America. Analysis. Theoretically, the notions of evaluation, quality management, and the approach of accreditation and reaccreditation were taken as the starting point. Results. Proposing the conceptual bases from a vision that gives importance to both the evaluation process and the results, taking into account the study plan as the core of the curriculum. Conclusions. The primary result is a conceptualization of quality management, accreditation, and evaluation.

Author Biographies

Sandra Zúñiga-Arrieta, Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior

Posee una Maestría en Evaluación Educativa por la Universidad De Costa Rica, institución en la que también obtuvo el grado de bachillerato y licenciatura en Ciencias de la Educación con Énfasis en Orientación. Cuenta con amplia experiencia docente en universidades públicas del país, donde ha impartido cursos a nivel de grado, posgrado y actualización docente, en el área de Evaluación. Ingresó a laborar al Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (SINAES) en el año 2012, como Investigadora hasta el periodo actual.

Silvia Camacho-Calvo, Universidad de Costa Rica

Profesora – investigadora en la Universidad de Costa Rica (UCR), específicamente en la Licenciatura de Administración de la Educación No Formal y en el Instituto de Investigaciones en Educación. Cuenta con una Maestría Académica en Educación con énfasis en Evaluación Educativa impartida por la UCR y es estudiante del Doctorado en Educación por la misma institución.

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Published

2022-01-01

How to Cite

Theoretical References for an Accreditation Model From Evaluation and Quality Management (S. Zúñiga-Arrieta & S. Camacho-Calvo , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.15

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Theoretical References for an Accreditation Model From Evaluation and Quality Management (S. Zúñiga-Arrieta & S. Camacho-Calvo , Trans.). (2022). Revista Electrónica Educare, 26(1), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.15

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