Understanding Punitive Practices in School Coexistence in Chile: Meanings and Uses in the Voices of Protagonists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14375

Keywords:

School coexistence, peaceful coexistence, school discipline, punitive practices, teacher’s authority

Abstract

Introduction. In recent decades, school coexistence has become relevant for educational research and legislation in Latin America. However, in Chile and other countries, educational and promotional approaches coexist with other narrow ones of a punitive type, which individualize, prosecute, and exclude school conflicts. Goal. The objective of this study was to understand the meaning and use of punitive practices in Chilean schools. Methodology. Through a qualitative study with an emphasis on participatory methodologies, four analysis tables were held with representatives from the microlevel (students, parents), mesolevel (teaching and non-teaching professionals), and macrolevel (executers of Chilean educational policy at the regional level); they were analyzed using the content analysis technique. Results. The findings show that punitive practices are justified as a means to cushion the effects of an educational policy that pushes for better school results, insofar as their regulated use would allow schools to exclude those students not achieving good results from the classroom. In addition, understandings of the punitive practices associated with an authoritarian school culture that has a dictatorial past as a legacy are built, where the figure of the teacher stands as a severe but loving pedagogical authority. Conclusion. Punitive practices are understood within a gradual process, where the sanction begins when the training action had no effect. The implications of these meanings for educational action are discussed, problematizing the meaning of pedagogical authority in a culture that positively values punitive action.

Author Biographies

Sebastián Ortiz-Mallegas, Universidad de Playa Ancha

Psicólogo, Magíster en Psicología Educacional Universidad de Chile. Profesor del Departamento Disciplinar de Psicología de la Universidad de Playa Ancha, Valparaíso. Profesional de investigación del Centro de Investigación para la Educación Inclusiva PUCV CIE 160009. Ha investigado en materias de convivencia, inclusión y violencia escolar como también las trayectorias docentes en el marco de sus organizaciones sindicales.

Verónica López, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Psicóloga, Doctora en Psicología de la Universidad Autónoma de Madrid, España.  Académica de la Escuela de Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Es, además, directora del Programa de Apoyo a la Convivencia Escolar y del Centro de Investigación del Centro de Investigación para la Educación Inclusiva de la Pontificia Universidad Católica del Valparaíso. Ha investigado en materias de convivencia e inclusión escolar, poniendo especial atención a las condiciones que favorecen el aprendizaje.

Rene Valdés, Universidad Andrés Bello

Profesor de Educación Especial. Magíster en Psicopedagogía. Doctor en Psicología por la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile. Docente en la Escuela de Pedagogía de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso e Investigador Postdoctorante por la Facultad de Educación y Ciencias Sociales de la Universidad Andrés Bello. Ha investigado en materias de inclusión escolar, liderazgo a interculturalidad.

Cristopher Yáñez-Urbina, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Psicólogo, Magíster en Comunicación Política de la Universidad de Chile. Estudiante de Doctorado en Psicología de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Profesor de Pedagogía en Educación Diferencial y profesional de investigación del Centro de Desarrollo Cognitivo de la Universidad Diego Portales. Ha investigado en materias de exclusión escolar, poniendo atención a las temáticas vinculadas al género y la participación estudiantil. 

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Published

2023-01-01

How to Cite

Understanding Punitive Practices in School Coexistence in Chile: Meanings and Uses in the Voices of Protagonists (S. Ortiz-Mallegas, V. López, R. Valdés, & C. Yáñez-Urbina , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14375

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Understanding Punitive Practices in School Coexistence in Chile: Meanings and Uses in the Voices of Protagonists (S. Ortiz-Mallegas, V. López, R. Valdés, & C. Yáñez-Urbina , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14375

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