Hacia una nueva educación

Authors

  • Ronald Casas Ulate Universidad Nacional, Costa Rica
  • Felipe Ovares Barquero Universidad Nacional, Costa Rica
  • José Alberto Rubí Barquero Universidad Nacional, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.12-2.7

Keywords:

uniformation, specialization, synchronization, concentration, maximization, centralization

Abstract

We point out in this article centered on Education the main principles that shape the educational model of the industrial age. Those principles were explained by Alvin Toffler in his book The Third Wave. They are: standardization, specialization, synchronization, concentration, maximization and centralization. After emphasizing them and showing how each one of them leaves its mark in the formal education in the industrial age, we defend the thesis that the new education is originated and configures itself in a process of dismantling and replacement of the principles of the industrialism by the new principles of the raising post-industrial society, also called Society of the Knowledge.

Author Biographies

Ronald Casas Ulate, Universidad Nacional

Licenciado en Filosofía de la Universidad de Costa Rica y profesor en la Escuela de Filosofía de la Universidad Nacional.

Felipe Ovares Barquero, Universidad Nacional

Licenciado en Computación de la Universidad de Costa Rica y profesor en la Escuela de Informática de la Universidad Nacional.

José Alberto Rubí Barquero, Universidad Nacional

Es Licenciado en Filosofía de la Universidad de Costa Rica y profesor en la Escuela de Filosofía de la Universidad Nacional.

References

Gallegos, R. (Compil.), Clark, E, Damián, V., Krishna, P., Lee, M., Roberts, T. y Snow, P. (1997). El

destino indivisible de la educación. México: Editorial Pax.

Gallegos, R. (2001). Educación holista: Pedagogía del amor universal. México: Editorial Pax.

Marcuse, H. (1969). El hombre unidimensional. Barcelona: Seix Barral.

Ortega y Gasset, J. (2006). La rebelión de las masas. Madrid: Espasa‐Calpe.

Panikkar, R. (2005). El silencio de Buda. Madrid: Editorial Siruela.

Reimer, E. (1970). La escuela ha muerto. Barcelona: Barral Editores.

Toffler, A. (1980). La tercera ola. Barcelona: Editorial Plaza y Janés.

Published

2008-12-15

How to Cite

Hacia una nueva educación (R. Casas Ulate, F. Ovares Barquero, & J. A. Rubí Barquero , Trans.). (2008). Revista Electrónica Educare, 12(2), 117-126. https://doi.org/10.15359/ree.12-2.7

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Hacia una nueva educación (R. Casas Ulate, F. Ovares Barquero, & J. A. Rubí Barquero , Trans.). (2008). Revista Electrónica Educare, 12(2), 117-126. https://doi.org/10.15359/ree.12-2.7

Comentarios (ver términos de uso)