Relationship Between Emotional Intelligence and Bullying in Adolescents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.27-1.15859

Keywords:

Bullying, affectivity, life skills, education, emotional intelligence

Abstract

Objective. To analyze the relationship between emotional intelligence and bullying in ninth and tenth-grade students of an educational institution, since these two aspects are significant in education because they contribute to the construction of positive social relationships. Methodology. It is a quantitative approach of a non-experimental design with a transactional cut and a correlational scope. The sample was a systematic sample of 141 ninth and tenth-grade high school students from an educational institution. Data were collected implementing a self-administered questionnaire technique; the instruments used were TMMS-24 and INSEBULL, suitable for the Colombian population. After systematization, the data were analyzed using the SPSS correlational statistical package. Results. When relating the dimensions of bullying such as lack of social integration, social maladjustment, and lack of solutions, with the dimensions of emotional intelligence, a significant and inversely proportional relationship was found with emotional clarity and emotional repair, therefore the subjects do not have sufficient resources to get out of bullying situations, since they do not understand and do not regulate their emotional states, preventing them from seeking help for the solution of the conflict when it is necessary. Conclusion. Thus, at a general level, the emotional intelligence variable acts independently. Despite the fact that the students present high levels of emotional intelligence, they are not exempt from bullying situations, because it is not the only variable involved in this phenomenon in educational contexts, i.e., the relationship between the variables of emotional intelligence and bullying has a weak correlation according to Spearman Brown's coefficient.

Author Biographies

Yulieth Paola Valenzuela-Aparicio, Universidad Simón Bolívar

Psicóloga de la Universidad Simón Bolívar, facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales, Cúcuta, Colombia.

Shirley Karina Olivares-Sandoval, Universidad Simón Bolívar

Psicóloga de la Universidad Simón Bolívar, facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales. Cúcuta, Colombia.

Elkin Manuel Figueroa-Ferrer, Universidad Simón Bolívar

Psicólogo de la Universidad Simón Bolívar, facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales, Cúcuta, Colombia.

Sandra Milena Carrillo-Sierra, Universidad Simón Bolívar

Psicóloga de la Universidad de Pamplona. Magister en desarrollo educativo y social de la Universidad Pedagógica Nacional. Profesor investigador de la Universidad Simón Bolívar, facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales, Cúcuta, Colombia.

Juan Hernández-Lalinde, Universidad Simón Bolívar

Ingeniero Industrial y Magíster en gerencia de mantenimiento de la Universidad del Zulia. Profesor investigador de la Universidad Simón Bolívar, perteneciente al departamento de ciencias básicas, Sociales y humanas de Cúcuta, Colombia.

References

Arciniega-Carrión, A. C. y Veja-Ojeda, M. (feb. 2019). Incidencia del bullying o acoso escolar en la inteligencia emocional en los estudiantes de la Escuela Fiscal N.o 2, Ciudad de Loja. Dominio de Las Ciencias, 5(Extra 1), 536-561. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1060/html

Avilés Martínez, J. M. y Elices Simán, J. A. (2007). Insebull: Instrumentos para la evaluación del bullying. CEPE.

Bisquerra Alzina, R. y Pérez Escoda, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82. http://www.ub.edu/grop/wp-content/uploads/2014/03/Las-competencias-emocionales.pdf

Castillo Saona, C. A. (2021). Acoso escolar e inteligencia emocional en adolescentes de una institución educativa nacional de Trujillo [Tesis de licenciatura]. Universidad privada Antenor Orrego. https://repositorio.upao.edu.pe/handle/20.500.12759/7683

Collell, J. y Escudé, C. (2014). Una aproximación al fenómeno del acoso escolar. En R. Bisquerra (coord.), Prevención del acoso escolar con educación emocional (2.a ed., pp. 15-34). Desclée. https://www.edesclee.com/img/cms/pdfs/9788433026927.pdf

Enríquez Meza, N. y Montoya Casallas, N. (2020). Revisión sistemática sobre casos de bullying en contextos escolares latinoamericanos [Tesis de grado]. Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/19952/1/2020_revision_bullying.pdf

Enríquez Villota, M. F. y Garzón Velásquez, F. (2015). El acoso escolar. Saber, Ciencia y Libertad, 10(1), 219-233. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2015v10n1.983

Estévez Casellas, C., Carrillo, A. y Gómez-Medina, M. D. (2018). Inteligencia emocional y bullying en escolares de primaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, 1(1), 227-238. https://revista.infad.eu/index.php/IJODAEP/article/view/1200/1027

Estévez, E., Jiménez, T. I. y Segura, L. (2019). Emotional intelligence and empathy in aggressors and victims of school violence. Journal of Educational Psychology, 111(3), 488-496. https://doi.org/10.1037/edu0000292

Extremera Pacheco, N. y Fernández Berrocal, P. (2004). Inteligencia emocional, calidad de las relaciones interpersonales y empatía en estudiantes universitarios. Clínica y Salud, 15(2), 117-137. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180617822001

Fernández Berrocal, P. y Extremera Pacheco, N. (2005). La inteligencia emocional y la educación de las emociones desde el modelo de Mayer y Salovey. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 63-93. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27411927005

Figueroa Toribio, S. M. (2017). Inteligencia emocional y bullying en estudiantes del nivel secundario de dos instituciones educativas de Lima Metropolitana, 2016 [Tesis de licencitura]. Universidad Peruana Unión. https://repositorio.upeu.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12840/386/Silvana_Tesis_bachiller_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF) (2016, 11 de agosto). Dos tercios de los jóvenes de más de 18 países dicen haber sido víctimas de bullying. https://www.unicef.org/es/comunicados-prensa/dos-tercios-de-los-j%C3%B3venes-de-m%C3%A1s-de-18-pa%C3%ADses-dicen-haber-sido-v%C3%ADctimas-de

Gamboa Suárez, A. A., Ortiz Gélvez, J. A. y Muñoz García, P. A. (2017). Violencia en contextos escolares: Percepción de docentes sobre manifestaciones de violencia en instituciones educativas en Cúcuta-Norte de Santander. Psicogente, 20(37), 89-98. https://doi.org/10.17081/psico.20.37.2420

Garaigordobil, M. y Oñederra, J. A. (2010). Inteligencia emocional en las víctimas de acoso escolar y en los agresores. European Journal of Education and Psychology, 3(2), 243-256. https://doi.org/10.30552/ejep.v3i2.55

García Carrasco, E. (2017). El acoso escolar: los diferentes perfiles y su relación con la inteligencia emocional [tesis de maestría]. Universidad de Granada.

Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Kairos.

Grewal, D. y Salovey, P. (2006). Inteligencia emocional. Mente y Cerebro, 16(1), 10-20. https://docplayer.es/9592231-Inteligencia-emocional.html

Hernández, I. (2019, 31 de enero). Colombia, uno de los países de América Latina con más matoneo escolar. RCN Radio. https://www.rcnradio.com/estilo-de-vida/educacion/colombia-uno-de-los-paises-de-latina-con-mas-matoneo-escolar

López Hernáez, L. y Sabater Fernández, M. (2014). Medios audiovisuales y acoso escolar: Buenas prácticas para la prevención y promoción de la convivencia. Revista de Investigación en Educación, 2(12), 145-163. http://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/254

Medel de Albuquerque, M. (2017). Inteligencia emocional y acoso escolar en ESO [Tesis doctoral]. Universidad de Huelva. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/184128

Medina Valderrama, C. J., Vargas Flores, A. C., Guzmán Gonzáles, J. B. y Medina Valderrama, A. I. (2021). Inteligencia emocional y competencias emocionales en el ejercicio de la docencia universitaria: Una revisión. Hacedor, 5(2), 130-140. https://doi.org/10.26495/rch.v5i2.1936

Muñoz-Prieto, M. del M. (2017). Desarrollar la inteligencia emocional para prevenir el acoso escolar. EA, Escuela Abierta, 20, 35-46. https://www.ceuandalucia.es/escuelaabierta/pdf/articulos_ea20/EA20_4.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2019, 22 de enero). La violencia y el acoso escolares son un problema mundial, según un nuevo informe de la UNESCO. https://es.unesco.org/news/violencia-y-acoso-escolares-son-problema-mundial-segun-nuevo-informe-unesco

Organización Mundial de la Salud (OMS) (2021, 17 de octubre). Salud mental del adolescente. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health

Paredes Lascano, P., Toapanta Yugcha, I. y Bravo Paredes, A. (2019). Bullying entre adolescentes, una problemática creciente. INSPILIP, 3(1), 1-15. https://www.inspilip.gob.ec/index.php/inspi/article/view/92

Peña-Casares, M. J. y Aguaded-Ramírez, E. (2021). Inteligencia emocional, bienestar y acoso escolar en estudiantes de educación primaria y secundaria. Journal of Sport and Health Research, 13(1), 79-92. https://recyt.fecyt.es/index.php/JSHR/article/view/87372

Polo del Río, M. I., León del Barco, B., Fajardo Bullón, F., Felipe Castaño, E. y Palacios García, V. (2014). Perfiles de personalidad en víctimas de acoso escolar. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 409-416. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349851780042.pdf

Rivera-Osorio, J.-F. y Arias-Gómez, M.-C. (2020). Acoso escolar contra jóvenes LGBT e implicaciones desde una perspectiva de salud. Salud, 52(2), 147-151. https://doi.org/10.18273/revsal.v52n2-2020009

Romero Patricio, R. O. (2019). Inteligencia emocional y bullying en estudiantes de educación secundaria, Nuevo Chimbote - 2019 [Tesis de maestría]. Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/39824/Romero_PRO.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ruiz Monterroso, I. N. (2014). Los niveles de las dimensiones de inteligencia emocional en los alumnos de primero y quinto año de las carreras de Psicología Clínica e Industrial de la jornada vespertina [Tesis de posgrado]. Universidad Rafael Landívar. http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2014/05/83/Ruiz-Ileana.pdf

Sánchez Riesco, O. (2001). Implicaciones educativas de la inteligencia emocional. Psicología Educativa, 7(1), 5-27. http://www.orientacionsekcastillo.blogsek.es/files/2012/05/implicaciones-educativas-de-la-inteligencia-emocional.pdf

Serrano Patten, A. C., Sarmiento Calderón, A. E., Malevé Pérez, Y. y Álvarez Guzhñay, P. (2017). Acoso escolar en adolescentes de 12 a 15 años de la institución educativa Cumbe durante el período 2016-2017. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 20(3), 8-22. https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/61773

Sullivan, K., Cleary, M. y Sullivan, G. (2005). Bullying en la enseñanza secundaria. El acoso escolar: cómo se presenta y cómo afrontarlo. Ediciones CEAC. https://books.google.com.co/books/about/Bullying_en_la_enseñanza_secundaria.html?id=NHSCoaF8kqwC&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Zavala Berbena, M. A., Valadez Sierra, M. D. y Vargas Vivero, M. C. (2008). Inteligencia emocional y habilidades sociales en adolescentes con alta aceptación social. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 6(2), 321-338. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293121924004

Published

2023-01-01

How to Cite

Relationship Between Emotional Intelligence and Bullying in Adolescents (Y. P. Valenzuela-Aparicio, S. K. Olivares-Sandoval, E. M. Figueroa-Ferrer, S. M. Carrillo-Sierra, & J. Hernández-Lalinde , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.15859

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Relationship Between Emotional Intelligence and Bullying in Adolescents (Y. P. Valenzuela-Aparicio, S. K. Olivares-Sandoval, E. M. Figueroa-Ferrer, S. M. Carrillo-Sierra, & J. Hernández-Lalinde , Trans.). (2023). Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-15. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.15859

Comentarios (ver términos de uso)