Does Sense of the Humor Make Sense in the Classroom?

Authors

  • Freddy Antonio González Ynfante Profesional Independiente, Venezuela, Bolivarian Republic of

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.15-2.16

Keywords:

Humor, motivation, strategies, teaching, learning.

Abstract

This paper studies the importance of humor as a teaching strategy in the classroom, considering the usual lack of motivation and boredom. To analyze whether the “happy teaching and happy learning” may increase effectiveness in the teaching-learning process, the author will discuss how, despite the many benefits it may bring, humor is not used in the classroom due to prejudices and fears. The idea is not for teachers to play the role of a comedian or a clown, but to intervene and get closer to the group with a teaching, didactic purpose through humor. Plato (1992) thought about this; he used to say that sometimes a joke may help, where seriousness put up resistance.

Author Biography

Freddy Antonio González Ynfante, Profesional Independiente

Profesor en Educación Agropecuaria. Especialista en Procesos Didácticos a Nivel Educativo Básico.

References

Acevedo, E. (1972). Los españolitos y el humor. Madrid: Editora Nacional.

Aristóteles. (1988). Poética (Ed. Trilingüe V. García Yebra). Madrid: Gredos.

Bergson, H. (1986). La risa (serie Austral). Madrid: Espasa Calpe.

Burguess, R. (2003). Escuelas que ríen. 149 3/4 propuestas para incluir el humor en las clases.

Argentina: Troquel.

Carbelo, B. (2006). Estudio del sentido del humor. Validación de un instrumento para medir el

sentido del humor, análisis del cuestionario y su relacón con el estrés (tesis doctoral). España,

Universidad de Alcalá. Recuperado de http://dspace.uah.es/dspace/handle/10017/438

Checa F. (1992). El humor andaluz ¿identidad de un pueblo? Demófilo. Revista de cultura

tradicional, 8, 55-84.

Chillida, E. (1994, 2 de marzo). Preguntas. (Discurso pronunciado con motivo de su investidura

como doctor honoris causa por la Universidad de Alicante). Arvo.net Recuperado de http://

arvo.net/estetica/e-chillida-preguntas/gmx-niv593-con10133.htm

El Roto (Andrés Rábago). (2000).Viñeta El Roto. Tomado del diario El País (jueves 8 de jnio de

. Recuperado de http://zamorano37.blogspot.com/

Fernández, J. E. (2005). Guía práctica de risoterapia. Madrid: Orión Ediciones.

Flores, P. (2003). El humor gráfico en el aula de Matemáticas. Granada, Arial.

Fraguas-Forges, A. (s. f.). Cumbres. Recuperado de http://zamorano37.blogspot.com/

Freud, S. (1976/1905). El chiste y su relación con el subconsciente (Obras Completas Tomo VIII).

Buenos Aires: Amorrortu editores.

Fry, W. (1963). Sweet Madness. A Study of Humor (2a ed.) [Locura dulce. Un estudio de humor]

Palo Alto, USA: Pacific Books.

Garanto, J. (1983). Psicología del humor. Barcelona: Herder

González, F. (2009, octubre). Escuelas con humor. Revista Iberoamericana de Educación, 50(5),

-6. Recuperado de www.rieoei.org/jano/3060GonalezJano.pdf

González, F. (2010). Pedagogía del humor: ¡Permitido reír! ¡Estamos en clases! (Colección: Jesús

Rafael Zambrano). Venezuela: El perro y la rana.

González, F. (2011, febrero). Aplicación didáctica del humor pedagógico en el aula. Pedagogía

magna, (12), 29-38. Recuperado de http://issuu.com/guiamundieduca/docs/pedagog_a_

magna_n_mero_12

Goodchílds, J. D. (1972) On Being Witty: Causes, Correlates and Consequences [Sobre ser

ingenioso: Causas, correlación y consecuencias]. En J.H. Goldstein y P.E. McGhee. The

Psychology of Humor. Theoretical Perspectives and Empirical Issues (pp. 173-192). Nueva

York: Academie Press.

Hobbes, T. (1993). Leviatán. Madrid: Editora Nacional.

Humor. Abogados americanos. Recuperado de http://www.proactiva-calidad.com/humor/

principal.html

Jankélévitch, V. (1983) La ironía. Madrid: Taurus.

Kant, I. (1981). Crítica del juicio (2a

ed.). Madrid: Espasa Calpe.

Larrosa, J. (2000). Elogio do riso [Elogio de la risa]. En J. Larrosa (Aut.). Pedagogia profana.

Danças, piruetas e mascaradas (pp. 208-228). Belo Horizonte: Autèntica.

Lipps, T. (1998). Los fundamentos de la estética. Madrid: Daniel Jorro Editor.

Long, D. y Graesser, A. (1988). Wit and Humor in Discourse Processing. [El ingenio y

el humor en el procesamiento del discurso]. Discouríe Processes. 11(1), 35-60. doi:

1080/01638538809544690

Martin, R. (2003). Sense of humor [Sentido del Humor]. En S. López y C. R. Snyder (Eds.). Positive

Psychological Assessment: A Handbook of Models and Measures [Evaluación positiva de

Psicología: Un manual de modelos y medidas] (pp. 313-326). Washington DC: American

Psychological Association.

Medina, L. (1992). Comunicación, humor e imagen. México: Trillas.

Mulkay, M. (1988). On Humor, its Nature and its Place in Modern Society. [Sobre el humor, su

naturaleza y su lugar en la sociedad moderna]. Oxford: Basil Blackwell.

Nietzsche, F. (1883 [1885]). Así habló Zarathustra. Barcelona: Orbis.

Perret, G. (1989). Using Humor for Effective Business Speaking [Utilización de humor para

oratoria eficaz de negocio]. Nueva York: Sterling.

Pike, B. (1999). 101 Games for Trainers. [101 Juegos para entrenadores]. Estados Unidos de

Norteamerica: Editorial Lakewood Publications.

Platón. (1992). Diálogos VI: Filebo, Timeo, Critias. (Trad., Introd. y Notas M. A. Durán y F. Lisi.

Madrid: Gredos.

Schaeffer, N. (1981). The Art of Laughter. [El arte de la risa]. Nueva York: Columbia University

Press.

Schopenhauer, A. (1996). El mundo como voluntad y representación. Barcelona: Editorial Planeta

De Agostini.

Shakespeare, W. (2005). Hamlet (Colección libro de bolsillo). España. Editorial Alianza.

Singer, A. Viñeta Global Warming [Calentamiento Global]. (2009). Shred.com Recuperado de

http://www.4shared.com/photo/BMfVKVB3/change - Andy singer - No Exit.htm

Snetsinger, W. y Grabowski, B. (1998). The Use of Humor in a CBI Science Lesson to Enhance

Retention. [El uso del humor en una lección de Ciencia CBI para mejorar la retención].

Estados Unidos: Penn State University. Recuperada de ERIC (ED 373-764).

Spencer, H. (1860). The Physiology of Laughter. [La fisiología de la risa]. Mcmillan’s Magazine, 1,

-402.

Torres, H. (2006, enero-abril). Características personales del sentido del humor en áreas laborales.

Telos, 8 (1), 122-128.

Vigara, A. M. (1994). El chiste y la comunicación lúdica: lenguaje y praxis. Madrid: Ediciones

Libertarias.

Published

2011-11-28

How to Cite

Does Sense of the Humor Make Sense in the Classroom? (F. A. González Ynfante , Trans.). (2011). Revista Electrónica Educare, 15(2), 237-251. https://doi.org/10.15359/ree.15-2.16

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Does Sense of the Humor Make Sense in the Classroom? (F. A. González Ynfante , Trans.). (2011). Revista Electrónica Educare, 15(2), 237-251. https://doi.org/10.15359/ree.15-2.16

Comentarios (ver términos de uso)