Combined Learning (face-to-face/virtual) and the Development of Written Communication Skills

Authors

  • Olga Ligia Solano Córdoba Instituto Tecnológico de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.17-3.14

Keywords:

Combined learning, developing writing skills, digital writing and TIC´s.

Abstract

This paper summarizes the results of the research project El aprendizaje combinado (presencial y no presencial apoyado por el uso de internet)  y su utilidad para el desarrollo de las habilidades de expresión escrita [The Use of Combined Learning (face-to-face and virtual) in Developing Written Expression Skills] conducted in 2011-2012 with the support of the Office of the Vice-President for Research of the Costa Rica Institute of Technology. This research-action study was focused on exploring and systematizing the contribution of combined learning activities (bimodal courses) to develop written expression skills. Didactic strategies were designed to use forums, wikis, blogs, bibliography managers, concept mapping software, as well as online spelling checkers and dictionaries as means to promote the use of written language in relevant contexts. The total study population included eighty-one students from the University of Costa Rica and the Costa Rica Institute of Technology, and thirteen faculty members (ten were higher education teachers, three were teachers of the Ministry of Public Education of Costa Rica working with students from the 7th to the 11th grades, and there was a teacher working in both contexts). The outcomes of the project were evaluated through the analysis of products selected, panel discussions with the participant teachers, interviews to the participant population, and the analysis of the researcher’s project journals.  This study concludes that combined learning contributes to improving written expression skills, since it involves the development of skills and competencies to accomplish different tasks related to the access of knowledge on a specific topic to be developed in writing, text planning, text production, proofreading and dissemination of the final product.

Author Biography

Olga Ligia Solano Córdoba, Instituto Tecnológico de Costa Rica

Doctora en Estudios Latinoamericanos de la Universidad Nacional de Costa Rica. Labora como docente-investigadora en la Escuela de Ciencias del Lenguaje del Instituto Tecnológico de Costa Rica y el Sistema de Estudios Generales de la Universidad de Costa Rica (Sede del Atlántico). Ha estado ligada al tema de Educación y Tecnología desde el año 1996. Durante 10 años laboró como Coordinadora Nacional del Programa de Informática Educativa de la Fundación Omar Dengo y el Ministerio de Educación Pública. Cuenta con experiencia como investigadora en el área de escritura y tecnologías de la información y la comunicación. Posee artículos publicados en esa línea y participa constantemente como ponente en Congresos Nacionales e Internacionales sobre esta temática.

References

Álvarez, T. y Ramírez, R. (2006). Teorías o modelos de producción de textos en la enseñanza y el aprendizaje de la escritura. Didáctica (Lengua y Literatura), 18, 29-60. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/view/DIDA0606110029A/19144

Argüello, B., Mora, L. y Quirós, M. A. (2012). Utilización de las tecnologías de la información y la comunicación para el mejoramiento de la escritura del estudiantado de tercer ciclo de la educación general básica (Tesis de licenciatura inédita). San José, Universidad de Costa Rica.

Coaten, N. (octubre, 2003). Blended e-learning [Aprendizaje combinado]. Educaweb.com, 69. Consultado en http://www.educaweb.com/esp/servicios/monografico/formacionvirtual/1181076-a.html

Henao, O. (2006). Evidencias de la investigación sobre el impacto de las tecnologías de la información y comunicación en la enseñanza de la lecto-escritura. Revista Educación y Pedagogía. 18(44), 71-87. Consultado en http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/viewFile/6073/5479

Marsh II, G. E., McFadden, A. C. y Price, B. J. (Winter, 2003) Blended Instruction: Adapting Conventional Instruction for Large Classes [Aprendizaje combinado: Adaptación de instrucción convencional para grandes clases]. Online Journal of Distance Learning Administration, 6(4). Recuperado de http://www.westga.edu/~distance/ojdla/winter64/marsh64.ht

Sánchez, C. (2005). Los problemas de redacción de los estudiantes costarricenses: Una propuesta de revisión desde la lingüística del texto. Filología y Lingüística, 31(1), 267-295. Recuperado de http://www.vinv.ucr.ac.cr/latindex/rfl-31-1/rfl-31-1-15.pdf

Sandín, M. P. (2003). Investigación culitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill. Recuperado de http://www.postgrado.unesr.edu.ve/acontece/es/todosnumeros/num09/02_05/capitulo_7_de_sandin.pdf

Solano, O. L. (septiembre de 2010). Las posibilidades que brinda el aprendizaje combinado (modalidad presencial y no presencial apoyado por el uso de Internet) para el desarrollo de las destrezas de comunicación escrita. En Congreso Iberoamericano de Educación (pp. 1-15). Buenos Aires, República de Argentina. Recuperado de http://www.chubut.edu.ar/descargas/secundaria/congreso/TICEDUCACION/R1006_Solano.pdf

Tinajero, E. (agosto, 2006). Internet y computadoras en educación: Una visión sociocultural. Apertura: Revista de Innovación Educativa, 6(4), 90-105. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/688/68800408.pdf

Published

2013-08-13

How to Cite

Combined Learning (face-to-face/virtual) and the Development of Written Communication Skills (O. L. Solano Córdoba , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(3), 293-313. https://doi.org/10.15359/ree.17-3.14

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Combined Learning (face-to-face/virtual) and the Development of Written Communication Skills (O. L. Solano Córdoba , Trans.). (2013). Revista Electrónica Educare, 17(3), 293-313. https://doi.org/10.15359/ree.17-3.14

Comentarios (ver términos de uso)