Toward Transdisciplinary Research by Means of Cooperative Learning

Authors

  • José Aureliano Betancourt Bethencourt Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey Carlos J Finlay, Cuba
  • Marjorie Mirabal Nápoles Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey Carlos J Finlay, Cuba
  • Luis Acao Francois Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey Carlos J Finlay, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-1.2

Keywords:

Cooperative learning, research, participative research, public health.

Abstract

This paper is based on the observation that fifth year Medicine students do not have enough skills in statistics, IT, or information management to adequately prepare and implement research projects. Therefore, the aim of this paper is to describe the experiences obtained by using the cooperative learning method and to present the results obtained by students in their research projects.  In order to meet the proposed objectives the cooperative learning method was applied to several topics of the Public Health course in the Medical Program.  Consequently, students were divided into five groups to interact with health care specialists and workers, workers from other sectors, and the general public. They identified the most urgent health problems in a participative manner and conducted a research project. The students’ acceptance of the method was evaluated using an exploratory statistical technique.  As a result, students analyzed data, drew conclusions, and participated in debates having the professor as the facilitator and coordinator. All groups successfully presented the results of their research projects, which included 2 projects on the control of Dengue and the Aedes aegypti mosquito and 3 on potential maternal mortality risks. Surveys reflected acceptance of the method.  The experiences obtained by using the cooperative learning technique and the results obtained by students in their projects are described; this experience should be systematized.

Author Biographies

José Aureliano Betancourt Bethencourt, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey Carlos J Finlay

Doctor en Medicina Veterinaria, profesor auxiliar de Salud Pública. Miembro titular de la Sociedad Cubana de Higiene y Epidemiología. Está trabajando para la implementación de un enfoque transdisciplinario de las investigaciones.  Trabaja en la aplicación del enfoque analítico y epistemológico de los sistemas complejos en servicios de salud y en el diseño, negociación y ejecución de proyectos ambientales y de desarrollo local. Tiene aprobado un proyecto nacional titulado “Modelo transdisciplinario para la gestión de proyectos de investigación en la salud pública cubana”.

Marjorie Mirabal Nápoles, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey Carlos J Finlay

Metodóloga de investigaciones, profesora auxiliar de Morfofiosiología de la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey, Cuba. Lic. en Biología, Máster en Medicina Natural.

Luis Acao Francois, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey Carlos J Finlay

Especialista de I Grado en Higiene Escolar. Máster en Enfermedades Infectocontagiosas. Profesor asistente. Jefe del Departamento de Salud.  Universidad de Ciencias Médicas. Camagüey, Cuba.

References

Araújo, M. B. S. y Rocha, P. M. (marzo-abril, 2007). Teamwork: A Challenge for Family Health Strategy Consolidation [El trabajo en equipo: Un desafío para la consolidación de estrategia de salud familiar]. Ciência & Saúde Coletiva, 12(2), 455-464. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/csc/v12n2/a22v12n2.pdf

Ashcroft, D. M. y Parker, D. (2009). Development of the Pharmacy Safety Climate Questionnaire: A Principal Components Analysis [El desarrollo de un cuestionario sobre el ambiente de la seguridad farmacéutica. Un análisis con componentes principales]. Quality & Safety in Health Care, 18(1), 28-31.

Assemi, M., Cullander, C. y Hudmon, K. S. (2006). Psychometric Analysis of a Scale Assessing Self-Efficacy for Cultural Competence in Patient Counseling [El análisis sicométrico de un instrumento que evalua la eficacia personal en la consejería a los pacientes]. The Annals of Pharmacotherapy, 40(12), 2130-2135.

Baker, T. y Clark, J. (2010). Cooperative Learning –A Double– edged Sword: A Cooperative Learning Model for Use with Diverse Sudent Groups [El Aprendizaje cooperativo-una espada de doble filo: Modelo de aprendizaje cooperativo para su utilización con diversos grupos de estudiantes]. Intercultural Education, 21(3), 257-268.

Betancourt, J. A., Cepero, R. y Gallo, C. M. (2011). Factores que pueden afectar la seguridad del paciente. Archivo Médico de Camagüey, 15(6), 936-945. Retrieved from http://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/429/23%20%20

Betancourt, J. A., Fernández, N., Mirabal, M., Losano, J. C. y Monteagudo, A. (2012). Valoración de la influencia de los directivos de salud sobre las investigaciones en el municipio de Camagüey, Cuba. Revista Archivo Médico de Camagüey, 16(6), 1706-1716. Recuperado de http://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/664/383

Espino, M., Abín, L., Silva, M., Álvarez, M. M., Díaz, L. A. y Alemán, L. (octubre-diciembre, 2011). Evaluación de una estrategia docente para las prácticas de laboratorio de microbiología y parasitología médica en medicina. Educación Médica Superior, 25(4), 438-450. Recuperdo de http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v25n4/ems06411.pdf

Espinosa, A. C. (enero-junio, 2011). Estrategias metodológicas para operacionalizar la práctica educativa transdisciplinaria, en conjunto con los actores universitarios, en las licenciaturas del Centro de Estudios Universitarios Arkos (CEUArkos) de Puerto Vallarta, Jalisco, México. Revista Electrónica Educare, 15(1), 31-56. Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/5187/4945

Fraser, S. y Greenhalgh, T. (2001). Coping with Complexity: Educating for capability [Lidiando con el pensamiento complejo. La educación para elevar el desempeño]. British Medical Journal, 323(7316), 799-803. Recuperado de http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1121342/pdf/799.pdf

Hall, K. L, Stokols, D., Stipelman, B. A., Vogel , A. L., Feng , A., Masimore, B. … Berrigan, D. (2012). Assessing the Value of Team Science: A Study Comparing Center- and Investigator-Initiated Grants [Evaluando el valor de ciencia del equipo: Un estudio que compara el centro y el investigador-comenzó los financiamientos]. American Journal of Prevemtove Medicine, 42(2), 157-163. Recuperado de https://www.teamsciencetoolkit.cancer.gov/public/TSResourceBiblio.aspx?tid=3&rid=651

Holmesland, A. L., Seikkula, J., Nilsen, O., Hopfenbeck, M. y Erik, T. (2010). Open Dialogues in Social Networks: Professional Identity and Transdisciplinary Collaboration [Diálogos abiertos en las redes sociales. La identidad profesional y la colaboración transdisciplinaria]. International Journal of Integrated Care, 10, 1-14. Recuperado de http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&dopt=Citation&list_uids=20922064

Iñiguez, C. L. (2012). Aproximación a la evolución de los cambios en los servicios de salud en Cuba. Revista Cubana de Salud Pública, 38(1), 109-125. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/rcsp/v38n1/spu11112.pdf

Lanza, S., Sepúlveda, C., Olate, M. y Espejo, C. (2010). Aplicación de metodología de marco lógico para el análisis del programa nacional de pesquisa y control del cáncer cervicouterino en Chile. Revista Chilena de Obstetricia y Ginecología , 75(5), 294-299. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-75262010000500004

León, B., Gozalo, M. y Vicente, F. (2004). Factores mediadores en el aprendizaje cooperativo: Los estilos de conducta interpersonal. Apuntes de Sicología, 22(1), 61-74. Recuperado de http://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/41/43

Magrane, D., Khan, O., Pigeon, Y., Leadley, J. y Grigsby, R. (2010). Learning About Teams by Participating in Teams [Aprendiendo sobre equipos trabajando en equipos] . Academic Medicine, 85(8), 1303-1311. Recuperado de http://journals.lww.com/academicmedicine/Fulltext/2010/08000/Learning_About_Teams_by_Participating_in_Teams.14.aspx

Ministerio de Salud Pública de Cuba. (2012). Resolución 44 del 2012 del Sistema de Programa y Proyectos.

Plsek, P. E. y Greenhalgh, T. (2001). The Challenge of Complexity in Health Care [El desafío de la complejidad en la atención de la salud]. British Medical Journal, 323(7313), 625-628. Recuperado de http://e3idocs.fmhs.fastmail.net/bmj_complexity_sep_01.pdf

Rojo, N., Menchaca, S. L., Castell-Florit, P., Pérez, J., Barroso, Z. y Bayarre, H. (2010). Investigaciones en sistemas y servicios de salud en Cuba y su proyección hasta el 2015. Revista Cubana de Salud Pública, 36(3), 209-214. Recuprado de http://scielo.sld.cu/pdf/rcsp/v36n3/spu04310.pdf

Shimazoe, J. y Aldrich, H. (abril-junio, 2010). Group Work Can Be Gratifying: Understanding & Overcoming Resistance to Cooperative Learning [El grupo de trabajo puede ser gratificante: Comprendiento y venciendo la resistencia al aprendizaje cooperativo]. College Teaching, 58(2), 52-57. Recuperado de http://wikiworld.wmwikis.net/file/view/Resistance.pdf

Siltala, R., Suomala, J., Taatila, V. P. y Keskinen, S. (2007). Cooperative Learning in Finland and in California During the Innovation Process [Aprendizaje cooperativo en Finlandia y en California durante el periodo de innovación]. En D. Andiessen (Ed.), Intellectual Capital [Capital intelectual]. Haarlem: Inholland University. Recuperado de http://www.siltala.info/haarlem07.pdf

Slavin, R. E. (2011). Instruction Based on Cooperative Learning [La instrucción basada en el aprendiaje cooperativo]. En R. E.Mayer y P. A. Alexander (Eds.), Handbook of Research on Learning and Instruction [Manual de investigaciones sobre instrucción y aprendizaje cooperativos] (pp. 344-360). New York: Taylor & Francis.

Tran, V. D. y Lewis, R. R. (2012a). Effects of Cooperative Learning on Students at An Giang University in Vietnam [Efectos del aprendizaje cooperativo sobre los estudiantes de la Universidad de Giang en Vietnam]. International Education Studies 5(1), 86-99. doi: 10.5539/ies.v5n1p86

Tran, V. D. y Lewis, R. R. (2012b). The Effects of Jigsaw Learning on Students’ Attitudes in a Vietnamese Higher Education Classroom [Los efectos del aprendizaje cooperativo sobre las actitudes de los estudiantes en las aulas vietnamitas de la educación superior]. International Journal of Higher Education 1(2), 9-20. doi: 10.5430/ijhe.v1n2p9

Published

2014-01-01

How to Cite

Toward Transdisciplinary Research by Means of Cooperative Learning (J. A. Betancourt Bethencourt, M. Mirabal Nápoles, & L. Acao Francois , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(1), 41-55. https://doi.org/10.15359/ree.18-1.2

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Toward Transdisciplinary Research by Means of Cooperative Learning (J. A. Betancourt Bethencourt, M. Mirabal Nápoles, & L. Acao Francois , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(1), 41-55. https://doi.org/10.15359/ree.18-1.2

Comentarios (ver términos de uso)