Factors Associated with Academic Performance Including Socioeconomic Level: a Multiple Regression Study of University Students

Authors

  • Guiselle María Garbanzo Vargas Universidad de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-1.6

Keywords:

Academic performance, higher education, academic performance in college students, academic performance and socioeconomic status, University of Costa Rica.

Abstract

The author systematically performed a quantitative research study of the factors associated with academic performance from a socioeconomic point of view in students from Universidad de Costa Rica. Using multiple regression models, the author analyzed factors associated with the academic performance of students awarded the highest level of scholarship because of their socioeconomic status and students not applying for a scholarship because they are enrolled in majors with high or low demand at Universidad de Costa Rica. This paper provides an explanatory framework on the subject, as well as inputs for the management of public higher education. One of the main findings indicates that academic performance is a multicausal and highly complex phenomenon. The paper also highlights the main institutional, pedagogical, and psychosocial factors associated with academic performance, taking into account the socioeconomic component.

Author Biography

Guiselle María Garbanzo Vargas, Universidad de Costa Rica

Doctora en Educación de la Universidad de Costa Rica con pasantía de investigación en la Universidad de Salamanca, España, magister en Administración Educativa de la Universidad de Costa Rica, licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación de la Universidad de Costa Rica, licenciada en Administración con énfasis en Recursos Humanos de la Universidad Nacional y bachiller en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación de la Universidad de Costa Rica. Ha realizado pasantías académicas en la Universidad de Helsinki, Finlandia; Universidad de Murcia, España; Universidad de Montreal – Organización Universitaria Interamericana; también en la Unesco, Suiza, Ginebra. Además, ha participado en distintos congresos internacionales, entre ellos, en Brasil, México, Argentina y España. Ha publicado distintos artículos en el campo de la educación superior pública y de la administración de la educación en revistas nacionales e internacionales, ha impartido varias conferencias en el ámbito nacional e internacional, ha dirigido el II, III y IV Congreso Internacional de Administración de la Educación y ha sido directora de la Escuela de Administración Educativa, Facultad de Educación de la Universidad de Costa Rica en dos períodos. Actualmente es la directora del Posgrado en Ciencias de la Educación con énfasis en Administración Educativa, directora de la Revista Científica Gestión de la Educación. También es  docente e investigadora en la Escuela de Administración Educativa de la Facultad de Educación de la Universidad de Costa Rica y coordina, para Centroamérica, el Curso de Gestión de Liderazgo Universitario.

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Published

2014-01-01

How to Cite

Factors Associated with Academic Performance Including Socioeconomic Level: a Multiple Regression Study of University Students (G. M. Garbanzo Vargas , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(1), 119-154. https://doi.org/10.15359/ree.18-1.6

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Factors Associated with Academic Performance Including Socioeconomic Level: a Multiple Regression Study of University Students (G. M. Garbanzo Vargas , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(1), 119-154. https://doi.org/10.15359/ree.18-1.6

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