Current Status of the Indigenous Languages Education Program from the Ministry of Public Education

Authors

  • Karla Ramos Rivas Profesional Independiente, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-3.12

Keywords:

Minority language, Educational programs, Indigenous languages, Competence, Costa Rica.

Abstract

All of the Costa Rican indigenous languages are in danger of being lost because their spheres of use continue to shrink over time and the intergenerational transmission is diminishing. For this reason, the Costa Rican government has initiated a program to teach indigenous languages as a way to prevent their disappearance. As an effort to obtain a panoramic overview of the current status of indigenous languages education, this article presents a bibliographical review of what has been said about this program, its origins, obstacles and educational achievements. It is concluded that indigenous languages education has not been approached from a second language teaching perspective, there is shortage of educational material and a need for more training and follow-up for teachers, and finally, the non-indigenous population needs to be involved to create a better environment for language revitalization. Aside from providing a formal educational space, little has been done to incorporate indigenous languages in the social life of communities. These languages continue to be anchored in the past and language teachers have been left with a responsibility that should have been shared with the families.

Author Biography

Karla Ramos Rivas, Profesional Independiente

Graduada con honores de Filología Española de la Universidad de Costa Rica en el 2006. Actualmente, es tesiaria de la maestría en Lingüística en la misma universidad con la propuesta de enseñanza de la lengua malecu a niños. Se ha desempeñado en el área de la lingüística aplicada y de la psicolingüística evolutiva debido a su interés por el proceso de adquisición de lenguas y por el estudio de las lenguas mismas. Ha investigado, anteriormente, acerca de la enseñanza de lenguas a niños con Trisomía 21 o Síndrome de Down. Ha colaborado con empresas nacionales e internacionales que se dedican a la enseñanza de idiomas y ha tenido la oportunidad de enseñar en Costa Rica y en Francia. En ambos países, adquirió la experiencia de trabajar con niños y niñas y con adultos. Labora en Global Kids, institución especializada en la enseñanza de idiomas extranjeros para niños. Se desempeña como directora del centro y realiza trabajo administrativo, operativo e investigativo. Es profesora de francés, español e inglés.

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Published

2014-09-01

How to Cite

Current Status of the Indigenous Languages Education Program from the Ministry of Public Education (K. Ramos Rivas , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(3), 203-219. https://doi.org/10.15359/ree.18-3.12

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Current Status of the Indigenous Languages Education Program from the Ministry of Public Education (K. Ramos Rivas , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(3), 203-219. https://doi.org/10.15359/ree.18-3.12

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