The Use of Conflict in Teaching the Arts

Authors

  • Cynthia Ortega-Salgado Universidad Autónoma del Estado de México, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.18-3.13

Keywords:

Art teaching, art learning, conflict, bachelor’s degree.

Abstract

Teaching the arts is currently facing interesting challenges such as the mobility and nomad state of concepts that were key to its comprehension such as the idea of art, artist and work of art, now reformulated as artistic practices, producers and production. To better understand arts education, the principle changes from modernism to postmodernism will be reviewed. The purpose of this paper is to apply one of the latter period’s most inapprehensible characteristic to education. During my eight years of experience as a university arts professor, I have confirmed that conflict is a useful source of possibilities in the learning process, triggering an open attitude towards research. Conflict is proposed as a belief destabilizing factor, as well as a generator of a state of indetermination, essential to contemplate a broad scenario in the field

Author Biography

Cynthia Ortega-Salgado, Universidad Autónoma del Estado de México

Doctora en Estudios Latinoamericanos por la Universidad Nacional Autónoma de México y Maestra en Artes por la Universidad de Plymouth, Inglaterra, ha sido investigadora invitada por la Facultad de Humanidades, Universidad de la República, Montevideo y ha realizado actividades de gestión y vinculación con la Universidad Politécnica de Valencia y la Universidad de Kingston en Londres. Ponente en México, Brasil, Argentina, Chile y Cuba, sus artículos comprenden revistas indexadas como el College of Arts & Letters de la Universidad de California, Ra Ximhai o Encuentros Uruguayos. Actualmente labora como PTC y es miembro del cuerpo académico “Investigación cultural en literatura y estética” de la UAEMéX.

References

Arbesú, M. I. (octubre-diciembre, 2004). Evaluación de la docencia universitaria: Una propuesta alternativa que considera la participación de los profesores. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9(23), 863-890. Recuperado de https://docs.google.com/viewer?url=http://www.redalyc.org/pdf/140/14002305.pdf&chrome=true

Bauman, Z. (2009). El arte de la vida (Trad. D. Uldina). Buenos Aires: Paidós.

Dewey, J. (1989). Cómo pensamos. Nueva exposición de la relación entre pensamiento reflexivo y proceso educativo. Barcelona: Paidós.

De la Garza, E. L. (octubre-diciembre, 2004). La evaluación educativa. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9(23), 807-816. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002302

Efland, A. D. (2002). Una historia de la educación del arte. Tendencias intelectuales y sociales en la enseñanza de las artes visuales (Trad. R. Vilà). Barcelona: Paidós.

Efland, A. D., Freedman, K. y Stuh, P. (2003). La educación en el arte posmoderno (Trad. L. Vernal). Barcelona: Paidós. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/58826318/La-Educacion-en-El-Arte-Posmoderno-Arthur-Efland-y-Otros

Helguera, P. (2012). El artista como instigador. La Tempestad, 14(87), 88-93.

Ortega, C. y Villalobos, Á. (2012). Factores de la educación artística, incidentes en una mejor calidad de vida. En Memorias Internacionales Coloquio Diseño: El diseño para la calidad de vida en el espacio habitable (pp. 1-10) México: UAEMx.

Corradini, L. (30 de mayo de 2008). Entrevista a Jacques Rancière “El maestro ignorante”. [Menaje en un blog]. Recuperado de http://clionauta.wordpress.com/2008/05/30/entrevista-a-jacques-ranciere-el-maestro-ignorante/

Paradiso, J. C. (17 de marzo de 2011). Jacotot: El maestro ignorante [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://historiadelaeducacion.blogspot.mx/2011/03/jacotot-el-maestro-ignorante.html

Real Academia Española (RAE). (2001). Diccionario de la lengua española (22ª ed.). Recuperado de http://lema.rae.es/drae/?val=conflicto

Rodríguez, T. (Productora). (2011). Redes 88: No éramos únicos. Ahora lo somos. [Video en internet] Recuperado de http://blip.tv/redes/redes-87-el-sistema-educativo-es-anacr%C3%B3nico-4877594

Published

2014-08-22

How to Cite

The Use of Conflict in Teaching the Arts (C. Ortega-Salgado , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(3), 221-236. https://doi.org/10.15359/ree.18-3.13

How to Cite

The Use of Conflict in Teaching the Arts (C. Ortega-Salgado , Trans.). (2014). Revista Electrónica Educare, 18(3), 221-236. https://doi.org/10.15359/ree.18-3.13

Comentarios (ver términos de uso)