Who am I today? Professional Transformation Resulting from Reflections on Working with Mothers

Authors

  • Evelyn Jiménez-Salas Profesional Independiente, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.19-1.18

Keywords:

Family accompaniment, deconstruction, resilience, action research, occupational therapy, early childhood.

Abstract

The article presents my personal story during my time in higher education and some of the experiences and ideas that marked my preparation as an Occupational Therapist, as well as my construction and reconstruction during my time in the Graduate Program in Pedagogy at the National University (Costa Rica); which resulted in my own transformation that I experienced along with the subjects of a participatory action research process and the theoretical references that framed this experience.  It is vital to contextualize this article because it is only knowing and decomposing the structure of the language from which it was written that the reader will be able to discover the different meanings in these words.  This article describes the paradigm shift that I experienced while working as an Occupational Therapist and being an active participant in an action research process with a group of 15 families, mostly represented by mothers with a child with special educational needs in the process of being transferred to another educational center.  The research project implied working jointly, blending the experiences and knowledge of those mothers who have already been through the transfer, with the experiences of those mothers about to do it, in addition to those of the researcher.  It was clear from the beginning that these conditions are crucial but are not the only ones that play a role in our Special Education Center.  An important part of the process was the possibility to see ourselves reflected on each other’s experiences, which helped validate feelings and ways of processing and solving problems, as a result of exposing ourselves to everyday demands.

Author Biography

Evelyn Jiménez-Salas, Profesional Independiente

Licenciada en Terapia Ocupacional (Universidad Santa Paula). Ha trabajado como terapeuta ocupacional en el Hospital Nacional Psiquiátrico Pbro. Manuel Antonio Chapuí y en el Equipo Base del Centro de Atención Integral Para Adultos con Discapacidad del antes conocido Hogar Luz (Aldeas SOS). Ha realizado cursos de actualización profesional en instituciones como el Instituto de Neurociencias de Colombia, el Colegio de Terapeutas Ocupacionales en México, la Organización de los Estados Americanos (OEA), el Ministerio de Educación Pública de Costa Rica en coordinación con el Centro Nacional de Recursos para la Educación Inclusiva (CENAREC), la Universidad Santa Paula, la Universidad Nacional y otras. Se ha desempeñado como docente en diferentes universidades del país como la Universidad Nacional, la Universidad Santa Paula, la Universidad Autónoma de Centroamérica y la Universidad Americana. Actualmente labora en el Centro de Educación Especial de Atención Integral de Goicoechea y, además, es egresada de la Maestría Profesional en Pedagogía con Énfasis en Desarrollo y Atención Integral de la Primera Infancia de la Universidad Nacional de Costa Rica.

References

Assmann, H. (2002). Placer y ternura en la educación. Hacia una sociedad aprendiente. Madrid: Narcea.

Bucay, J. (2009). Cuentos para pensar. Buenos Aires: Editorial Océano exprés.

Chávez, R. (2003). Neurodesarrollo neonatal e infantil. Un enfoque multi-inter y transdisciplinario en la prevención del daño. México: Editorial Médica Panamericana.

Cohn, E. (1998). Educación para la práctica profesional, socialización profesional. En H. Hopkins y H. Smith (8a ed.), Terapia ocupacional (pp. 12-19). Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Espinosa, M. E. y Londoño, P. (2010). Creciendo juntos. Un libro para fomentar la autonomía. Bogotá: USTA.

Federación Española de Daño Cerebral (FEDACE). (2009). Familias y daño cerebral adquirido (Colección Cuadernos FEDACE sobre daño cerebral adquirido). Madrid: Editorial FEDACE. Recuperado de http://fedace.org/wp-content/uploads/2013/09/9_familias_y_DCA.pdf

Freire, P. (2005). Pedagogía de la Esperanza. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2006). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. México: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2007). Cartas a quien pretende enseñar (4a reimp.). Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Herrera, J. (2008). La investigación-acción. Recuperado de http://juanherrera.files.wordpress.com/2008/11/investigacion-accion.pdf

Jara, Ó. (1994). Para Sistematizar Experiencia: Una propuesta teórica y práctica. San José, Costa Rica: Alforja.

Latorre, A. (2003). La investigación acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.

Maturana, H. (2002). Emociones y lenguaje en educación y política (11a ed.). Santiago: Dolmen Ediciones.

Maturana, H. (2007). Transformación en la convivencia. Santiago: Editorial J. C. Editor.

Maturana, H. y Varela, F. (2004). El árbol del conocimiento. Bases biológicas del entendimiento humano. Buenos Aires: Lumen Humanitas.

Schwartzberg, S. (1998). Instrumentos de práctica. En H. Hopkins y H. Smith (8a ed.), Terapia ocupacional (pp. 269-274). Madrid: Editorial Médica Panamericana.

Taylor, S. J. y Bogdan, R. (2000). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados (3º ed.). Barcelona: Paidós.

Toro, J. M. (2012). Educar con “co-razón” (2ª ed.). Bilbao: Desclée de Brouwer.

Published

2015-01-01

How to Cite

Who am I today? Professional Transformation Resulting from Reflections on Working with Mothers (E. Jiménez-Salas , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 333-352. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.18

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Who am I today? Professional Transformation Resulting from Reflections on Working with Mothers (E. Jiménez-Salas , Trans.). (2015). Revista Electrónica Educare, 19(1), 333-352. https://doi.org/10.15359/ree.19-1.18

Comentarios (ver términos de uso)