Rates of Educational Attainment in the Afro-descendant, Indigenous and Mestizo Populations: Review of Some Exclusion Factors

Authors

  • Marcelo Gaete-Astica Ministerio de Educación Pública, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.20-1.4

Keywords:

Educational attainment, educational exclusion, exclusionary factors, ethnic-cultural identity, teenage job market

Abstract

This article is the result of the research Rates of Educational Attainment among the Afro-descendant, Indigenous and Mestizo Populations and the Review of Some Exclusion and Inclusion Factors (Gaete, 2014). This article studies the 10th National Population Census and applies some quantitative measures in an attempt to establish the educational attainment of individuals of aboriginal and Afro-American descent, in contrast to that of the mestizo population (uncritically labeled as “white”). Additionally, educational exclusion factors are explored such as geographical location of the populations of interest and insertion of under-aged population in the job market.  Since this study has an exploratory scope, it is intended to give practical and conceptual inputs to delve into the social and educational exclusion theme. Statistical analysis conducted offers a view of the fact that ethnic and cultural identity, as well as geographic location (at a provincial scale) do not seem to be determining factors of educational and social exclusion. On the contrary, explanations must be sought in the circular character of poverty that determines low educational attainment, which in turn determines access to low-level jobs. In this sense, this study suggests that early insertion in the job market is a key exclusionary factor.

Author Biography

Marcelo Gaete-Astica, Ministerio de Educación Pública

Máster en Antropología. Investigador del Departamento de Estudios e Investigación Educativa (DEIE) Ministerio de Educación Pública. Participación en diversas investigaciones del DEIE no publicadas. Costa Rica.

References

Borge, C. (2012). Costa Rica: Estado de la educación indígena en territorios indígenas (Cuarto Informe del Estado de la Educación. Informe final). San José, Costa Rica. Estado de la Nación.

Bourdieu, P. (1997). Capital cultural, escuela y espacio social (2a ed.). México: Siglo XXI.

Gacitúa, E. y Davis, S. H. (2000). Introducción. Pobreza y exclusión social en América Latina y El Caribe. En E. Gacitúa, C. Sojo y S. H. Davis (Edits.), Exclusión social y reducción de la pobreza en América Latina y El Caribe (pp. 13-23). San José, Costa Rica: FLACSO-Banco Mundial. Recuperado de http://info.worldbank.org/etools/docs/library/44254/ExclusionSocialyReducciondePobrezaEnAL.pdf

Gaete, M. (2014). Tasas de logro educativo entre la población afrodescendiente, indígena y mestiza y la revisión de algunos factores de exclusión e inclusión. San José, Costa Rica: Departamento de Estudios e Investigaciones. Ministerio de Educación Pública.

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos (INEC). (2011). Encuesta Nacional de Hogares – ENAHO. San José, Costa Rica: Autor.

López, L. Á. y Delgado, D. (2013). Situación socioeconómica de la población afrodescendiente de Costa Rica según datos del X Censo Nacional de Población y VI de Vivienda 2011. San José, Costa Rica: Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo. Recuperado de http://www.cr.undp.org/content/dam/costa_rica/docs/undp_cr_informeafro_2013.pdf

Pérez, J. P. y Mora, M. (2007). La persisitencia de la miseria en Centroamérica. Una mirada desde la exclusión social. FLACSO. San José, Costa Rica: FLACSO. Recuperado dehttp://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/icap/unpan027591.pdf

Perry, G. (2000). Prólogo a las actas del taller sobre pobreza y exclusión social en América Latina. En E. Gacitúa, C. Sojo y S. Davis (Edits.), Exclusión social y reducción de la pobreza en América Latina y El Caribe (pp. 7-10). San José, Costa Rica: FLACSO-Banco Mundial. Recuperado de http://info.worldbank.org/etools/docs/library/44254/ExclusionSocialyReducciondePobrezaEnAL.pdf

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2011). Informe regional sobre desarrollo humano para América Latina y el Caribe. Actuar sobre el futuro: Romper la transmisión intergeneracional de la desigualdad. San José, Costa Rica: Autor.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (PNUD). (2013). Informe nacional sobre desarrollo humano 2013. Aprendiendo a vivir juntos: Convivencia y desarrollo humano en Costa Rica.. San José, Costa Rica: Autor. Recuperado de http://hdr.undp.org/sites/default/files/costa_rica_nhdr_2013.pdf

Sauma, P. y Trejos, J. D. (2014). Reducir la pobreza en Costa Rica es posible. Propuestas para la acción. Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo. San José, Costa Rica: PNUD. Recuperado de http://www.cr.undp.org/content/dam/costa_rica/docs/undp_cr_reducirpobreza_2014.pdf

Sojo, C. (2000). Dinámica sociopolítica y cultural de la exclusión social. En E. Gacitúa, C. Sojo y S. H. Davis (Edits.), Exclusión social y reducción de la pobreza en América Latina y El Caribe (pp. 51-89). San José, Costa Rica: FLACSO-Banco Mundial. Recuperado de http://info.worldbank.org/etools/docs/library/44254/ExclusionSocialyReducciondePobrezaEnAL.pdf

UNICEF Costa Rica. (2010). Así vivimos los pueblos indígenas. Diagnóstico niñez y adolescencia indígena. San José, Costa Rica: UNICEF-MNI. Recuperado de http://www.unicef.org/costarica/docs/cr_pub_Asi_vivimos_los_pueblos_indigenas.pdf

Published

2016-01-01

How to Cite

Rates of Educational Attainment in the Afro-descendant, Indigenous and Mestizo Populations: Review of Some Exclusion Factors (M. Gaete-Astica , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.4

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Rates of Educational Attainment in the Afro-descendant, Indigenous and Mestizo Populations: Review of Some Exclusion Factors (M. Gaete-Astica , Trans.). (2016). Revista Electrónica Educare, 20(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.20-1.4

Comentarios (ver términos de uso)