Definition of Procedural Aspects and Good Practices for the Advisory Service of the Online Learning Program at the Distance State University of Costa Rica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.21-3.11

Keywords:

online learning platforms, distance education, distance learning, distance university.

Abstract

This article shows the results of a research study whose main objective was to evaluate the contributions of the consulting process facilitated by the Online Learning Program (PAL). This consulting process is offered to tutors, coordinators and chair managers or program coordinators in the virtualization processes of their subjects or online courses at the State Distance University (UNED) of Costa Rica, to get an organization and appropriate mediation of virtual learning environments accordingly. The above with the purpose of generating an approach to procedural aspects and good practices that are carried out from the counseling process. An online instrument was applied to a population of counseling users. From the analysis performed on the instrument, a series of findings was obtained in terms of perceived benefits, relevance of the design, and organization that favors counseling for the improvement of online courses, their organization design, mediation, as well as the value of the manuals provided by the PAL to perform configuration processes on the platforms, among other aspects.

Author Biographies

Francisco Mora-Vicarioli, Universidad Estatal a Distancia

Bachiller en Enseñanza de la Matemática, Licenciado en Docencia con Énfasis en Enseñanza de la Matemática y Magíster en Tecnología Educativa todos de la UNED. Actualmente productor académico y asesor del Programa de Aprendizaje en Línea de la UNED, por más de 6 años, tutor de cursos en línea por más de 9 años. Ha realizado más de 25 publicaciones, en revistas científicas y congresos nacionales e internacionales, todas relativas a la tecnología educativa, educación a distancia, tutoría virtual, entre otros tópicos.

Carlene Hooper-Simpson, Universidad Estatal a Distancia

Máster en Tecnología e Informática Educativa de la UNA. Ejerció por más de 10 años como tutora de Informática Educativa en el MEP de Costa Rica tanto en educación primaria como secundaria. Ha participado en diferentes congresos de educación a distancia como ponente tanto nacionales como internacionales. En la actualidad, labora para el Programa Aprendizaje en Línea de la UNED de Costa Rica, como asesora de cursos en línea y es coordinadora de la Comisión de Criterios de Calidad para cursos en línea de la UNED.

Yeudrin Durán-Gutiérrez, Universidad Estatal a Distancia

Máster en Tecnologías de Información y Educación, UNA; Licenciatura en Informática Educativa, UNED; Bachiller en Tecnología Educativa, UNA. En cuanto a la experiencia laboral, funge como coordinadora del Programa Aprendizaje en Línea, UNED, desde 2013 hasta la fecha. Profesora supervisora de práctica docente del Programa Informática Educativa-UNED desde el 2010 hasta la fecha (1/4 de tiempo). Tutora de cursos en línea de la UNED, desde el 2009 hasta 2010. Productora académica del PAL, UNED, desde el 2007, hasta 2012. Profesora de Informática, Fundación Omar Dengo, 2002-2006.

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Published

2017-08-08

How to Cite

Definition of Procedural Aspects and Good Practices for the Advisory Service of the Online Learning Program at the Distance State University of Costa Rica (F. Mora-Vicarioli, C. Hooper-Simpson, & Y. Durán-Gutiérrez , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-28. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.11

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Definition of Procedural Aspects and Good Practices for the Advisory Service of the Online Learning Program at the Distance State University of Costa Rica (F. Mora-Vicarioli, C. Hooper-Simpson, & Y. Durán-Gutiérrez , Trans.). (2017). Revista Electrónica Educare, 21(3), 1-28. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.11

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