Revitalisation Recess as Conflict Resolution and Participation in Physical and Sports Activities

Authors

  • Gema Castillo-Rodríguez Universidad de Castilla La Mancha, Spain
  • Celestino Carlos Picazo Córdoba Universidad de Castilla La Mancha, Spain
  • Pedro Gil-Madrona Universidad de Castilla La Mancha, Spain

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.22-2.14

Keywords:

Revitalization, recreation, gender, conflict and physical activities.

Abstract

This research paper aims to see to what extent a project of revitalization of playgrounds contributes to improving coexistence, conflict resolution, and the participation of boys and girls in sport and physical activities. The paper also aims to know the level of motivation and interest the project could have for the students. For this, after initial assessment, a project of revitalization of recreations was designed, and after a few days of training, it was implemented for a month in a primary school in Spain, with 179 students (98 boys and 81 girls) from 1 to 6 grades; it was carried out in the school playground during a 30-minute recess period. The project consisted of two phases of training; the first one explained different games through training days; the second phase featured free recreation and independent work. The project opted for a mixed methodology of collecting information; this methodology included an information questionnaire and participant observation. The study concludes by highlighting the students’ high interest and motivation, the increasing participation, both boys and girls in physical and sports activities, and the reduction of conflicts between students of the center.

Author Biographies

Gema Castillo-Rodríguez, Universidad de Castilla La Mancha

Graduada en Maestro de Educación Primaria especialidad Educación Física. Título de Monitora de Actividades Juveniles.


 

Celestino Carlos Picazo Córdoba, Universidad de Castilla La Mancha

Profesor asociado de la UCLM, Facultad de Educación de Albacete. Profesor de Secundaria. Licenciado en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, Máster Universitario en Psicología de la Actividad Física y el Deporte y el Doctorado “Educación Física. Nuevas Perspectivas”. Diploma de Estudios Avanzados. Ponente en diversos cursos y participante en distintos proyectos de innovación e investigación educativa sobre adquisición de hábitos saludables, educación en valores, multiculturalidad y desarrollo de las competencias básicas.

Pedro Gil-Madrona, Universidad de Castilla La Mancha

Titular de universidad. Licenciado y doctor en Ciencias de la Educación. Premio extraordinario de doctorado. Investigador principal y varias publicaciones en revista de prestigio internacional (ISI-JCR y Scopus) sobre la educación física y psicomotriz en la educación infantil, la obesidad infantil, la evaluación de programas, la percepción social del cuerpo, la contribución de la educación física a la mejora de la imagen corporal, a la adquisición de valores sociales y a la propia expresión emocional.

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Published

2018-03-22

How to Cite

Revitalisation Recess as Conflict Resolution and Participation in Physical and Sports Activities (G. Castillo-Rodríguez, C. C. Picazo Córdoba, & P. Gil-Madrona , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.14

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Revitalisation Recess as Conflict Resolution and Participation in Physical and Sports Activities (G. Castillo-Rodríguez, C. C. Picazo Córdoba, & P. Gil-Madrona , Trans.). (2018). Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.22-2.14

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