Students and Tutors’ Perceptions of the Use and Functioning of University Tutoring

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.23-1.16

Keywords:

Tutoring, university training, university, teaching-learning

Abstract

This article aims to study the functioning and perceptions of students and tutors of the university tutoring system in a private university institute in the city of Rosario. An exploratory-descriptive study was used, wich included a case study design. The university tutoring functioning was analized from the tutors’ perspective (with semi-structured interviews) and the first-year students’ perceptions (with the application of a questionnaire). The results indicate that, for tutors, the listening skills, the need for training, and the teamwork capacity are important. With regard to the students, it was found that more than half do not know about the tutoring, and that those who know about it manifest to have received the information from teachers  and peers. Some of them consider that this space relates to the theoretical orientation and manifest preference toward the academic tutoring function, while others consider that tutoring enables them to carry out a comprehensive vision of university life.

Author Biographies

María Antonella Klug, Instituto Universitario del Gran Rosario

Licenciada en Psicopedagogía por la Universidad Nacional de San Martín en convenio curricular marco con Instituto Universitario del Gran Rosario. Tutora del Instituto Universitario del Gran Rosario. 

Nadia Soledad Peralta, Universidad Nacional de Rosario

Psicóloga y Profesora en Psicología por la Universidad Nacional de Rosario, Argentina. Doctora en Psicología por la Universidad Nacional de San Luis, Argentina. Investigadora de CONICET. Directora del Programa Interdisciplinario de Análisis de Datos de la Universidad Nacional de Rosario.Docente de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de Rosario.

References

Almajano, J. (2002). Experiencias previas de tutoría. En M. Coriat (Ed.), Jornadas sobre tutorías y orientación (pp. 223-236). Granada: Editorial Universidad de Granada.

Álvarez, P. R. y González, M. C. (2008). Análisis y valoración conceptual sobre las modalidades de tutoría universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 49-70. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2541039

Álvarez, P. R. y González, M. C. (2005). La tutoría académica en la enseñanza superior: Una estrategia docente ante el nuevo reto de la Convergencia Europea. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 8(4), 1-4. Recuperado de http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1230039381.pdf

Badillo, J. (2007). La tutoría como estrategia viable de mejoramiento de la calidad de la educación superior. Reflexiones en torno al curso. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 5, 115-136. Recuperado de http://revistas.uv.mx/index.php/cpue/article/view/115

Borgobello, A., Peralta, N. S. y Roselli, N. D. (2010). La función tutorial en el sistema educativo formal: Una posible clasificación de sus modalidades. Pensando Psicología, 6(10), 111-121. Recuperado de https://revistas.ucc.edu.co/index.php/pe/article/view/418/418

Campelo, A., Hollmann, J. y Viel, P. (2009). Aportes de la tutoría a la convivencia en la escuela. Argentina: Ministerio de Educación de la Nación. Recuperado de https://www.educ.ar/recursos/123196/aportes-de-la-tutoria-a-la-convivencia-en-la-escuela

Cano, R. (2009). Tutoría universitaria y aprendizaje por competencias. ¿Cómo lograrlo? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 12(1), 181-204. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217015332014

Capelari, M. I. (2009). Las configuraciones del rol del tutor en la universidad argentina: Aportes para reflexionar acerca de los significados que se construyen sobre el fracaso educativo en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 49(8), 1-10. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/1985

Capelari, M. I. (Setiembre de 2010). Los sistemas de tutoría en la Argentina y su impacto en las universidades: Un enfoque de la evaluación desde la perspectiva institucional. Trabajo presentado en Primer Congreso Argentino de Sistemas de Tutorías en carreras de Cs Exactas y Naturales, Cs Económicas, Informática y Afines. Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Cardozo-Ortiz, C. E. (2011). Tutoría entre pares como una estrategia pedagógica universitaria. Educación y Educadores, 14(2), 309-325. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v14n2/v14n2a05.pdf

De la Fuente, M., López, C. J., López, M. Á., Marmolejo, J. A., Montero, M. Á. y Ruiz, F. (2010). Plan de acción tutorial para los estudiantes de psicopedagogía. Granada: Universidad de Granada. Recuperado de http://calidad.ugr.es/pages/secretariados/form_apoyo_calidad/programa-de-formacion-permante/tutoriayorientacion/pats/fehm1/!

Enrique, S. J. (Septiembre de 2010). Reflexiones en torno a las tutorías en la universidad un dispositivo de pares. Ponencia presentada en el 1er. Congreso Argentino de Sistemas de Tutorías. Oberá, Misiones, Argentina.

Ezcurra, A. M. (2007). Los estudiantes de nuevo ingreso: Democratización y responsabilidad de las instituciones educativas. São Paulo: Universidad de São Paulo. Recuperado de http://www.prg.usp.br/wp-content/uploads/ana_maria_scurra_caderno_2.pdf

Ferrer, J. (2003). La acción tutorial en la Universidad. En F. F. Michavila, y J. García (Coords.), La tutoría y los nuevos modos de aprendizaje en la universidad (pp. 67-84). Madrid: Comunidad de Madrid, Consejería de Educación.

García, N. (2007). La función tutorial de la universidad en el actual contexto de la educación superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 21-48. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/274/27413170002/

García, R. I., Cuevas, O., Vales, J. J. y Cruz, I. R. (2012). Impacto de la tutoría presencial y virtual en el desempeño académico de alumnos universitarios. Revista Iberoamericana de Educación, 58(2), 1-11. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/1447

González, V. (2006). El profesor tutor: Una necesidad de la universidad del siglo XXI. Revista Cubana de Educación Superior, 36(2), 23-36. Recuperado de http://trayectoriasinfo.uaem.mx:8080/trayectorias_info/pdf/herramientas_apoyo/El_profesor_tutor_una_necesidad_de_la%20universidad.pdf

González, J. L. (1973). Un modelo teórico de acción tutorial en la universidad. Pamplona: Eunsa.

Haya, I., Calvo, A. y Rodríguez-Hoyos, C. (2013). La dimensión personal de la tutoría universitaria. Una investigación cualitativa en la Universidad de Cantabria (España). Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(3), 98-113. doi: https://doi.org/10.5944/reop.vol.24.num.3.2013.11247

Hernández, R., Fernández-Collado, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4ª ed.). México: McGraw-Hill.

Bausela, E. (2004). La función orientadora en el marco de la universidad. EduPsykhé, 3(1), 109-120. Recuperado de https://repositorio.ucjc.edu/bitstream/handle/20.500.12020/105/C00028512.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lobato, C. y Ilvento, M. C. (2013). La orientación y tutoría universitaria: Una aproximación actual. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 17-25. Recuperado de https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/5564/5554

Lobato, C., Del Castillo, L. y Arbizu, F. (2005). Las representaciones de la tutoría universitaria en profesores y estudiantes: Estudio de un caso. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 5(2), 148-168. doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.7.1.333

Martínez, P., Martínez, M. y Pérez, J. (2014). Tutoría universitaria: Entorno emergente en la universidad europea. Un estudio en la facultad de educación de la Universidad de Murcia. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 111-138. doi: https://doi.org/10.6018/rie.32.1.148411

Narro, J. y Arredondo, M. (2013). La tutoría. Un proceso fundamental en la formación de los estudiantes universitarios. Perfiles Educativos, 35(141), 132-151. Recuperado de http://www.iisue.unam.mx/perfiles/articulo/2013-141-la-tutoria-un-proceso-fundamental-en-la-formacion-de-los-estudiantes-universitarios.pdf

O’Delly, F. y Eisenberg, G. S. (1989). Helping students make important transitions. The school comiseher, 36, 286-292.

Oliver, J. y Álvarez, P. (2000). Orientación y transición a la enseñanza superior. Tenerife: Servicio de Publicaciones de la ULL.

Rodríguez, S. (Coord.). (2004). Manual de tutoría universitaria. Recursos para la acción. Barcelona: Octaedro.

Sobrado, L. (2007). Plan de acción tutorial en los centros docentes universitarios: El rol del profesor tutor. Revista interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1) 89-107. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27413170005

Stake, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata. Recuperado de https://www.uv.mx/rmipe/files/2017/02/Investigacion-con-estudios-de-caso.pdf

Uría, R., Gladish, B. P., Parra, M. A., Terol, A. B., & Antomil, J. (2007). La acción tutorial en la universidad en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. XV Jornadas de ASEPUMA y III Encuentro Internacional. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/26458818_La_accion_tutorial_en_la_Universidad_en_el_marco_del_Espacio_Europeo_de_Educacion_Superior

Zabalza, M. Á. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Published

2019-01-01

How to Cite

Students and Tutors’ Perceptions of the Use and Functioning of University Tutoring (M. A. Klug & N. S. Peralta , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.16

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Students and Tutors’ Perceptions of the Use and Functioning of University Tutoring (M. A. Klug & N. S. Peralta , Trans.). (2019). Revista Electrónica Educare, 23(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.23-1.16

Comentarios (ver términos de uso)