The Artistic Practices With Feminist Approaches As Educational Experiences That Promote Social Transformation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-1.23

Keywords:

Artistic activities, artistic education, feminist movement, training course

Abstract

The present article seeks to describe artistic practices that incorporate a feminist perspective in initial university formation and to reflect on how students make links between arts, teaching, and feminist thought as a contribution to their professional development and that of the students at school. For this, the learning experience of a group of students from the career of Pedagogy in Art Education, at Silva Henríquez Catholic University, is collected. During the Integral Workshop course, they carried out works of artistic creation with a feminist approach and linked their works with didactic activities involving gender and social transformation aspects in the classroom. We postulate that the transit between the artistic and the pedagogical fields that they study in the university formation allows the development of a political commitment as artists-educators. This commitment shows other ways of teaching arts in the classroom, where they demonstrate a feminist position of education and pedagogical relationships. These principles would bring us closer to teachings that make the artistic practice adopt a stand in favor of transformative experiences, which go beyond the school curriculum to open spaces for dialogue and understanding in school.

Author Biographies

Rosario García-Huidobro-Munita, Universidad de Los Lagos

Doctora en Artes y Educación por la Universidad de Barcelona. Es de Licenciada en Artes por la Pontificia Universidad Católica de Chile y Profesora de Educación Media por la Universidad Gabriela Mistral, en Santiago de Chile. Desarrolló los masters “Artes y Educación: un enfoque Construccionista” y “Estudios de la Diferencia Sexual”, ambos en la Universidad de Barcelona. Profesora de Artes en escuelas primarias y secundarias de Santiago. Actualmente desarrolla docencia e investigación en la Universidad de los Lagos de Chile.

Catalina Montenegro-González, Universidad de Los Lagos

Doctora en Artes y educación, máster en Estudios de la diferencia sexual DUODA, máster en Artes y educación con enfoque construccionista, Universidad de Barcelona, Profesora de Artes Plásticas, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Es académica en la Universidad Católica Silva Henríquez. Es profesora de artes visuales en el Liceo 1 Javiera Carrera de Santiago.

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Published

2020-01-01

How to Cite

The Artistic Practices With Feminist Approaches As Educational Experiences That Promote Social Transformation (R. García-Huidobro-Munita & C. Montenegro-González , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.23

How to Cite

The Artistic Practices With Feminist Approaches As Educational Experiences That Promote Social Transformation (R. García-Huidobro-Munita & C. Montenegro-González , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.23

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